Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart

Hej.

Jag har tillsammans med en god vän bestämmt os för att ge os ut och cykla från tallin till istanbull. genom baltikum-polen-slovakien-ungern-rumänien-bulgarien-turkiet.

Vi har skaffat cyklar och den mesta utrustningen.

dock behöver jag hjälp med att besvara dessa frågor.

1. kan man tälta i dessa länder. trots att det inte finns någon allemansrätt. (hur farligt är det)

2. vilka reservdelar bör jag ta med. detta hade jag tänkt mig. (6 ekrar + niplar, 1 slang + lagningskitt, extra belysning, 20 länkar kedja, 4 bromsklossar 1 broms och 1 vxl vajer). förslag på flera saker.

3. vatten hur gör vi med det? skall man köpa buteljerat vatten eller skall man skaffa sig puritabs(vattenreningstableter). hur mycket vatten bör man ha som last?

4. hur långt snittar man i vanliga fall par dag. är 15 mil rimligt? vi försöker att hålla vikten nere.

5. mat. laga själv eller ta med?

6.försäkring vilka och vad bör dom täcka

Tack på förhand. Vi sticker på söndag den 3/7
 
Ang. touring-tips

1. kan man tälta i dessa länder. trots att det inte finns någon allemansrätt. (hur farligt är det)

Givetvis går det att tälta fritt även om det saknas stöd i lagen! Traditionen att fricampa finns dock främst i områden med oexploaterade naturområden. Beträffande säkerhet är det slitna uttrycket "tillfället gör tjuven" bra att ha i bakhuvet. Brukar resonera som så att ansvaret vilar på mig själv som resenär och besökare att minimera alla faktorer som kan ge tjuvar och andra tillfälle att förstöra min dag. Skulle jag sedan hamna i knipa är det nästan alltid för att jag inte gjort min hemläxa! Mao. skaffa så mycket info du kan och planera din resdag noga. Ha gott om mat och vatten, kolla cykeln och gör daglig service som smörja kedja, pumpa däck, rengör bromsklossar och byt slitdelar i tid, välj tältplats noga och undvik bebyggda platser, speciellt storstads regioner, fråga om lov om möjligt, gör inte upp eld utom i nödfall, lämna aldrig saker utan tillsyn och om du måste lås då cykeln och tag då med det värdefullaste och mest lättstulna. Min erfarenhet är att man möts med mer förståelse och sympati och mindre illvilja i länder med där befolkningen lever på lägre materiell nivå.

2. vilka reservdelar bör jag ta med. detta hade jag tänkt mig. (6 ekrar + nipplar, 1 slang + lagningskitt, extra belysning, 20 länkar kedja, 4 bromsklossar 1 broms och 1 vxl vajer). förslag på flera saker.


Större städer i öst har numera relativt gott om cykelreparatörer med reservdelar och kunskap att laga moderna cyklar. Har du bara kollat så att alla lager löper mjukt och inte glappar borde du kunna lämna de flesta specialverktyg hemma. Vissa saker kan det vara bra att komplettera med:
-Fyra till sex slangklämmor i olika dimensioner: För tillfällig reparation av ram, pakethållare, flaskställ, sadelstolpe, styre etc.
-20 cm styv hålband/monteringsband: Är en typ av plåtremsa man normalt använder när man fogar samman träbjälkar mm. Mycket användbart vid ovanstående reparationer samt för att ersätta trasiga p-klämmor, pakethållarstag etc.
-Några bultar och (lås-)muttrar. Speciellt bultar som kan vara svåra att finna i butik tex. till sadelstolpsklämman eller SPD-klossen.
-En till extra slang, Liten bit växelvajerhölje, En bromsvajer, Superlim, Vävtejp, Lite ståltråd, Buntband

