Dagsturer kring Hemavan/Tärnaby?

Jag ska upp till Hemavan nu i augusti och har hyrt en stuga och tänkte ta dagsturer. Tar TACKSAMT emot tips på bra turer man går på en dag. Har bil med mig, så det är inga problem att ta sig en bit för att hitta bra ställen att vandra på.
 
Visst vet någon

Bra val. Finns massor av bra dagsturer. Vi har stuga i Bredviken nära gränsen ÖNÖ om Hemavan.
Smartast är att du köper fjällguiden för tärnafjällen. Finns bland annat i turistinformationen i Tärnaby. Tror att den kostar ca 25 kr. I den finns det späckat med bra info.
Mina tips är Artfjället. Mycket olika växter. Visserligen har väl en hel del blommat över.
Kåtaviken med grottor.
Gå upp efter Mjölkbäcken mot lill Uman.
Ruttjebäcken med bad.
Eller ställ bilen var som och gå upp i naturen.
En tur till norge och tur upp till glacieren på Oxtindrorna bör du också hinna med.
Vill du fiska finns det turer med guide. Dock inget för de som kan fiska. Visserligen finns kunskapen men det brukar vara väl mycket nybörjare med.
Vill du ha mera tips får du maila mig.
mvh
ht
 
Fjällguiden

Köp Fjällguiden när du kommer dit - hur många turer som helst! Fjällkartan AC2 är också bra, du ser vilka leder det finns. Några som jag gjort (som iofs är mer halv dag än hel dag):
- Atoklinten (samernas heliga fjäll)
- Dalåive (topptur)
- Gieravardo (bra för blommor)
- Murtsertoppen (topptur)

Jag har haft otur med vädret de senaste gångarna jag varit där, så jag har inte gjort alla turer som jag velat göra. När ingenting annat funkat så har jag bara följt Kungsleden en bit upp från Högfjällshotellet och utforskat naturen där vid trädgränsen. Jag njöt av varje stund, trots vädret!

Mvh

Minna
 
TACK!!

Stort tack för era svar!! Fjällguiden ska jag definitivt köpa, Fjällkartan över Ammarnäs/Hemavan/Tärnaby har jag redan och sitter och studerar på kvällarna :) Det jag redan kommit på att jag vill göra är att gå en del av Kungsleden kring hemavan, upp på Muertsertoppen och Atoklinten. Kåtaviken ska jag kolla upp (och pannlampa packas med!).

Har någon av er varit upp på Daalåejvie? Vallentjåkke? Andra toppar som man kan bestiga utan att behöva klättra?

Och
hHur är det, hinner man till Vitskalsstugan på en dag och är det möjligt att övernatta där om man är sugen på att utforska Syterskalet litegrann? Har läst om det och skulle gärna lägga en natt eller två "ute på fjället" eller i viterskalsstugan om det finns möjlighet, så man kan vistas vid Syterskalet nån dag.
 
Re: TACK!!

ceciliaw; sa:
Och
hHur är det, hinner man till Vitskalsstugan på en dag och är det möjligt att övernatta där om man är sugen på att utforska Syterskalet litegrann? Har läst om det och skulle gärna lägga en natt eller två "ute på fjället" eller i viterskalsstugan om det finns möjlighet, så man kan vistas vid Syterskalet nån dag.

Man hinner till Viterskalstugan på en dag utan problem, och det går att övernatta där. Med lätt packning kan man gå ända till Syterstugan på en dag utan att ta ut sig.

Om liften från Hemavan är igång kan man slippa den rätt tråkiga vandringen i skidbackarna. Dessutom tjänar man en massa höjdmeter. Syterskalet är absolut värt ett besök. Viterskalet är också fint om man gillar karga miljöer...

/Henrik
 
Re: Re: TACK!!

hvk; sa:
Man hinner till Viterskalstugan på en dag utan problem, och det går att övernatta där. Med lätt packning kan man gå ända till Syterstugan på en dag utan att ta ut sig. /Henrik
Låter kalasbra! På baksidan av min karta står det dock att hundar ej är tillåtna i Viterskalsstugan, synd... får fundera om vi släper med oss tält eller om vi kräver att vår söta cockerspaniel får agera sängvärmare :D Vore synd att missa syterskalet... men säger du att det är lugnt att hinna dit så tar vi nog en tredagarstur med en dag i syterskalet med bestigning av sytertoppen.

