Tarptält i tre säsonger

Funderar på att ta steget fullt ut från mitt enkelväggstält till ett tarptält av något slag. Tankarna går till Integral Designs Silshelter, Gossamer Gears Spinnshelter eller GoLites numera utgångna Hut. Dvs jag vill ha en lösning som man kan spänna ner mot marken helt. Men frågan är hur det fungerar i tre säsonger, med risk för snöfall och blöta tältplatser. Om det är så att man bör komplettera med ett löst golv och sovsäcksöverdrag så är man snabbt uppe i samma viktklasser som enkelväggstält.

Exempel:
Gossamer Gear Spinnshelter 308 g (nkl packpåse och linor)
Markskydd GG Ground cloth 60 g
Bozeman Vapr LITE sovsäcksöverdrag 175 g
Summa: 543 g

Jämförelse:
Squall Classic: 672 g
Tarptent Contrail: 695 g

I de båda senare alternativen har man också fördelen att vara insektsskyddad. Ett primitivt insektsskydd till Spinnshelter väger 85 g. Nackdelen är å andra sidan att de inte går att stänga till helt runt om eftersom "absiden" är högt skuren. Kanske inte jättekul om det regnar snett från fel håll.

Frågan, alltså: Någon som har erfarenheter att dela med sig av gällande denna typ av skydd när det gäller tre säsönger i fjällmiljö?


PS
Jag har inte räknat med markpinnar ovan eftersom jag troligen köper sådana separat, ungefär lika många lär behövas i alla alternativen.
 
Det är naturligtvis som du skriver. När man har pressat vikterna på de tre stora och övriga prylar och börjar fundera på att ytterligare sänka vikten på skyddet från de 650-750 gram som jag ligger på i nuläget (med Contrail eller min hemsydda lösning) så börjar det bli kärvt att skala ytterligare. Då kommer man in på varianter som enligt min mening definitivt påverkar komforten. Något som min nuvarande lösning i mitt tycke inte gör.

Väljer man en ren tarp av lättaste modell (som Spinshelter och IDs variant; skulle inte vilja kalla dem tarptents) och ett mini-myggskydd så kan man ungefär halvera vikten och tjäna 300 gram. Inte så mycket. Så skall man verkligen ner mot super ultra light så krävs nog att man inför en poncho som tjänstgör som både tarp och regnkläder. Då sparar man förmodligen ytterligare 300 gram (om man har riktigt lätta regnkläder och lämnar allt hemma).

Jag har inte testat de här tarplösningarna i fjällmiljö. Kanske till sommaren, får se.

Jörgen
 
GoLite's Hex 3?

800g, kan kompletteras med löst golv. håller bra mot regn o rusk, men har aldrig använt i snö.
vet inte hur Hut såg ut, men Hex låter ändå lite som det du vill ha.
 
Det verkar ok om man är fler, men som sololösning och om man måste ha insektsskydd så drar det iväg... Annars gillar jag lösningen med en "minikåta", har varit inne i en och den såg trevlig ut. (Den nya varianten heter Shangri-La 3 och väger 1,1 kg...) Jag kommer med största sannolikhet satsa på ett Tarptent Contrail. Om ingen kommer med ett alternativt supertips förstås :)
 
Det verkar ok om man är fler, men som sololösning och om man måste ha insektsskydd så drar det iväg... Annars gillar jag lösningen med en "minikåta", har varit inne i en och den såg trevlig ut. (Den nya varianten heter Shangri-La 3 och väger 1,1 kg...) Jag kommer med största sannolikhet satsa på ett Tarptent Contrail. Om ingen kommer med ett alternativt supertips förstås :)

Contrail känns OK, men jag har inte testat i kraftiga vindar och där känner jag mig lite tveksam. De två stöden nere i fotändan känns ganska vingliga och jag har kompletterat tältet med extra linor på alla ställen där infästningar fanns. Men i riktigt dåligt väder spänner man ju ned fotändan mot backen och då är förmodligen vingligheten ett mindre problem. Jag kommer att skriva en mer fullödig artikel på www.fjaderlatt.se ganska snart.

