Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag vill inte ha barn just nu så nej tack. Däremot vill jag att bl.a. tält, kängor och regnjacka inte ska läcka vatten från start. Exped är väl inget undergroundmärke direkt så det där borde de kunna ordna.
Nu är det gjort. Det gick på en timme. Köpte en tub Silnet på ebay vilken damp ner i brevlådan en vecka senare. Klämde ut i ett burklock och penslade på på insidan av tältet.
Som jag har förstått så har tråden en bomullskärna som sväller då den blir blöt, vilket gör att sömmen blir så gott som vattentät. Men vill man ha ultrahigh-super-extra-mega-performance så kan man täta sömmarna – och det vill man ju.
Om man anväder Silnet rekomenderar jag andningsmask. Tältet blir ju likt ett opiumtält då man kladdar, med skillnaden att det är lösningsmedel och inte opium som är den verksamma substansen... Sen vore det nog bra att ha lite extra lösningsmedel till Silnet, då den börjar stelna till gel ganska snabbt. Kommer inte riktigt ihåg vad det ska lösas med, men det går att hitta info.
Och just det. När Silnet har torkat ska man pudra det med talk, annars kan sömmarna fästa i varandra (som kontaktlim). Jag tog åter en pensel, talk i ett burklock, och så dammade på. Gick finfint.
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
Claes Grundsten är främst förknippad med sina storskaliga landskapsfotografier. I Sarek – en biografi lyser dock de glättiga panoramabilderna med ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer