Tarp?

Varför heter det tarp? Jag har i alla fall gjort en med måtten 1.7 x 2 m med vikten 170 gram. Den är gjord i fallskärmsväv och har fallskärmslinor som är insydda i en kanal runt med ögolor som kommer ut i hörnen och i mitten. // RJ

tarp.jpg
 
Tarp = presenning

walk_alone; sa:
Varför heter det tarp?

Förmodigen för att presenning heter tarpaulin på engelska.

Så på samma sätt som att vi kan säga hängselbyxor istället för salopette kan vi säga presenning istället för tarp. Men det skulle ju inte kännas lika flashigt och nytt. För det är ju viktigt att det är flashigt och nytt. ;)

Coolt regnskynke förresten!
 
Fallskärmsgrejor är ju flaschigt!

Det vore ju lite onödigt imageförsvagande att kalla det för press (-ening). Tarp låter ju lite tufft, och antyder också (för svenskar) vad skynket ska användas till i det här fallet. Kallas inte det här för vindskydd på gammelsvenska?
 
Re: Tarp = presenning

Nordesjö; sa:
Coolt regnskynke förresten!
Japp, men är det myggsäkert? Och det där lurviga på bilden, är det en riktigt rejäl och elak norrländsk mygga?

Men det är klart, 170 g, det är ungefär vad en underställströja väger... Man kanske inte kan va så petnoga då.

/Håkan - ömhudad sörlänning
 
Oj, det där känns igen från lumpen. Härliga minnen, blöt blev man! Hade någon kallat det "tarp" så hade konsekvensen blivit ett stort antal armhävningar... Vad ska du ha ditt vindskydd till, förresten? Jag kan inte påminna mig att någon tyckte de var speciellt användbara, mest något man tvingades släpa runt för att inte krigsmakten hade råd med tvåmanstält.
 
Vad man ska ha det till??

För det första är det ju tufft med fallskärmsväv, och för det andra är det väl helt enkelt ett regnskydd som man ska använda när man ska sova och är övertygad om att det inte kommer att regna?


(Att kalla Roland för norrländsk mygga var förresten ett slag under bältet!)
 
Fördelar med vindskydd

oddbol; sa:
Vad ska du ha ditt vindskydd till, förresten? Jag kan inte påminna mig att någon tyckte de var speciellt användbara, mest något man tvingades släpa runt för att inte krigsmakten hade råd med tvåmanstält.

I vår scoutkår har vi använt vindskydd så länge jag kan minnas. Det ger utmärkt skydd mot vind och regn under de allra flesta förhållanden. Att det är öppet åt ett håll gör att man kan elda utanför när det är kallt och ger bra ventilation när det är varmt. Den modell som vi använt rymmer ca 8 pers och väger ungefär som ett tvåmanstält. Perfekt överallt utom på kalfjäll eller andra platser där man kan förvänta sig riktigt hårt väder eller där det saknas träd eller andra hjälpmedel för att spänna upp duken (det finns iofs stänger som man kan släpa med sig).

Erik
 
OK... jag skall ha vindskyddet som solskydd under heta sommardagar i fjällen när jag inte tänker ta ett svettigt steg utan bara lata mig i skuggan tills det blir svalare framåt kvällen då man kan vandra.
Myggsäkert är det inte för att det finns inga mygg på fjället, det är så varma somrar så det finns inga gölar och pölar kvar som myggen kan ägg i och om det finns så går jag så högt upp att deras vingar fryser.
Hårbollen på bilden är en Leonberger som heter Leja och hon har i likhet med mig övergett de nordliga landet för att söka sin lycka söderöver. Hon bor utanför Stenungsund med mina döttrar där jag för tillfället vistas.
Fallskärmsväv prassalar som fan men det ger många coola + med den låga vikten. Man kan inte ens röka under der för minsta lilla gnista gör ett litet hål. Den behöver inte funka, bara vara cool.... svindyrt blev det också .... // RJ
 
Vindskydd + brasa är en utmärkt kombination när man är i skogen.
Var på en endyngns paddeltur med 13 st tolvåringar för ett par veckor sedan, och hade vi inte haft ett par presenningar och en rejäl brasa hade vi förmodligen stuckit hem före kvällningen eftersom det spöregnade i många timmar.
 
walk_alone; sa:
Hårbollen på bilden är en Leonberger som heter Leja och hon har i likhet med mig övergett de nordliga landet för att söka sin lycka söderöver. Hon bor utanför Stenungsund med mina döttrar där jag för tillfället vistas.
// RJ

ack!! e du så nära... då e det nog bäst att inte dra några skämt om förrvirring och schinnbyxor.. *biter i tungan och sitter på händerna*
 
Jag föredrar helt klart ett vindskydd/tarp/presenning, käsnlan av att kunna lihha ute i naturen och känn alla dofter och höra lla ljuden. Varför stänga ins sig i ett litet tält som gör att man missar mycket av dey sköna med att sova ute. En varm brasa gör inte saken sämre heller =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.