Vill du pressa vikt så kanske Gatewood Cape kan vara något? Har bedömt det som att jag är i längsta laget för den (är drygt 190 cm), men det vore trevligt om någon ville testa :)

http://sixmoondesigns.com/shop/shopexd.asp?id=45

Jörgen

Jörgen
 
Six Moon Designs Lunar Solo är väl också ett alternativ (och The One från Gossamer Gear, som ju kommer snart) bland de välskyddade hybridtälten.

Ett mellansteg innan vi kommer till press eller poncho är Wild Oasis från Six Moon designs: en enmanspyramid med myggkjol, men inget golv. 370 gram.

WildOasis_Open.jpg

Foto: www.sixmoondesigns.com

Jag delar Jörgens åsikt om att Contrailens "fotpinnar" kanske är lite spattiga för hård vind. Det är också ett tält med väldigt mycket fri duk eftersom staven sitter i huvudänden. Håller man inte koll på resningen kan det antagligen ganska lätt samlas pölar på takets planaste delar vid foten.
Men för skogsbruk är det trevligt och rymligt - då behöver man ju inte heller stavar utan kan tälja till sig en pinne (om man till exempel glömmer stavarna i Jörgens hall :) ).
 
Senast ändrad:
Intressant info om Contrailen, ser fram emot recension. De problem som jag sett rapporterade annars rör mest snö, men jag har inte hittat nån review där starkare vindar kommit upp.

Gatewood Cape har jag kollat på, är dock lite skeptisk till att lägga båda ägg i samma korg när det gäller regnskydd. Om nu ett lätt shelter blåser sönder så villman ha en regnjacka. Däremot ser ju Lunar Solo spännande ut, borde gå att sy i ett golv ganska enkelt också. Eller ett löst bathtub...
 
Myggskyddsdelen talar alldeles för få om. Den är viktig. Tubtält i silnylon är trånga, låga och försedda med myggnätsöppningar, myggtäta ibland. Skall man ha rygsäcken inne blir de långa. Sitthöjd, jag är 184, och dragfritt premieras.
En hel del myror och bös håller man ute med ett fast golv. Och myggnät samt fast golv väger och så går vi runt varvet igen...
//J
 
Gatewood cape

Vill du pressa vikt så kanske Gatewood Cape kan vara något? Har bedömt det som att jag är i längsta laget för den (är drygt 190 cm), men det vore trevligt om någon ville testa :)

http://sixmoondesigns.com/shop/shopexd.asp?id=45

Jörgen

Jörgen[/QUOTE]


Hade med mig capen på en lättviktsvandring/löpning på Gran Canaria 2-12 feb 08. I utrustningen fanns även en OMM 32 l säck, Marmot Hydrogen, Modifierat Haglöfsöverdrag, TRekvarts underlag, "läskburkskök" a 100 gram mm. Syftet var att kombinera vandring och löpning på detta, i Sverige, tragiskt missförstådda resmål

Slog bland annat läger i Llanos de la Pez på ca 1700 möh mitt på ön. Det var 6 grader på kvällen, natten och morgonen.Fungerade helt perfekt. Sov som ett barn. Kvällen innan i läger på 1400 möh vid havet blåste det dock hårt och det var svårt att få bra spänning i duken. Det slog och fladdrade rejält. Sömnen var därefter.

Capen visade sig också funka bra som regnskydd. Kompletterade med vindbyxor med extra inprfrån knäna och nedåt.. Byxorna höll för tre timmars ihållande regn. Värre med fötter och händer. Men det blev ju aldrig riktigt kallt.

Akilleshäålen med en lösning som denna torde vara då det ösregnar och man ska slå upp sitt läger eller tvärtom: måste bryta lägret i ösregn. Det behövde jag inte prova på denna gång.

Summa sumarum: Tarpponcho är ett klart intressant alteranitv om man verkligen vill spara vikt. Gatewooden är ett under av funktionalitet. Bara en sådan detalj som den integrerade fickan som man vränger ned capen i och som i bivakläge funkar som praktisk ficka för glasögon, pannlampa mm.

Anders
 
Jag packar lätt och har kikat lite på de här tarp-varianterna, men känner mig extremt osäker på dem i hård vind (>20 m/s). Är det någon som TESTAT och kan berätta något om det? Mitt Akto litar jag på i vindar upp till 35 m/s, men mycket tveksam på dessa tarp-lösningar..

// Jocke
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.