Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse?

New York har Mayor's Cup, Malmö har 24-timmars och Dalsland har DKM+. Göteborg har också vatten. Men ingen kajaktävling. Borde man inte ändra på det?

Min tanke är att skapa en tävling precis i stil med populära Orust Runt – dvs gratis, inga funktionärer, få regler, men mycket kul. Idén är att banan ska gå i de centrala delarna av stan. Göteborg har en unik hamnmiljö som vore maffig som inramning till en tävling. Vallgraven gör det möjligt att verkligen komma in mitt i stan. Det skulle dessutom ge möjlighet till lite publik.

Den föreslagna banan är inspirerad av löparfesten Göteborgsvarvet. Den är lika lång, ca 21 km, dvs en halvmara. I likhet med Göteborgsvarvet passerar banan också de stora broarna i hamnen, och även de mindre inne i stan. Tanken är också att runda Nya Älvsborgs fästning i ytterhamnen (det gör inte löparna förstås). Den här svängen ut i ytterhamnen skulle ge bra variation till banan, med olika sjöförhållanden. Se bilden nedan:

gbg_kajakrace.jpg


Start och mål är strax innanför Älvsborgsbron, på Klippan. Där finns en liten strand lämplig för sjösättning, en gräsmatta strax intill för avlastning och gott om parkering bara några tiotal meter från vattnet.

För att sätta press på löparna är min tanke att Göteborgs Kajakrace äger rum en vecka innan Göteborgsvarvet, alltså lördag den 14 maj.

Frågan är:
Skulle DU vilja delta i en tävling som den här?
I så fall, vilket håll tycker DU är bäst att paddla banan?
 
Långt att åka för mig som bor i Sollentuna utanför Stockholm för ett race på bara några timmar.
Det blir bara ett 1-dagars evenemang.
Men 2,1 mil känns ändå som rätt distans så tidigt på säsongen.

Är det inte väldigt mycket båttrafik på älva?
Annars är jag intresserad av alla race.
Om det är av typen "alla får vara med ", ingen byråkrati och kul är huvudprincip.
 
Har inte direkt planerat en tripp "hem" härifrån Falun den helgen, men man vet aldrig.
Idén är bra och även sträckan till stora delar. Säkerhetsmässigt bör man starta ut mot Nya Älvsborg, så man är pigg på jobbigaste biten. Dessutom dras fältet ut, vilket förhindrar stockning i kanalerna. Start och mål vid Klippan är ju mysig, men problemet är att Stenahamnen ligger precis bredvid. Kayak and ferry don't mix.
Skulle man inte kunna ha start och mål vid Eriksbergskranen istället. Då kan man paddla längs norra älvstranden och inte vara i vägen för större båtar.

Kontakta gärna Göteborgs Hamn. De kan ju ha åsikter om en hel drös kajaker i hamnen.

Anders
 
@ Kal-P-Dal: Jo, jag tyckte att 21 km skulle vara lagom så här i början av säsongen. En bra uppvärmning som jag tror de flesta skulle klara av. Plus att det blir en bra parallell till Göteborgsvarvet. Och visst, tanken är att ”alla får vara med”. The more, the merrier.

Om båttrafiken på älven kan väl sägas att den nuförtiden i stort sett utgörs av ett par Stenabåtar om dagen, ett fåtal småfraktare plus färjorna mellan Hisingen och stan. Trafiken är allt annat än tät och utgör som jag ser det ingen fara för paddlare. Samtidigt ser jag reflexvästar och en stor portion omdöme som ett måste i sammanhanget.

Sen kan man ju nämna att det faktiskt redan förekommer stadspaddlingar på delar av den här sträckan. Så det är inte helt obrutna paddelvatten.


@ Anders V: Bra synpunkter om körriktningen. Helt rätt att starta utåt för att dra ut fältet (ja, om det nu blir något fält alltså ;-) Sen, när det gäller start och mål så har jag rekat utan att hitta något riktigt bra ställe på eller i närheten av Eriksberg. Det finns i och för sig en liten strand precis utanför golfbanan på Färjenäs. Men det är lite sämre med parkering där plus att jag tycker Klippan vinner på just sin mysighet.

Naturligtvis bör man kontakta hamnen och andra berörda innan för att stämma av. Men först ville jag se om det över huvud taget finns något intresse för en sån här tävling. Själv tycker jag det är en självklarhet att utnyttja Göteborgs vattenvägar till roliga evenemang – just med tanke på att det inte är så mycket myllrande båtliv på älven längre.

Med hopp om fler intresserade!
Skicka gärna tråden vidare till andra som kan vara sugna.

//Jörgen
 
Superkul initiativ! Jag hade gärna varit med, men just den helgen går 24 timmars i Malmö. Vet inte hur vanligt det är att paddlare också är löpare, men kanske skulle det vara kul att köra samma dag som Göteborgsvarvet? Då får man ju orkestermusik och massa publik "gratis" så att säga =)
 
Håller med föregående talare

Kul idé, jag är helt klar intresserad av att vara med men det är synd att det krockar med M24KC.
Kör under Göteborgsvarvet så slipper jag springa :)


/Mattias
 
Bra ide men jag gillar inte riktig att man ska köra i hamnen! Tror det kan bli nog så skvalpigt(reflexsjö) å lätt hamna i konflikt med övrig båttrafik där!
Varför inte ta en sträcka söder över istället? Start Långedrag eller Saltholmen paddla förbi Fiskebäck å in i Eskils kanal(Önnered) över Askimsviken å sen innanför St Amundö! Man kan sen runda nån boj vid tex Billdal å köra samma väg tillbaks! Tänk vad kul möta massa paddlare på hemvägen :cool:
Den här sträckan är rätt skyddad å det finns många fina plater för publik å support att följa loppet på nära håll!