Fler tips? :)
 
Re: Re: Re: TACK!!

ceciliaw; sa:
Låter kalasbra! På baksidan av min karta står det dock att hundar ej är tillåtna i Viterskalsstugan, synd...

Man byggde en ny stuga för ett par år sedan, så det
kan vara att din karta är gammal?

Jag övernattade i stugan i Juni, och då bodde en hund i ett av rummen (nödutrymmet).

På STFs hemsida är det också en "husdjurssymbol" på sidan för Viterskalstugan.

Tror tre dagar blir lagom för en tur till Syterstugan + toppbestigning. Övernattning i Viterskalstugan på väg ut eller tillbaka. Men det förutsätter förstås tur med vädret.

/Henrik
 
Henrik, det låter ju jättebra att det är tillåtet för husdjur i viterskalsstugan!! Då blir det nog en tredagarstur där - såvida vi har tur med vädret :)
 
Re: TACK!!

ceciliaw; sa:
Har någon av er varit upp på Daalåejvie? Vallentjåkke? Andra toppar som man kan bestiga utan att behöva klättra?

Tror att Daalåejvie är samma som Dalåive... och visst går det bra att bestiga utan utrustning, det blir lite brant närmare till toppen med lösa stenar, men ingen större fara. Jag tror att de flesta av topparna är likada, dvs ingen klättring. Otroligt fina vyer från toppen av Dalåive, t.ex. Syterskalet syns bra!

Mvh

Minna
 
ceciliaw; sa:
Har någon av er varit upp på Daalåejvie? Vallentjåkke? Andra toppar som man kan bestiga utan att behöva klättra?
Jag var uppe på Daalåejvie, Dålkoetjåhke och Skraahpetjåkhe förra sommaren. Stigen upp till Daalåejvie från Klippen är riktigt kul de sista hundratalet meterna, och man har ganska bra utsikt mot Norra Storfjället och Artfjället på andra sidan Umeälven. Bilder: http://www.student.nada.kth.se/~d00...m=vindel05&id=9&albumtitle=Vindelfjallen 2005
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
svegus Dagsturer kring Lunndörren, Vålåstugorna, Stensdalen Fjällvandring 2
MatildaD Dagsturer kring Välijokk Fjällvandring 0
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
Karolina P Dagsturer i Åre i mitten av september Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
Marcus S Lämplig utgångspunkt för dagsturer? Fjällvandring 4
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
björsi Dagsturer med 6 månaders bebis Fjällvandring 17
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
speedy Tips på dagsturer Norrbotten? Fjällvandring 4
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
Hedberg3 Dagsturer från stuga / hytte Fjällvandring 5
Axe Dagsturer i Norrbottensfjällen - husvagn Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
Egel Tips på enklare dagsturer från basläger. Fjällvandring 1
k elias Fin fjällstuga för dagsturer med småbarn Fjällvandring 8
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
lindajones Tips dagsturer i Lofoten? Fjällvandring 8
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Escodobe Lämna tältet för dagsturer? Fjällvandring 26
quango Dagsturer från Abisko Fjällvandring 2
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
Fantomax Hjälp med dagsturer i Sälen! Fjällvandring 13
CharlottaK Lätta dagsturer norr om polcirkeln, midsommartid Fjällvandring 9
Etriol Dagsturer Ritsem eller Stora sjöfallet med småbarn Fjällvandring 2
Christoffer Hedman Dagsturer vid Grövelsjön Fjällvandring 7
gundj Dagsturer i Grövelsjönomrâdet Fjällvandring 4
smilinthyme Dagsturer i Jämtland - hjälp Fjällvandring 2
gusbo Tips för övernattningstur och dagsturer med småbarn i Abiskotrakten Fjällvandring 5
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
abolinder Dagsturer i Jotunheimen Fjällvandring 8
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
ala Dagsturer runt Abisko Fjällvandring 5
mysk Bra område för dagsturer Fjällvandring 0
P.D Dagsturer runt storulvån ? Fjällvandring 2
Tranan Dagsturer runt Kvikkjokk Fjällvandring 4
P.D Dagsturer från Vålådalens fjällstation. Fjällvandring 2
ndaa Tips om dagsturer i Norge Fjällvandring 1
Dagsturer med joggingskor? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.