Funderingar om tävlingar

Jag var med och paddlade Stockholms kanotmaraton och St Anna kajakorientering, roliga tävlingar bägge två och jättekul att det har blivit så stort intresse för tävlingar i havskajak.
Jag har lite funderingar om regler och tävlingar som det skulle vara kul att diskutera med andra.

På SKM blev man lite förbryllad av alla olika klasser, under loppet visste man inte om de man låg nära tävlade i samma klass och det är inte lätt för publiken att förstå något heller.
Det skulle vara bra om alla tävlade i samma klass, men vilken ska man välja om man bara ska ha en?
Om man väljer den öppna klassen så finns det risk att det blir för mycket materialsport, exempelvis att man måste ha med sig flera kanoter till tävlingarna och låta vädret avgöra vilken man kör i. Å andra sidan så kan alla vara med och köra med den kanot man äger utan krångel med invägning/mätning och det kan utvecklas nya spännande kanoter.
Havskajak lång tror jag skulle passa bäst som den enda klassen, särskilt om man sänker minimivikten till ex.vis 20 kilo. Det går att göra kanoter som är både tillräckligt snabba för att attrahera eliten och tillräckligt stabila för att en rutinerad långfärds- eller motionspaddlare ska klara av dem.
K-1 kort tycker jag är en onödig klass, vill man paddla fort skaffar man sig nog en havsracer
och det är inte så stor fartskillnad mellan ”vanliga” havskajaker oavsett om de är längre eller kortare än 540 cm. Jag har inte full koll på alla modeller så jag kanske har fel.
Om man är halvbra motionär utan ambitioner att ligga i täten, och paddlar ex vis.VKV Anita
så tror jag inte att man tycker det är alltför orättvist om några kör 6 m långa havsracers, det finns ändå alltid många i likvärdiga kanoter att jämföra sig med.
Man kan jämföra med Vasaloppet, vi motionärer kommer förmodligen inte i närheten av det glid som elitåkarna med serviceteam och 15 par skidor att välja på har, men gnäller inte om orättvisor ändå. Vill man vara med där framme så får man skaffa sig ett serviceteam eller lära sig valla och i kanot får man skaffa sig bättre balans för att klara en snabbare/rankare låda.
Men, det är för få som kan lära sig hålla balansen i de extremaste kanoterna så det är bra att ha en regel om minimibredd. Då blir det fler som kan tävla på lika villkor och säkerheten blir bättre om man tävlar i kanoter som klarar alla väder.

Vilken sort tävlingar vill vi ha?
Jag skulle vilja köra ett lopp i skärgården med orientering mellan öarna och en avstickare runt en fyr eller ö långt ut till havs, så det kan bli rejäla vågor där surfskicklighet och förmågan att läsa sjön spelar in.
Skulle det vara för farligt och kräva för många följebåtar?
Det får ju inte bli för krångligt att arrangera och det måste finnas möjlighet att lägga en reservbana om det blåser för mycket.

Distanser mellan 2-6 mil tycker jag vore lämpligt, tävlingar som går ut på att sova minst intresserar inte mig.
Finns det tekniska möjligheter att följa alla deltagare med något som sänder eller lagrar
positioner så skulle man kunna tänka sig en tävling på en lång sträcka utefter kusten
där man måste ligga still mellan 20.00 och 08.00. Då skulle man hinna njuta av naturen och så blir det lite tävling i friluftskunskap också, den som är snabbast att resa tältet och fixa käk får vila mest.
Vi kan väl spåna lite om regler och tävlingar.

/Pär Lindén
 
tävlingar

Tror nog att det är själva grejen med SKM att man just KAN jämföra sig med andra tävlande tackvare de olika klasserna. Kanot är faktiskt en materialsport och det finns som känt många olika sorter kanoter. Därför finns det också en anledning till att ha klassindelning. Att jämföra en kajaktävling med ex. Vasaloppet tycker jag är lite tokigt. Snarare kanske med utförsåkning, där det också finns många olika grenar och många olika typer av skidor.

Idén om en annat sorts tävling låter intressant, frågan är om den nödvändiga bredden skulle tänka sig att delta. Det skulle bli ett litet äventyr.
 
Gillar ditt upplägg på tävling! Det borde ju finas fler som gillar tanken.

Det går säkert att få ihop tjugo som vill köra nästa år? Vilket datum?
 
Absolut!

Det här minns jag att vi har diskuterat innom VKF havskajakesektionen.
En tävling som kanske inte korar den som är snabbast som vinnare, utan en tävling som går ut på att ta sig fram enligt bästa sätt.
Vad är då bästa sätt?!
Att forsera en tidvattenström är bara dumt (norska vatten...), bättre att vänta och rejsa igenom då förhållandena är bra. Att inte kunna kamraträddning är också en dum grej att inte kunna om man är påväg nånstans genom jobbiga vatten. Därför skulle en kamraträddning kunna ingå som ett moment. Hur det skulle bedömmas är också ett problem men kanske tid från det att räddningen genoförs till man är påväg via klädbyten osv... Tidspassning och precision i färdvägsplanering ska premieras. Inte den som kommer till målet snabbast. Jag tänker mig här en variant av archipelago raid. Man har ett mål som skall nås vid en viss tidpunkt. Givetvis går det inte att ha en sån tävling eftersom folk kommer ligga och vänta vid målgången tills tiden är inne...
Kanske kan det vara så att målet är öppet från en viss tid till typ 8 timmar efteråt så att den som kommer fram vid målöppning får sova runt 6-7 timmar. Den som kommer senare får sitt straff i att inte få vila. På leggarna utsätts man av olika scenarion som man måste lösa (portage, räddning, spurt över en passage eller ett sjukvårdsprov -fria tankar, vad som helst som kan tänkas uppkomma under en paddling...)
I vilket fall så vore det kul att se en tävling som inte bara innefattar hastigheten utan allt runt om kring (grönländska mästerskapen fast med havskajak?). Archipelago raid är visserligen en riktig "utan-sömn-tävling" för de som gör fel, men det kanske kan gå att modefiera på ett bra sätt, annars gillar jag upplägget.
/Samme
 
Vad sägs om Bråviken runt? Det finns minst tre klubbar i området som har aktiva, dvs Nyköping, Oxelösund och Norrköping. Stockholmsklubbarna kan säkert ställa upp med lite materiel och funktionärer ifall det behövs.

Säkerhet och kajakklassning tror jag löser sig självt. Man har helt enkelt inte råd att välja en rank kajak och de flesta borde välja en vanlig långfärdskajak. Eventuellt borde man ha obligatoriska pauser var 20 km för att minska risken för helt utmattade deltagare.

Med start och målgång i Nyköping finns möjlighet att skapa en två-dagarstävling.
 
Regler och klassindelning

Den här frågan diskuterades rätt flitigt för ett par år sedan – bland annat i samband med förberedelserna för den första omgången av Dalslands Maraton plus, då tävlingsledningen sökte stöd för ett vasaloppsliknande arrangemang utan klassindelning. Uppenbarligen fick man tillräckligt positiva reaktioner utanför den etablerade tävlingscirkusen för att våga genomdriva sin idé – och deltagarantalet (över 400 första året och över 600 i år) visar att många välkomnar klasslösa tävlingar (enda undantaget är att elitgruppen startar i ”pole position” och har egen prisutdelning). En bra idé som tyvärr inte tycks ha implementerats än, är att resultatlistan skulle vara interaktivt sorteringsbar, så att var och en kunde klicka fram sin egen version uppdelad efter behag på ålder, kajaktyp etc.
Jag deltog i diskussionerna både i samband med Dalsland och när Kanotförbundet presenterade sin nya regler för ett drygt år sedan – och sammanfattade så här på min egen <a href="http://www.thomassondesign.com/news/news.php?archive=1107270447&ucat=&aj_go=more&id=1067241506&do=archives"> blogg</a> (för långt för att kopiera in här).

Generellt tycker jag att klassindelningen kan slopas helt när det gäller motions- och havstävlingar, och att alla regler om kajakers konstruktion och dimensioner kan tas bort. Ofta blir de bara missriktad klåfingrighet, begränsade till regelmaffians visioner, och i grunden föga mer än konstgjord andning för föråldrad teknik.
Varför skall vi till exempel mixtra med längdmått? Sånt löser sig själv – långa kajaker får för hög friktion för att vara konkurrenskraftiga – korta kajaker får för låg toppfart. Är det inte lite förmätet att tro att vi nu vet hur den optimala kajaken ser ut? Kan vi inte också utgå från att de som vill vinna skaffar sig en snabb kajak och att de som väljer att paddla en långsam kajak deltar av andra skäl än att komma på prispallen?
Breddmåttet är ännu mer tvivelaktigt. Det kommer alltid att finnas smalare kajaker som är utmärkta till havs. Varken Baidarka, Inuk, mina Njord och Black Pearl skulle godkännas som havskajaker enligt kanotförbundets regler (trots att man minskat med 5 cm från den tidigare vanliga minimumbredden).
Minimivikter är också högst dubiösa och ibland direkt kontraproduktiva. Vill vi inte ha en utveckling mot lättare kajaker? Vem har intresse av att vi paddlar runt med barlast? Säkerhet? Tänk tanken att någon lyckas bygga en "freak" i extremt lätta material - ömtålig, skör och kanske en säkerhetsrisk. Blir den säkrare om man genom barlast yttreligare ökar belastningen på skrovet?

Jag tror att konstruktionskraven bör bytas ut mot funktionella krav. Vill vi till exempel belöna säkerhet: låt deltagarna kapsejsa och antingen rolla eller klättra upp. Vill vi belöna manöverbarhet: låt dem, paddla slalom med tvära svängar. Vill vi belöna lastkapacitet: låt dem lasta och transportera 25 kg last. Då vinner automatiskt en säker, manöverbar och lastdryg havskajak.