/Janne
 
Hmm, jag trodde jag hade koll på tävlingskalendern… Håller med om att krocken med M24KC är olycklig. Men jag hade faktiskt redan lekt med tanken att föreslå samma helg som Göteborgsvarvet. Jag ska själv inte springa och det kanske helt enkelt inte är så många paddlare som har för avsikt att slita asfalt och gummiskor just den dagen. Så varför inte? Partystämingen och orkestrar är som sagt redan på plats.

Sen när det gäller bansträckningen så har jag också funderat fram och tillbaka på lämpligheten i att paddla i älven/hamnen kontra det mer trygga alternativet i Södra skärgården. Men jag tycker fortfarande att det vore kul att förlägga det hela just till älven och hamnen för att det blir mer, tja, Göteborg helt enkelt.

Fler argument och åsikter emottages tacksamt!
 
Håller med Stuvarn. Att paddla i en hamn lockar inte mig. Det måste finnas något annat som lockar. Finns dock flera som gillar att paddla i storstaden...
 
Jag tycker också att detta låter som en jättekul idé. Nu har jag själv flyttat från Göteborg till Luleå för ganska precis ett år sedan, så min egen medverkan är nog ganska otrolig, men idén är god.

Om nu målet är att göra detta till mer av en "folkfest" än en seriös paddeltävling, så tror jag att både hamnpaddling och samordning med Göteborgsvarvet är bra grejer.

Nackdelar med att paddla i hamnen är väl att vattnet kan vara lite motbjudande på sina ställen, och att viss annan trafik kan kännas aningen hotande för småfolket i sina kajaker.

Men det uppvägs stort av att det blir enkelt för folk att titta. Eller rättare sagt, det blir svårt för folk att missa det. Jag tror inte att en kajaktävling ensam drar särskilt mycket folk, men om man passar på under Göteborgsvarvet, när gatorna ändå är överfulla av (delvis överfulla?) människor, kommer det helt säkert bli en hel del påhejning till paddlarna också.

Se till att prata med olika aktörer i hamnen om det hela. Även om de inte kan anpassa sin verksamhet lär de bli mycket gladare av att veta om det innan.

Om du kan ordna fram ett gäng hyrkajaker och har nån form av "öppet spår"-arrangemang med valfri starttid lär du kunna få en och annan spontandeltagare.

Och om du får hyffsad uppslutning i år så kanske det går att få till ett officiellt samarbete med Göteborgsvarvet till nästa gång.
 
Tävling i Göteborg - take two. Upprop till fika-möte!

Ånej, jag har inte släppt tanken på en kajaktävling i Göteborg. Visst – här finns varken rent vatten eller sköna stränder. Men det finns – om man är på det humöret – en vacker och unik hamnmiljö som vore kul att testa som inramning till en kajaktävling.

Mitt första förslag kanske var lite väl yvigt, med en sväng ut till Nya Älvsborgs fästning precis förbi ytterhamnarnas kajer (även om det självklart går att köra där om man vill). Men okej, låt oss tänka om. Man kan hålla sig innanför Älvsborgsbron och köra en kortare bana två varv istället. Alternativt förlänga banan uppåt älven. Tanken är ju att så många som möjligt ska känna att de kan vara med, precis som på Orust Runt.

Själv tycker jag det vore roligast att köra i slutet av maj när Göteborg är som bäst. För att inte krocka med andra kajaktävlingar föreslår jag lördag den 21 maj. Det är samma dag som Göteborgsvarvet, men låt oss se det som ett plus eftersom partystämningen och publiken redan är på plats.

Blir vi bara mer än en person (läs jag) så är det en tävling. Blir det fler så är det ännu bättre.

Jag ställer därför frågan: Finns det någon mer som är intresserad av att delta i en kajaktävling i urban Göteborgsmiljö? I så fall föreslår jag att vi ses på Café Kosmos på Västra Hamngatan 20 i GBG tisdag den 29 mars kl 17.30 för att prata detaljer (som givetvis ska vara så få och enkla som möjligt). Svara här i forumet eller skicka ett meddelande.

Det är lite kort varsel och snabba ryck om det ska blir något. Men jag tycker gott man kan köra även om det bara blir ett fåtal deltagare. Om inte annat kan vi se det som ett test första året, så kanske det blir fler och större nästa år?

Tack alla ni som har kommit med goda tips och glada tillrop hittills. Hoppas vi ses!
 
Ingen bra plats!

Tanken att ett antal 100(?) kajaker skulle ut i hamninloppet, runda, och sedan tillbax är ju IMHO rent absurd. Det skulle bli ett utdraget fält med kajaker med resultat att älvsnabbenbåtarna skulle få vänta tills samtliga passerat. Turtätheten är relativt hög, med ett antal turer var timme. De som reser skulle bli förb-ade helt enkelt. En titt på marinetrafiic.com visar att det finns en hel del fartyg i rörelse i hamnen, den är långt ifrån tom på fartyg.
Att publik redan finns på plats om loppet skulle gå den 21 maj stämmer, men skulle det vara en intresserad publik???
Tycker janne´s förslag med Saltholmen/Hinsholmen söderut, runda något och Eskils kanal har massor av potential, lätt att hitta platser för åskådare/ publik, gott om parkering utefter loppet, det blir ju en del bilar i samband med lopp och åskådare. Turen är dessutom vacker!
Detta är min åsikt.
/Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.