Tågresan hem!

Hej hopp har en fråga ang hemresan hem ifrån fjällvandeingen. Hade tänkt ta tåget upp till Abisko sen vandra Kungsleden ner till Nikkaluokta sen buss till Kiruna för sedan ta tåget hem. Hur gör ni när ni bokar returbiljetten? Gör ni det innan le gör ni det på plats i Kiruna?
// Andreas
 
Jag bokar resan i förväg, men jag måste ja klara hela resan hem till Schweiz. ;)
Om du inte är helt säkert vilken dag du skall resa hem är det väl bäst att köpa en ombokningsbara biljett för sista dagen du har tänkt att resa hem. Om du kommar till Kebnekaise tidigare än tänkt kan du omboka den till en annan dag och kannske betala en prisskillnad.
Om du har inte bokad biljetten i förväg och har riktig otur är tågen slutsåld den dag du skall resa...

Henning
 
Inga problem ifall biljetterna skulle vara slut. Sj påstår att dem inte säljer biljetter ombord på tåget längre men det gör dem. Det är sant att konduktören inte säljer biljetter men i restaurangvagnen eller i kiosken kan du lösa en biljett som då är till ett standard pris. Typ 600 mellan Kiruna och Umeå dit jag brukar åka.

Senast nu i sommar åkte jag från Murjek till Umeå och löste biljett i restaurangvagnen. Detta trots att det på sj´s hemsida inte gick att lösa biljett för att tåget var fullbokat.
Enklast är om tåget har restaurangvagn för då har du iaf en stol att sitta på. Annars löser man det genom att hoppa runt mellan lediga stolar eller sitta i en trappa till utgång.

Annars går det också bussar från Kiruna till Luleå. Från Luleå går det sedan fler tåg och bussar söderut än från Kiruna.
 
På SJ Norrlandståg säljs biljetter ombord till fullpris. Jag brukar boka så att jag har marginal.Exempelvis en extranatt i Jokkmok eller Kvikkjokk om jag får dagar över.Annars är jag kanske i närheten av Saltoluokta eller nåt,eller på fjället i bästa fall
 
Någon som vet ungefär vad en tågbiljett stockholm-abisko brukar kosta?

Hur är det med bussen mellan nikkaloukta-kiruna, behöver den bokas innan? Hur ofta går den? Hur lång tid tar det?
 
Jag brukar boka ombokningsbar biljett på resan hem, med hemresedatum satt med marginal för reservdagar på vandringen. Går vandringen snabbare än förväntat och inte alla reservdagar behöver utnyttjas brukar det vara lätt att boka om hemresan till ett tidigare datum.

En liggvagnsbiljett kostar runt 1000kr (+/- någon hundralapp beroende på när man bokar) enkel Göteborg till Gällivare (vuxen utan rabatter). Gissar att Stockholm-Abisko ligger i samma prisklass eller några kronor billigare.

Bussen från Nikkaluokta behöver inte bokas i förväg. Resan till Kiruna tar ca 2 tim och brukar varar synkade med tågtiderna.
 
Någon som vet ungefär vad en tågbiljett stockholm-abisko brukar kosta?

Hur är det med bussen mellan nikkaloukta-kiruna, behöver den bokas innan? Hur ofta går den? Hur lång tid tar det?

du ska boka hela vägen Stockholm-Nikkaluokta. Vid tågförsening och bussen missas så bjuder sj på taxi. har du bara bokat till kiruna och du missar bussen får vänta till nästa buss eller ta taxi som kostar typ 1500

Tror biljetterna kallas Resplus
 
Innan SJ slutade sälja biljetter på tåg, gick det utmärkt att åka hem ett tidigare datum om man pratade med konduktören som sa det finns plats alt. du får vänta tills en resenär till bokad liggplats uteblir. Och efter Boden brukade jag ha fått en plats och behövde inte sova i sittvagnen. Är det ngn som vet om det går att göra så här fortfarande?
 
Någon som vet ungefär vad en tågbiljett stockholm-abisko brukar kosta?

Hur är det med bussen mellan nikkaloukta-kiruna, behöver den bokas innan? Hur ofta går den? Hur lång tid tar det?

Bussen Nikkaluokta - Kiruna går under namnet Nikkaluoktaexpressen från denna vår.
Linjen trafikeras av Hörvalls Buss och vår bokningssida www.nikkaluoktaexpressen.se kommer öppna om ett par veckor.

Bussen går 2 gånger per dag, sommarens tidtabell kommer publiceras denna månad.

Man behöver inte förboka bussen, men man sparar pengar om man köper sin biljett online, antingen på vår bokningssida, sj.se eller via Resrobot.

Resan tar ca 1 tim 15 min mellan Nikkaluokta och Kiruna busstation.
 
En liten grej som kan vara värt att tänka på är att det inte går att boka om sovvagn på söndagar.

Jag ringde SJ från Kebnekaises fjällstation förra året för att boka om våra biljetter men blev mer eller mindre utskälld för att jag ringde en söndag. Jag blev bryskt meddelad att jag skulle göra det via hemsidan eller appen, vilka strax innan mer vänligt informerat mig om att sovvagn gick inte att hantera online utan krävde samtal till kundtjänst...

Dagen därpå gick det däremot att ordna. Inför bokningen frågade jag även hur det var med t/r bokningar och enligt SJ var det inga problem att boka Göteborg-Abisko t/r men stiga på i Kiruna på hemvägen.
 
Dagen därpå gick det däremot att ordna. Inför bokningen frågade jag även hur det var med t/r bokningar och enligt SJ var det inga problem att boka Göteborg-Abisko t/r men stiga på i Kiruna på hemvägen.

Det är riktigt. Även jag har bokat returen från ex Gällivare utan att veta om jag senare skulle stiga på tåget i Gällivare eller Murjek. En rekommendation jag då fått av SJ är att få inskrivet i bokningen att kunden kan välja att kliva på i Gällivare eller Murjek, då SJ's tågvärdar annars har rätt att sälja en plats som inte är upptagen efter att tåget lämnat ursprunglig avresedestination.
 
Det är riktigt. Även jag har bokat returen från ex Gällivare utan att veta om jag senare skulle stiga på tåget i Gällivare eller Murjek. En rekommendation jag då fått av SJ är att få inskrivet i bokningen att kunden kan välja att kliva på i Gällivare eller Murjek, då SJ's tågvärdar annars har rätt att sälja en plats som inte är upptagen efter att tåget lämnat ursprunglig avresedestination.
När fick du det rådet? Numera säljs det väl inga biljetter ombord på tågen?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.