Täta tältsömmarna innifrån eller utifrån?

Jo visst

Men vilket blir billigast och bäst för köparen , dom får spätta upp tätduken o limma o sen skall det ligga och vänta ett tag..

Antagligen kostar en sömntätning av traditionell typ lika mycket som själva tilverkningen av tältet.

Eller att användaren själv gör det vid första bästa uppslagning.....då det ändå ligger stilla

Det är av tillverknings kostnadstekniska skäl.
 
Jag vill inte ha barn just nu så nej tack. Däremot vill jag att bl.a. tält, kängor och regnjacka inte ska läcka vatten från start. Exped är väl inget undergroundmärke direkt så det där borde de kunna ordna.

Vill du ha bruden/frun leverade på smällen till dörren också

Sorry kunde inte låta bli...
 
Tätat

Nu är det gjort. Det gick på en timme. Köpte en tub Silnet på ebay vilken damp ner i brevlådan en vecka senare. Klämde ut i ett burklock och penslade på på insidan av tältet.

Som jag har förstått så har tråden en bomullskärna som sväller då den blir blöt, vilket gör att sömmen blir så gott som vattentät. Men vill man ha ultrahigh-super-extra-mega-performance så kan man täta sömmarna – och det vill man ju. ;)

Om man anväder Silnet rekomenderar jag andningsmask. Tältet blir ju likt ett opiumtält då man kladdar, med skillnaden att det är lösningsmedel och inte opium som är den verksamma substansen... Sen vore det nog bra att ha lite extra lösningsmedel till Silnet, då den börjar stelna till gel ganska snabbt. Kommer inte riktigt ihåg vad det ska lösas med, men det går att hitta info.

Och just det. När Silnet har torkat ska man pudra det med talk, annars kan sömmarna fästa i varandra (som kontaktlim). Jag tog åter en pensel, talk i ett burklock, och så dammade på. Gick finfint.

Fridens!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danisko Lurad på blocket / täta golv Bo och sova 55
Stordrulen Täta sömmar eller inte Bo och sova 13
MAW Att täta tältsömmar? (på Tarptent Scarp 1) Bo och sova 2
sladdis täta tältgolv Bo och sova 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.