Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag vill inte ha barn just nu så nej tack. Däremot vill jag att bl.a. tält, kängor och regnjacka inte ska läcka vatten från start. Exped är väl inget undergroundmärke direkt så det där borde de kunna ordna.
Nu är det gjort. Det gick på en timme. Köpte en tub Silnet på ebay vilken damp ner i brevlådan en vecka senare. Klämde ut i ett burklock och penslade på på insidan av tältet.
Som jag har förstått så har tråden en bomullskärna som sväller då den blir blöt, vilket gör att sömmen blir så gott som vattentät. Men vill man ha ultrahigh-super-extra-mega-performance så kan man täta sömmarna – och det vill man ju.
Om man anväder Silnet rekomenderar jag andningsmask. Tältet blir ju likt ett opiumtält då man kladdar, med skillnaden att det är lösningsmedel och inte opium som är den verksamma substansen... Sen vore det nog bra att ha lite extra lösningsmedel till Silnet, då den börjar stelna till gel ganska snabbt. Kommer inte riktigt ihåg vad det ska lösas med, men det går att hitta info.
Och just det. När Silnet har torkat ska man pudra det med talk, annars kan sömmarna fästa i varandra (som kontaktlim). Jag tog åter en pensel, talk i ett burklock, och så dammade på. Gick finfint.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
3 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar