Tvätta / reparera tält ??

Hej !!

Jag ska försöka fatta mig kort ...
Köpte Exped Aries Mesh tält för ett par år sedan. Satte upp tältet bara en gång för att sedan bevara det ihop vikt i sin egen påse. När jag skulle sätta upp det igen i helgen visade sig att att impregneringen släppte och hela duken blev bara klibbig och fläckig.
Fick råd att tvätta det i tvättmaskinen men efter att läst runt på nätet la jag det istället i badkaret fyllt med varmt vatten & tvättmedel.
Efter att sköljt det noga och låtit det dropptorkas blev det inte bättre. Tom silikonen och tätningen i sömmarna släppte.
Nu undrar jag om det går att göra någonting av detta och om någon har varit med om liknande ???

Vågar man sig på ett kemtvätt ?? För att sedan impregnera ?? Ska försöka bifoga ett par bilder ...Tacksam för alla svar ...

Vänliga hälsningar
 

Bilagor

  • sator3.jpg
    sator3.jpg
    54.3 KB · Visningar: 1,205
  • sator2.jpg
    sator2.jpg
    40.7 KB · Visningar: 1,267
Tvätta

Tält ska bara tvättas med varmvatten och svamp på sin höjd. Direkt efter användning och sedan låtas torka med stängerna i kanalerna för att det inte ska bildas mögel etc. Ska du sen förvara tältet en längre tid, (mer än någon vecka) ska detta ske utan påse så uppslaget som det är möjligt. Gärna med stängerna i kanalerna. Detta för att du ska slippa det dom hänt dig. Tvätta aldrig tält med medel. Lämna hellre in det till återförsäljare/tillverkare så (borde) dem fixa det.
 
Huvvaligen. Om det ens går att göra något åt.
Gärna med stängerna i kanalerna... uppslaget bakom gungstolen i vardagsrummet så diskret som möjligt... ;)
 
Ditt tält har delaminerat, det laminerade tyget, vanligen golvlådan går givetvis att byta ut, men att ta bort övrigt delamerat är i praktiken ett jättearbete.

Mitt råd är enkelt släng sk-ten och köp en nytt. Tyvärr.
otur tyvärr
 
Tältet verkar vara totalförstört, mycket pga att PU-beläggningen på väven släppt och klibbat. Du skriver att tältet bara är några år gammalt, och rimligtvis borde inte PU-beläggningen åldras så snabbt om du inte förvarat tältet fuktigt eller fått ett defekt tält?
Vid förvaring (mer än några få dagar) av tält är det vktigt att tältet är kruttorrt innan man packar ihop det samt att det förvaras i torrt utrymme. Finns det några smutsfläckar tar man försiktigt bort det med en mjuk svamp och ljummet vatten - ALDRIG några tvättmedel eller andra kemikalier.

Jag har själv varit med att PU-belagda vävar gett upp (PU-beläggningen släpper och eller klibbar), men det är först efter betydligt längre tid än några år. Om du förvarat tältet korrekt och torrt, samt att det bara är några år gammalt skulle jag ta kontakt med återförsäljaren för reklamation. Risken är dock att du försämrat möjligheten för att de skall acceptera din reklamamation pga tvätten du utsatt tältet för, men försök. Det kan vara så att de känner till problemet eller fått en felaktig bach med väv vid just det tillfälle när ditt tält syddes.
 
Belagda vägar har gett sig med tiden, din om du förvarat korrekt, förefaller väl kort. Jag har under resans gång råkat ut för det då och då. Det är då en golvlåda får bytas eller en poncho kastas etc.
Plasttyger lägger man på sopstationen på brännbart.

Det sämsta svaret du kan få vid en reklamation är nej, inget värre. Klart du skall försöka, speciellt om du har kvitton och papper i ordning.
go tur
 
Ursäkta ett sent svar men jag var tvungen att ringa och skriva runt till alla möjliga....