Vad det gäller verktyg så finns det ett special verktyg jag inte anser man kan vara utan. Det är kassettavdragaren för att få av låsringen samt kedjepiskan för mothåll då man annars inte kommer åt att byta ekrar på drivsidan. Du kan dock spara uppåt ett kilo om du köper eller gör ett miniverktyg:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28706
Tycker det är bättre att köpa vanliga verktyg billigt på tex. Clas Ohlsson eller Biltema än att ta med små multiverktyg. De går lätt sönder, är svåra att använda och då skillnaden i vikt är liten:
-En sats med lösa insexnycklar. Kolla vad som behövs för att skruva med din cykel och plocka bort de du inte behöver. Vanligast är 3,4,5,6,8 mm
-Två fasta nycklar/ringnycklar: 8 & 10 mm. Beroende på vad för utrustning du har kan även 9 & 12 mm behövas
-Liten skiftnyckel
-Två små skruvmejslar: Philips(stjärn-) & platt
-Tång, Kniv och Bågfilblad eller en Leatherman
-Kedjebrytare
-Däckavtagare
-Däcktrycksmätare
-Har cykeln gängat styrlager skulle jag inkl. en styrlagernyckel.
-Glöm inte Fett och Kedjeolja eller vax, Liten brk. med diskmedel för borttagning av smuts från händer mm.

3. vatten hur gör vi med det? skall man köpa buteljerat vatten eller skall man skaffa sig puritabs(vattenreningstableter). hur mycket vatten bör man ha som last?

Spar pengar och natur och be om kranvatten så ofta ni kan. Här är det dock åter igen sunt förnuft som gäller. Generellt sett är dock kranvattnet i öst undermåligt utan användning av vatten steriliserings medel. Tycker att XINIX Aquacare är enklast att använda och det skall även vara snällare mot kroppen.

4. hur långt snittar man i vanliga fall par dag. är 15 mil rimligt? vi försöker att hålla vikten nere.

Varierar väldigt mycket beroende på utrustning, ambition och kondition men det låter lite mycket. Ofta är de bästa(& värsta!) minnena från resan de som man inte planerat in. Men då krävs det att man har goda marginaler. Roligare att komma fram två dagar för tidigt än att upptäcka att man ligger två dagar efter!
Räkna istället med 10-12 mil per dag till att börja med om ni är i bra kondition men ovana vid att köra längre distanser dag efter dag. Lägg även in vilodagar ca var fjärde dag så kroppen kan återhämta sig. Långfärdscykling handlar för mig mycket om att upptäcka och lära mig om kultur och historia på de platser jag reser. Det är svårt att göra om man man inte stannar cykeln ibland. Här har de forna östländerna massor att erbjuda!

5. mat. laga själv eller ta med?

Både och om ni tänker fricampa. Går nog att hitta bränsle till både med gas och sprit kök. Men bäst är nog bensin/fotogen kök.

6.försäkring vilka och vad bör dom täcka

Reser jag längre än de 45 dagar som min hemförsäkring täcker brukar jag skaffa en separat reseförsäkring. Att köpa ett heltäckande skydd tycker jag blir för dyrt så jag väljer bara det viktigaste, nämligen sjukförsäkring!
Sist jag kollade skiljde det inte så mycket i pris men Europeiska brukar vara bland de billigare. Är du dessutom studerande kan du nog spara en slant:
http://www.europeiska.se/templates/euro_StartPage.asp?id=30
Mer info:
http://www.jordenrunt.nu/forsakring/index.htm

Ta det lugnt och lycka till!

--- "To Infinity ------- _o
--- and Beyond! --- _\ \>
--- Roam Free!" -- (_)/(_)
¤ø,,,,ø¤º°`°º¤ø,,,,ø¤º°`°¤ø,,,,ø¤ºº°`°¤ø,,,,
 
Tusen tack

Tack detta var precis vad jag hade önskat mig för svar. du har nog rätt i det där med kassettavdragaren. det hadde jag helt glömt bort.

Sorligt nog upptäckte jag idag att apoteket har slutat med puritabs. Därför har jag nu lite brottom med vattenrenings medel. Var någonstans är det biligast/bäst att köpa i stockholmsområdet?
 
Har faktiskt aldrig behövt byta ekrar själv men flera jag rest med eller mött på vägen har haft problem. Då har Hyper-Crackern kommit väl till pass!
Det har då alltid varit fabriksbyggda 32 ekrade hjul som inte spänts upp ordentligt innan resan.

XINIX brukar finnas på de flesta vaccinations kliniker och frilufsbutiker.
Vore intressant om du återkom med reserapporter här på Utsidan. Funderar själv på en tur i de trakterna i sommar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HannesNG Helsingfors - St Peterburg - Tallin 2021 Långcykling 1
Newlin Helsinki-st pedersburg-tallin-riga? Långcykling 3
mosare Tallin till Istanbul Långcykling 6
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...