Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse?

Hmm, trodde det räckte med en snabb koll i vilken SKF-tävling som helsts resultatlista för att få en tillräcklig dos av klassindelningar..
Men visst, det är helt ok för mig – och eftersom det är frivilligt kan ju de som vill fylla i sina klasser, och sen kan de som tycker om sånt sitta och botanisera i listorna efteråt.. ;)

/ Ulf
 
Ingen risk för kollision

Som en del av er kanske redan sett kommer det hållas Sweden Grand Prix för Offshore Class 1 motorbåtar i Uddevalla den 6-8 augusti. Läs mer om det här.

Jag har ringt pratat med Jan Erik som är ansvarig för hela offshore arrangemanget för att säkerställe så vi inte krockar. Det finns inte någon risk för kollision eftersom dom kommer hålla sig på insidan av Uddevallabron. Dessutom kommer dom köra sitt race på eftermiddagen. Anledningen till att dom håller sig på insidan av bron är att dom inte vill störa det fågelliv som finns ute i havstensfjorden. Han låter också hälsa att med dom nya reglerna har dom sänkt utsläppen rejält samt sänkt ljudnivån från 130dB till under 100dB.

Som pricken över i:t kommer dom i sin kommunikation med allmänheten informera om vår tävling och be eventuella åskådarbåtar att köra extra försiktigt på väg till/från tävlingen.

För övrigt har vi nu kommit upp i 100 anmälningar till årets evenemang =)
 
Hoppas frågan är fri...

Jag gillar verkligen upplägget med Orust Runt:

ALLA är välkomna. Det ska inte spela någon roll om man vill tokrejsa, semesterpaddla, stila genom att göra en roll var 100:e meter, paddlar vinge eller grönlandspaddel, sitter i en värstingkajak eller badkar, använder roder eller skädda. Det viktiga är att man vill paddla långt, och ha kul. Hur man väljer att paddla, och vad man väljer att paddla med, är skit samma.

Och definition av klasser:

En helt öppen klass. Du får paddla precis vilket flytetyg du vill. Havskajaker, surfskis, racekajaker, windsurfingbräder – ja precis allt som flyter är tillåtet att paddla. Det får dock bara framföras med hjälp av paddel. Segel, motor och andra hjälpmedel för framdrift är inte tillåtet (om nu någon trodde det…)

I REGLERNA också att:
"- Det du paddlar får enbart framföras med hjälp av en paddel (bärning över land är ej tillåtet)."

Jag har ju en kajak från Hobie med pedaler och den är byggd/optimerad för pedaldrift.
Dvs det är inte något nöje att paddla 11 mil med paddel. Kajaken är för bred (70).
Av respekt för dig som har tagit initiativet till Orust Runt vill jag fråga om jag är välkommen att delta ändå.

Är det "bärning över land" som är skälet till paddelpåbudet eller är pedaldriften för svårsmält. Segel och motorer förstår jag varför det inte är tillåtet. Det är inte tävlingsmomentet som lockar utan gemenskapen.
Jag har blivit hänvisad hit till detta forum men jag vet inte vem som svarar på frågan.

Jag kan tyvärr inte delta 2010 men det skulle vara väldigt roligt ett annat år.

thomas
 
Bra initiativ.

Hej. Jag hänger med förutsatt att jag är hemma. Bor i Skärhamn och paddlar mest hela vintern vilket gör att det kan bli trevligt att se lite andra likasinnade i sommar.
Håkan
 
Av respekt för dig som har tagit initiativet till Orust Runt vill jag fråga om jag är välkommen att delta ändå.

Är det "bärning över land" som är skälet till paddelpåbudet eller är pedaldriften för svårsmält. Segel och motorer förstår jag varför det inte är tillåtet. Det är inte tävlingsmomentet som lockar utan gemenskapen.
Jag har blivit hänvisad hit till detta forum men jag vet inte vem som svarar på frågan.

Hej, kul att du vill vara med!

Båtar drivna av pedalkraft behöver inte vara långsamma, exempelvis är 24 timmars rekordet i pedaldriven båt 24.5 mil (läs mer här), medans motsvarande rekord för kajaker är 3 kilometer kortare (läs mer här)

Även om Orust Runt i första hand är en personlig utmaning och ett underbart sätt att umgås så finns det dom som tar det som en tävling. Det är inte så många som går in med inställningen "Nu ska det tävlas!", men vi ska respektera dom som gör det och ge dom så rättvisa förutsättningar som möjligt.

Nu är just din pedaldrivna kajak inte så snabb säger du, men å andra sidan finns det gott om deltagare som sitter i väldigt långsamma kajaker.

Mitt förslag är därför: Du är varmt välkommen att köra Orust Runt med oss, för Orust Runt är en tävling där gemenskap är viktigare än sekunder och tiondelar. Du kommer säkert ha kanontrevligt i gemenskapen och det kommer sannolikt vara många som har nyfikna frågor kring din Hobie. Dock deltar du i Orust Runt utom tävlan resultatmässigt, dvs du kommer läggas separat efter alla kajaker i resultatlistan och du kommer inte ha möjlighet att vinna något första pris, men däremot kommer du delta i utlottningen av sponsorpriserna om du tar dig i mål innan utlottningen börjar. Om det skulle vara fler som är intresserade av att vara med och har farkoster som drivs av muskelkraft men inte paddel så kan vi skapa en egen klass för det. D.v.s. du är med på samma villkor som alla andra, med skillnaden att du inte kan vinna Orust Runt utan istället läggs separat i resultatlistan med en notering om ditt resultat och en förklaring. Eftersom tävlingsmomentet inte lockar för din del hoppas jag att du är tillfreds med det svaret och känner dig välkommen.