Jag tror att ni som svarat med att jag råkat göra fel att ha ett fuktigt tält kan ha rätt..... Det jag funderar på hur detta kan har hänt efter att tältet har stått uppsatt i några timmar ??? Det var ju en solig dag då för par år sedan .... Som sagt tidigare så användes inte tältet efteråt pga mitt hälsotillstånd...

Dessutom så skrev jag fel att jag tvättade tältet med tvättmedlet ( vilket jag egentligen blev tillsagt att göra av folk som jobbar inom friluftsbranchen) utan jag gnuggade par fläckar med några droppar tvättmedel , sorry för det .....

I alla fall .... Jag måste säga att Exped gjorde detta riktigt proffsigt och kommer att byta ut det yttre duken utan någon som helst kostnad .... Exped hänvisade till någon av återförsäljare i Sverige men efter att ingen av dem kunde göra något själva så kantaktade jag Exped själv och det löste sig inom några timmar .... Gissa om jag är nöjd och kommer handla mer grejer från dem ...

Detta får bli en läxa och man lär sig med tiden .... Tur att ni med mycket erfarenhet finns och kan tipsa oss nybörjare som mig , tack för alla svar .....
 
Kul att det fixar sig för dig och att Exped tar sitt ansvar:)

Om du haft tältet uppställt några timmar kan markfukten gjort att tältbotten blivit fuktig (finns även risk för kondens på insidan av yttertältet) trots solsken, vilket kan skada tältet när packar ihop det för långtidsförvaring. Känn alltid på vävarna att de är helt torra innan längre förvaring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Tvätta en fjällräven Kånken Gör det själv 4
FruNalleman Tvätta el vaxa G-1000-plagg bäst? Gör det själv 8
zzeezz Tvätta GoreTex Gör det själv 14
bananmannen Tvätta dunplagg. Gör det själv 3
Still Alive Reparera Merino woolnet Gör det själv 5
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
C.Frank Reparera Zirkon 5 lätt Gör det själv 1
lillspöket Reparera PU-belägging Gör det själv 15
xrvjorn Hur reparera tätning av tältsömmar? Gör det själv 4
plawsworth reparera ryggsäck Gör det själv 1
pinge Reparera Exped Downmat, vilket lim? Gör det själv 3
Surjamten Reparera telemarkpjäxor Gör det själv 1
bash Fixa/reparera skidor och pjäxor Gör det själv 6
stihl Reparera Gore Windstopper Gör det själv 1
AndersÅström Hjälp med tätning av tält Gör det själv 5
vandrafjäll Utrustning och teknik för att resa Tipi i storm Gör det själv 26
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
MadMonthicebeer Sy eget tält Gör det själv 6
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Dobbis Fräscha upp äldre tält Gör det själv 11
magnus ul 1 persons tält under konstruktion Gör det själv 5
LightDan Torrt Terra Nova-tält Gör det själv 8
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
paerl Tält Gör det själv 22
Lindeman Modifiera 3-säsongs Marmot-tält-förlänga ytterduk ? Gör det själv 10
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
Samhällsflykt Vinterfodra tält med nödfilt? Gör det själv 46
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
grpn Hemslöjdat tält i Afrika Gör det själv 13
crall.scout Tält för 2 Gör det själv 25
perdans vanligt tält som taktält ? Gör det själv 14
Piranha_paradise Tält vs Tarp Gör det själv 11
hannulan Gammalt tält Gör det själv 2
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Fjällarne Tält/Tarp Gör det själv 26
Vräkbjörn Fixa småslitet HB-tält. Gör det själv 0
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
Pappan Impregnera tält Gör det själv 14
clindh Ulrika syr tält - kolla in hennes blogg Gör det själv 8
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
andy69 Sy om Hilleberg tält? Gör det själv 1
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
yakman sy eget tält!? Gör det själv 7
Hundföraren Laga tält Gör det själv 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.