Tåg/Flyg till Kiruna

Flyger numera alltid om möjligt. Tyvärr mkt dåliga erfarenheter av SJ de senaste åren. Vill inte riskera halv, kanske hel vandringsdag pga SJ...Dessutom ger flyg till vissa destinationer extra vandringsdag :).

...ser inte heller charmen med att sova dåligt natten innan vandringsstart ;).

//J

hej,

Förstår inte heller charmen med tåg längre. Åker hem till Norrbotten någon/ några ggr med familjen varje år men de gånger vi valt tåget har det alltid slutat med dåliga erfarenheter. Alltid sent, de äckligaste toaletter man kan hitta och sällan trevliga kupekamrater (vilket jag tror beror på den jobbiga miljön och inte personerna i sig). Hade bra, minnen av Norrlandstågen förr men inte numera.

Ta flyg eller bil.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Flyg är naturligtvis en miljömässigt sopig ide: man bidrar till att sabba det man åker upp för att avnjuta. Men, ibland har man inte tid helt enkelt.

Personligen tycker jag att fjällvandring på tid suger. Det är bättre att lägga in en extra dag eller två, om man tror att det kan bli svårt att hinna, och tex göra en avstickare nånstans.

Om SJ blir en eller två timmar försenade på en 20 timmars resa tycker inte jag är hela världen - i alla fall för mig är en av anledningarna till att åka upp till fjällen att slippa tänka på huruvida tunnelbanan går om fem eller tio minuter... Däremot är det inte sagt att SJ skulle kunna skärpa sig på denna punkt.

Ett alternativ kan vara att flyga till Luleå och sedan ta tåget därifrån till Kiruna, (speciellt sista minuten kan bli billigare då det är många fler flyg som går Luleå Arlanda än Kiruna Arlanda)

Just nu så går det 3 tor tåg Luleå- Kiruna och det kommer nog att öka så vitt jag har förstått (länstrafiken skall tydligen börja med egna tåg)

Har åkt mellan Luleå och Kiruna minst 10ggr sedan i Nov och jag har bara vart sen en gång så pass mycket att jag har fått ersättning (och då berodde det på att vi väntade på ett försenat tåg söderifrån)

Var mera försenad med flyg än med tåget ifjol... (trots att jag åkte tåg fler gånger) :)

Om SJ blir en eller två timmar försenade på en 20 timmars resa tycker inte jag är hela världen - i alla fall för mig är en av anledningarna till att åka upp till fjällen att slippa tänka på huruvida tunnelbanan går om fem eller tio minuter... Däremot är det inte sagt att SJ skulle kunna skärpa sig på denna punkt.

En till två timmars försening är ok men en hel dags försening är inte alls ok..

Har inte läst alla inlägg men är det så att du kan flyga upp till samma pris som tåget är det väl inget snack? De extra timmarna du sparar kan du spendera på det du åker dit för =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips