Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs?

Har bestämt att vi ska fjällvandra i sommar igen och funderar nu över Tärnaby och Hemavan. Men jag blir lite fundersam, vilken av dessa två orter ska man välja? Såg också att man kan bo i Ammarnäs... det vi vill ha är nära till fjäll och leder, helst så man slipper ta bilen dit, samt boende i liten stuga med veranda, helst inte jättenära grannarna.
Vad skiljer dessa tre orter åt och vad rekommenderar ni?
 
Tärnaby ligger ju en bit off, så om man vill kunna gå direkt utan att åka någonstans är det ingen bra idé (om man inte gillar någon mils asfaltsvandring). Från Hemavan kan man däremot gå rakt upp i Norra Storfjället. Möjligtvis kan man bo i Klippen också, en halvmil norr om Hemavan, och i såna fall gå både upp i Norra Storfjället och över Umeälven till Artfjället.

Ammarnäs har jag aldrig varit i - det ligger ju några kilometer ner i skogen, men man har fjäll åt nordost, nordväst och sydväst.
 
Det beror ju vidare lite på var man bor på dessa orter...
Ammarnäs och Hemavan har jag varit i. Ammarnäs kan väl sägas vara barnvänligt om man tänker på utförsåkningen. Hemavan minns jag som en ort med bra utförsåkning och kanske framförallt också med diverse fjäll runtom, dvs det var nog nära till flera olika skidleder. Om man nu bor typ nedanför Högfjällshotellet eller nåt, vilket väl var "i byn"?
 
Ammarnäs och Hemavan har båda sina för- och nackdelar. Hemavan är en genomfartsort, Ammarnäs en mer genuin mycket mer trevlig fjällby. Från Hemavan kommer man geschwint upp på fjället med skidliften även på sommaren. Lätt ta sig till storslagna Syterskalet. Från Ammarnäs tar det lite längre tid upp på fjället, men Vindelälven är också trevlig. Bortsett från leden mellan Ammarnäs och Hemavan, går det liten väg, sedan led/stig längs Vindelälven från Ammarnäs till Rävfallsstugan. Därifrån är det nära upp på fjället. Skulle jag hyra stuga i någon av de två skulle det bli i Ammarnäs. Ammarnäs har ju också sin anrika potatisbacke;-)

Raskesven
 
Skulle jag hyra stuga i någon av de två skulle det bli i Ammarnäs. Ammarnäs har ju också sin anrika potatisbacke;-)

Raskesven

Kunde inte ha sagt det bättre själv!!!!!!!!!!!!


Har varit på båda ställena, svaret beror ju på vilken sorts vandring det gäller.
Hyra stuga med dagsturer? = Ammarnäs
Hemavan har ju sin sytertopp på dryga 1700 m, men där är det bättre att ta med tältet, besegra skidbacken och därefter slå upp förläggning för vidare dagsturer.
 
Ja det vi har tänkt är att hyra stuga och gå dagsturer, kanske tälta någon natt men ha stuga som utgångsläge. Så Ammarnäs kanske passar bäst då alltså? Med tanke på att många av er verkar tycka det är mysigaste byn. Även om vi har bil så vill man ju helst slippa köra så mycket utan kunna gå direkt från stugan ut på turer.
 
Ammarnäs!
Vägs ände = Mindre folk, ingen genomfartstrafik.
Väl i Ammarnäs kan du välja olika vandringsriktningar.

För ett par år sedan var jag dit upp med mina äldsta flickor. Vi gick ett par kilometer efter leden mot Aigertstugan och vek därefter av längs vinterleden där vi parkerade tältet på gränsen till kalfjället invid en fin liten jokk. Mycket fin plats!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
stenblock Tips på minitur från Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 6
svebur Hemavan / Tärnaby - Tips på aktiviteter? Fjällvandring 2
ceciliaw Dagsturer kring Hemavan/Tärnaby? Fjällvandring 12
Andreas123456 Hemavan Fjällvandring 1
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
bjornbuse Lapplandsleden Hemavan-Borgafjäll Fjällvandring 21
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
camoscio Hemavan-Sulitjelma Fjällvandring 5
gurli Hemavan - Pieskhaure Fjällvandring 2
Borkmasterflex Rundtur - Hemavan Fjällvandring 5
Vimmelklantig Mo i Rana till Hemavan över Artfjället? Fjällvandring 5
mied93 Helgtur Hemavan Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
annejulie.andersen.9 Kungsleden: Abisko - Hemavan Fjällvandring 7
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Annette A Tips på vandring Hemavan? Fjällvandring 8
Tetris Hemavan nu? Fjällvandring 4
PZON_390 Parkering Hemavan ? Fjällvandring 4
Kjell-Arne Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager Fjällvandring 4
Hansahiker Vandra mellan Hemavan och Storlien Fjällvandring 0
Freeliving Vandra Abisko-Hemavan (jul-aug) Fjällvandring 9
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1
Petri Niemelä Inleder hemavan - nikka i morgon Fjällvandring 0
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
ErikBergm Hemavan flygplats - Okstindarne till fots Fjällvandring 15
Picea Hemavan-Viterskalet med barnen? Fjällvandring 18
Regalis Vandring Tärnasjön-Hemavan Fjällvandring 3
johanng Solberg-Syterskalet-Hemavan Fjällvandring 4
shalin Leder kring Laisaliden/Hemavan Fjällvandring 4
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
pereve Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 9
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.