Tarp?

Solljus och fallskärmstyg

Jag pratade med en erfaren fallskärmshoppare (styrelsemedlem i fallskärmsförbundet), igår om livslängd på fallskärmstyg och solljus. En sak som heter freebag i tyget ”F111” är ”borta” efter att ha hängt i ½ år i ett träd. Av en fallskärm som hängt i ett träd 2 år är det bara lite ”fnöske” kvar.

Per Brune
 
OK. Då får Roland ta lite lagom långa vilopausar under sina vandringar. Sitter han kvar i ett halvår kan det gå illa.
 
Clas Ohlsson

Jag representerar inte på något sätt ovannämnda företag eller är på något sätt ekonomiskt förbunden till dem, jag gillar bara deras produkter.

Jag äger en Mtn Hardwear tarp men använder den inte särskilt ofta. Vad jag däremot använder ganska ofta när jag bara skall sova en natt ute, t ex vid den lokala klätterklippan eller i skärgården, är en pressenning från CO: 2,4 * 3,5 m / 135g / 39 kr.

http://www.clasohlson.se/?AFP=store...73q467&CampPath=&NoCache=6198996&IsCampaign=N

(Världens längsta länk?)

Ett hörn på cirka 70 cm höjd mot ett träd, tre hörn i marken utgör ett utmärkt enmanstält. Garanterat regntät väv och hyfsat UV-tålig får man väl förmoda? Coolhetsfaktorn är lite lömsk, vissa tycker att det är coolare med billiga enkla lösningar än dyra komplicerade. (Att jag själv är ägare till tre olika fjälltält för olika ändamål hör inte till saken ;-)

Idén är naturligtvis snodd från försvarets knäppetält och om man vill kan man sätta tryckknappar i pressenningen och bygga ett större tält ...

./niklas
 
Re: Clas Ohlsson

ERI; sa:
Jag representerar inte på något sätt ovannämnda företag eller är på något sätt ekonomiskt förbunden till dem, jag gillar bara deras produkter.

Jag äger en Mtn Hardwear tarp men använder den inte särskilt ofta. Vad jag däremot använder ganska ofta när jag bara skall sova en natt ute, t ex vid den lokala klätterklippan eller i skärgården, är en pressenning från CO: 2,4 * 3,5 m / 135g / 39 kr.

http://www.clasohlson.se/?AFP=store...73q467&CampPath=&NoCache=6198996&IsCampaign=N

(Världens längsta länk?)

Ett hörn på cirka 70 cm höjd mot ett träd, tre hörn i marken utgör ett utmärkt enmanstält. Garanterat regntät väv och hyfsat UV-tålig får man väl förmoda? Coolhetsfaktorn är lite lömsk, vissa tycker att det är coolare med billiga enkla lösningar än dyra komplicerade. (Att jag själv är ägare till tre olika fjälltält för olika ändamål hör inte till saken ;-)

Idén är naturligtvis snodd från försvarets knäppetält och om man vill kan man sätta tryckknappar i pressenningen och bygga ett större tält ...

./niklas

2,4 * 3,5 = 8,4 m^2
8,4 * 0,139 kg = 1,17 kg (ca)

1,17 kg låter lite tungt för något som bara används som vind- och regnskydd.

/Johan ES
 
Re: Re: Clas Ohlsson

Johan.E.S.; sa:
2,4 * 3,5 = 8,4 m^2
8,4 * 0,139 kg = 1,17 kg (ca)

1,17 kg låter lite tungt för något som bara används som vind- och regnskydd.

/Johan ES

Aha! Jag tyckte själv att det lät lite lätt när jag läste det på webben... Funderade lite på om min pressenningsbit verkligen var så lätt men bestämde mig för att vara ignorant... Förlåt det ska inte hända igen (Yeah! Right!)

Nåja, men det är BILLIGT i alla fall ;-)
 
Hej.
En ganska tråkig men enkel lösning e att köpa en färdig "tarp". Finns ett par varianter på Get Out (ingen personlig koppling), tex Jack Wolfskins "Stowaway" (1.1kg) á 500:- eller Hillebergs "Tarp" (0.8kg) á 995:- båda e drygt 9m2 stora.
Kan tilläggas att jag är (stolt) ägare till ett stycke av Jack Wolfskins variant;)
Detta utesluter juh dock pysslandet helt...
 
Erik Bergqvist; sa:
Hej.
En ganska tråkig men enkel lösning e att köpa en färdig "tarp". Finns ett par varianter på Get Out (ingen personlig koppling), tex Jack Wolfskins "Stowaway" (1.1kg) á 500:- eller Hillebergs "Tarp" (0.8kg) á 995:- båda e drygt 9m2 stora.
Kan tilläggas att jag är (stolt) ägare till ett stycke av Jack Wolfskins variant;)
Detta utesluter juh dock pysslandet helt...
Jag vill själv ha en duk som är mindre prasslig och "billig" än en lättviktspressening, men inte lika superfin som HB's eller flortunn som fallskärmstyg. Har kollat lite på Stowaway på Wolfskins hemsida. Undrar över lite som inte framgår där.

Det sitter fästen mitt på duken och jag antar att det går en söm över duken; är den tejpad? De anger precisa mått i cm när duken är ihoppackad. Betyder det att en packpåse ingår i de 1,1 kilona?
Fästpunkterna sitter lite skumt:
dtl_777.gif

Finns det något skäl att inte ha förstärkta fästpunkter på vänstra sidan, eller blir det trots allt en del pyssel med duken;-)?

Raskesven
 
Ursäkta dröjesmålet:)

Har sovit under min tarp i natt. Det regnade och blåste ganska mycket hela natten men jag förblev torr. Kände möjligtvis små stänk under det värsta slagregnet men ytters lite, kan nog också bero på en ganska "flack" uppsättning.

Skulle kanske vara bra med lite fler fästpunkter längs kanten. Öglorna skulle också ha varit lite större (svårt att få i V-profiler).
Mittskarven är snyggt tejpad.

/Erik.
 
Hootchie

En austrialensk hootchie med måtten väger bara 685 gram och har måtten 2,7*1,75.

Är nog den bästa kompromissen mellan presenning och fallskärmstyg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.