Talon 44 vs. LIM 45

Mycket trådar om ryggsäckar just nu så jag startar en till. :)
Dags för en ny ryggsäck för turer som inte kräver så mycket packning.
Krav:
- ca 40-50 liter
- Ganska stabil
- Hyffsat lätt (under 1,5 kg gärna ännu lättare)

Funderar på Osprey Talon 44 eller Haglöf LIM 45.
Någon som provat eller har förslag på andra i ungefär samma storlek?
 
Tack alven... Talon 44, LIM 45, Jam2, Minposa... nu blev de fler i stället för färre att välja på... :)'

Har klämt lite på Jam2 ,och den verkade ganska trevlig, men jag hade tyvärr inte tid att testa den med prylar i.

Hur mycket gör lite aluminiumrör för komforten?
Jag inbillar mig att en mjuksäck ligger tätare på ryggen och är svårare att packa bra. Fast å andra sidan så vinner man i alla fall ett halvkilo på vikten.

/Ola
 
Jag har en LIM 45. Är mycket nöjd med den!

När man drar åt remmarna vid axlarna och lutar huvudet långt bakåt för att titta rakt upp, då stöter bakhuvudet i ramen. Därför brukar jag lossa remmarna lite när jag t.ex. klättrar. Annars har jag inte hittat något som är negativt.

Bärsystemet är mycket bra. Jag proppade ryggan helt full och ändå känns det som att man inte har något på ryggen.
 
Jag har en LIM 45. Är mycket nöjd med den!

När man drar åt remmarna vid axlarna och lutar huvudet långt bakåt för att titta rakt upp, då stöter bakhuvudet i ramen. Därför brukar jag lossa remmarna lite när jag t.ex. klättrar. Annars har jag inte hittat något som är negativt.

Bärsystemet är mycket bra. Jag proppade ryggan helt full och ändå känns det som att man inte har något på ryggen.
 
Har klämt lite på Jam2 ,och den verkade ganska trevlig, men jag hade tyvärr inte tid att testa den med prylar i.

Hur mycket gör lite aluminiumrör för komforten?
Jag inbillar mig att en mjuksäck ligger tätare på ryggen och är svårare att packa bra. Fast å andra sidan så vinner man i alla fall ett halvkilo på vikten.

Att testa kan väl sägas vara A och O (sade han som skaffat sina senaste fyra ryggsäckar opåsedda via nätet...).

Vad lite aluminiumrör, eller ett mer avancerat bärsystem, gör för komforten är nog högst individuellt. En aspekt av komfort är att bärsystemet bär upp lasten; en annan aspekt av komfort är att hela paketet inte väger för mycket. Var brytpunkten går som motiverar mer avancerade system till priset av högre vikt får nog var och en avgöra. För min del tar jag, om jag ska bära över 14-15 kilo mer än nån dag, min Aarn Featherlite Freedom som jag tycker har ett suveränt bärsystem (det räddar mitt svaga knä) samtidigt som den bara är halvtung (1759 g). För bördor under 12 kilo är Gossamer Gear Miniposa det jag satsar på i sommar, vi får se vad jag tycker om den. Däremellan är det oftast mat, så då skulle jag nog satsat på Miniposan (men jag tror inte situationen inställer sig den närmaste tiden...)

Vad som kan tilläggas är väl att det är få bärsystem som minskar trycket på fotsulorna, dvs i mina ögon så handlar det mycket om att man genom att minska vikten på packningen som helhet också kan minska volym och vikt på ryggsäcken och därmed få bättre bärkomfort totalt sett, inte bara i form av att ett bärsystem för vikt från axlar till höfter (vilket dessutom inte självklart är att föredra ergonomiskt sett, se här för en åsikt). Ibland tvingas man bära mer (t.ex. på grund av barn eller väl utvecklade fotointressen eller dylikt) och då blir mer avancerade lösningar akuella, enl min åsikt.
 
Senast ändrad:
Tackar för svaren!

Jag var och klämde på en LIM 55, de hade ingen 45 hemma, och den verkade väldigt trevlig men jag tror att jag skulle bli tokig på den uppstickande delen bakom huvudet.

Det blev en Osprey Talon 44 (chilli röd). Fick hem den i fredags och utan att ha provat på riktigt än så tror jag att den kommer att bli bra. Om allt går som det ska så kommer den att få följa med till fjälls senare i sommar så jag återkommer kanske med en recension i höst.

:)
Ola
 
Har precis kommit hem från 5 dagars stugvandring med en Talon 44 på ryggen. Jag är verkligen helnöjd! Den är smidig att hantera, och lätt att packa. Dock känns dragkedjan längst ned helt onödig, den använder jag aldrig. Bärsystemet var skönt och lätt att justera. Jag bar 12 kg till att börja med, och det var inga problem, säcken kändes stabil.
Min mamma var med på samma tur, och hon bar en Haglöfs LIM 45, och hon var helnöjd med den. Hon stördes inte alls av att den är så lång (hon är ca 175 cm), och tyckte att den var mycket skön att bära. Även hon hade 12 kg i säcken.
Jag har testat LIM 45 men den kändes för lång för mig, 162 cm, medan Talon 44 (S/M) sitter perfekt!

Båda säckarna har smidiga fickor i stretchmaterial på fronten, perfekt att stoppa skräppåsen/regnskyddet/vandringsskjortan i, och gott om fästöglor att spänna liggunderlaget i.
 
Tackar för svaren!

Jag var och klämde på en LIM 55, de hade ingen 45 hemma, och den verkade väldigt trevlig men jag tror att jag skulle bli tokig på den uppstickande delen bakom huvudet.

Nu har jag testat min LIM45 fullpackad på vandring. Med lite mer vikt i säcken så slog inte huvudet i ramen längre. Kanonbra rygga tycker jag.

Testade också en LIM55 och den stack upp högre. Så 55:an är kanske inte att rekommendera, men 45:an ska du nog inte utesluta innan du testat den med packning i...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.