Segelbåtar etc kommer dock aldrig vara en del av Orust Runt, nyckelfaktorn är att din farkost drivs av din egen muskelkraft.

Vad tycker alla ni andra som ska paddla Orust Runt? Är det någon som har något emot att vi öppnar upp för andra muskeldrivna farkoster (som är med utom tävlan)? Eller är det bara kul att kanske få se lite annat?
 
Jag lär inte vara med på något år men gillar konceptet starkt och tycker det är helt i tävlingens anda (som jag uppfattat den) att alla med muskeldrivna båtar ska kunna vara med.
 
Inte heller jag kommer att delta men tycker det här blir ett underbart tillfälle att få någon form av kvitto på hur effektiv Hobies framdrivning är.

Kappseglar en del och pratar mycket kappsegling. Där är flerskrovsbåtar diskriminerade i Sverige. Ni får gärna vara med och betala anmälningsavgift men ni får aldrig vara med om segla om totalseger.

I veterancupen har de öppnat upp reglerna lite i år men fortfarande ska det vara "enskrovs" dvs en Outrigger får inte vara med.

Hoppas och tror att motsvarande inte kommer att hända på Orust runt.
 
Jättekul att jag får vara med!
Jag kan som sagt inte 2010 men ställer direkt siktet på 2011.

Jag kan för övrigt inte vinna Orust Runt vilken kajak jag än sätter mig i.
Det har aldrig ens föresvävat mig och har ingen som helst betydelse för mig.
Det har med "muskelkraft" att göra. Jag kan knappt kalla mig motionär idag,
men det ska jag ändra på.
11 mil på 2 dagar är en utmaning som jag helst möter lite förberedd.

Jag borde iallafall ta mig runt om vädret tillåter och grejorna håller.
Ska försöka skaffa många timmar och mil i Hobien i år.
Jag vet inte hur den bär sig åt i lite större vågor och hårdare vind.
Jag måste också undersöka vad jag klarar att hålla för fart under lång tid.
Hobien går inte att rolla (Dubside kan iofs rolla en sit on top om han är fastspänd!),
men det är lätt att kravla ombord.

Priser är väl trevligt men har ingen betydelse för mig alls.
Jag är glad bara jag får vara med.

thomas
 
Tja..

Gäller det en renodlad kanottävling så tycker jag att man bör följa den vanliga praxisen - alltså valfri kanot (canadensare, kajak osv) men framdrivning med paddel. En ganska enkel regel. Är däremot fokus mer på evenemang och personlig utmaning kan man ju välja att tillåta ett bredare spektrum, typ inkludera pedalbåtar, roddbåtar osv.

Kanske ingen jättestor skillnad men enligt mig lite olika saker. Jag deltar gärna i tävlingar tillsammans med andra, men gäller det mer personliga utmaningar & upplevelser så kan jag ofta fixa det själv eller tillsammans med kompisar. Hygglig tävlingsinstinkt alltså, men inte överdrivet social..

Huvudsaken alltså att det är klart från start och alla vet vad det innebär, så är det ju upp till var och en att välja att deltaga. Eller hitta på en egen tävling..

Däremot är jag mer tveksam till om man ska hålla på och göra speciella undantag och regler för varje tillfälle en ny deltagare/farkost dyker upp. Det kan bli lite rörigt. Och om just det ekipaget är långsamt eller snabbt hör väl egentligen inte heller dit.

/ Ulf
 
168 pers...

2 månader kvar till start, någon som inte har anmält sig ännu? ;-)
Ser redan fram emot att få sätta iväg, lite nördigt kanske, men kul...
Det är roligt att man redan, i ett antal olika sammanhang, har träffat så många som antingen var med förra året eller har tänkt vara med i år, och det var ju det som var tanken, att det framförallt också skulle vara ett socialt evenemang. Att man sedan svettas tillsammans under två dagar minskar ju inte direkt gemenskapen :)
100 000:- på prisbordet i dagsläget och tack till ett trettiotal pigga sponsorer!

Vi ses... Anders
 
Tänkt att vara med men inte anmält dig ännu? Vänligen anmäl dig

Hej paddelvänner!

Nu är det snart bara en månad kvar tills årets Orust Runt går av stapeln. Om du har tänkt att vara med, men inte anmält dig ännu, skulle både jag och Anders vara tacksamma om du anmälde dig snarast möjligt. På så vis underlättas våra förberedelser.

Anmälan görs här: http://paddla.se/orustrunt/register_new.asp

Tack på förhand,

Leif & Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
Stuvarn Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö! Paddling allmänt 24
avslutat medlemskap 1003 Tävling/lek? Paddling allmänt 9
fibbla TÄVLING FÖR GLADA MOTIONÄRER Paddling allmänt 0
jonssonmartin Långdistans paddling Tävling???? Paddling allmänt 5
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Gustav Cronhamn Run Tjörn och Orust Paddling allmänt 8
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
fredric_verklig.se Paddling från Stocken (Orust)? Paddling allmänt 1
jonta Paddling i Bohuslän Orust! Paddling allmänt 2
Orust Paddling allmänt 1
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.