Det skulle vara kul att bredda konceptet lite och många idéer har förts fram, både här och i andra sammanhang.
Kajakorientering/navigation, längsta sträcka på viss tid (ett antal kontroller på olika avstånd där man väljer själv – missar man sluttiden blir det avdrag), paddling/manöverprov etc, balans (sitta på akterdäck och paddla eller stå upp i kajaken t ex), grönlandsinspiration: rolla, paddling/löpning (portage) etc.
 
Gärna Bråviken runt!

Bråviken runt från Norrköping kanske skulle få igång paddlingen i den här trakten.

...men då kanske jag inte får ha sjön för mig själv längre...

Finns intresse drar jag gärna igång nåt!
 
Jag håller vad gäller klasser helt och hållet med Björn (tro det eller ej) Jag tror att klassindelningen i längden är kontraproduktiv. Det skiljer inte så mycket i fart mellan två kajaker av samma längd om de är 45 eller 38 cm breda så varför hindra dem som kan paddla i en 38 att göra det. Vad gäller tävlingar så söker jag fler tävlingar med olika förhållanden Visst måste havstävlingar även innehålla paddling på öppet vatten och att reservbanor är bra så att loppet blir attraktivt att köra oavsett väder. Men det ställer några krav som inte är så lätta att svälja för svensken och det är småskalighet och flexibilitet. Titta på stocholmarna tex de drog ihop ett dm på några dagar vad behövs egentligen behövs bara en enda funktionär 2deltagare och en klockla och möjligen 4 bojar för att kunna tävla allt annat är överkurs.

Mitt förslag till tävlingskalendern är dragör/malmö, Näset runt (skanör falsterbo), Ven runt, Paternoster Challenge och Tjörn runt.
 
Jag håller också med. Har man klassindelning är det antagligen svårare att komma överens om vilka gränser som ska gälla för att alla ska bli nöjda (=omöjligt).

Om förutsättningarna däremot är att man får paddla i vad man vill känns det ju helt OK.
Sen inser man ju att de flesta kanske paddlar i vad de överhuvudtaget råkar äga, inte exakt vad de tror är optimalt för sin förmåga så att säga.
Effekten totalt sett är rimligen att reusltatlistan blir mer utspridd än vad den skulle bli med rigid klassindelning, men det är väl inte hela världen. Ordningen i resultatlistan (för de som brysr sig) blir antagligen mer eller mindre densamma i alla fall.
 
Öppna Klassen?

Dom som av olika anledningar inte gillar regler är förstås välkomna att anmäla sig till den Öppna Klassen. Borde inte vara så svårt. Eller vill man egentligen tävla i Havskajak Lång??

Meningen med Havskajak lång var att få till en kajak med någorlunda stabilitet. Det enklaste sättet att få till en hyffsad stabilitet är genom ett bredd mått. Havskajak Lång är också intressant för komersiella tillverkare eftersom det finns ett bredare kundunderlag.

Anledningen med en stadigare kajak är förstås att kunna populärisera tävlandet. Som det är nu kan i princip vem som helst köpa samma cykel som Amstrong använde i Touren och cykla iväg på den. Men samma person är ganska chanslös i en ICF racer.

Tycker också att man borde kunna få till mera havsliknade tävlingar. Typ surfskitävlingar

Hans Friedel
 
Kajak-orientering 24 juni

Kajak-orientering, som diskuterades i denna tråd, kommer att arrangeras den 24 juni i Karlshamns skärgård.

Banan består utav ett antal kontroller, både på land och till sjöss, som ska besökas i valfri ordning. Kontrollpunkterna i sig är inte svåra utan orienteringsmomentet består till stor del utav att taktiskt kunna planera sina vägval. Det borde ge paddlare en fördel jämtemot orienterare.

Kartan som används är en kombination utav orienteringskarta och sjökort. Den mest detaljerade som någonsin framställts över en skärgård (fick pris som 'Årets karta 2007' av Kartografiska Sällskapet)

Det är första gången vi arrangerar en tävling utav denna typen och det ska bli spännande att se hur det tas emot. Alla förutsättningar för en lyckad tävling finns. Vi har i dagsläget, med minimal marknadsföring, 17 anmälda patruller. Många orienterare eftersom det är en orienteringsklubb som arrangerar. Men vi tror nog att vana paddlare med små orienteringskunskaper ska kunna klå de flesta orienterare i denna utmaning, eller?
Tävlingsinfo: http://www.stigmannen.se/kajako
 
Oxelösunds Kanotklubb med Hans Werner som drivande provade en kanotorientering förra veckan. Kika på www.okk.se och välj havspaddling/bilder/juni för mer info. Tyvärr missade jag det själv men jag får hoppas det gav mersmak så det blir fler tillfällen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.