vatten och mat ammarnäs-hemavan

Efter en del velande har vi bestämt oss för att gå kungsleden mellan Ammarnäs och Hemavan under nästa vecka.

Är det någon här som vet hur mycket vatten det kan vara klokt att bära runt på under den sträckan? Finns det (som jag minns det) vatten i bäckar "hela tiden", så att det räcker med en-en par liter tills man träffar på nästa bäck, eller kan det på någon sträcka vara så långt mellan fjällbäckarna så att man måste klara flera mål mat + dricka på det vatten man burit med sig från förra bäcken?

Kanske finns här också någon som vet hur man kan räkna med att proviantera under vägen- säljer alla STF-stugor vi går förbi mat, och kan man räkna med att hitta något till oss krångliga vegetarianer? (jag hyser inga större förhoppningar, antagligen tar vi med mat som räcker hela vägen).

Kan man kanske räkna med att kunna köpa mer av tex Tenol längs vägen?
 
Har ej gått den vägen själv men enklast är att kolla på fjällkartan, är bäcken markerad så innehåller den förhoppningsvis vatten, stugorna är markerade på kartan med de olika varianter som finns med allt från "helpension" till "tak över huvudet" annars så brukar STF:s hemsida ge mer information om detta.

Sen är det bra att planera in maten till platser där det finns diskmöjligheter och vattenhämtningsmöjligheter, då får man dessutom en paus vid en porlande bäck eller brusande fors :)
 
Vatten behöver man normalt inte bära med sig. Har en flaska på 0,5L. Vissa sträckor över pass mm. kan det vara lite torrt på och ska man göra topptur kan man ta med vatten.

På STFs sida finns kartor där stugor som säljer proviant finns utsatta. http://www.stfturist.se
Dom brukar ha T-Röd till försäljning. Har någon gång sett en proviantlista.

Vegetarianer gör nog bäst i att ta med egen mat, men makaroner mm. finns väl så ni behöver inte svälta ihjäl.

/Ulf
 
Vatten, båttransport

Hej, hej

Jag gick samma sträcka förra året med min sambo och min far. Mycket trevlig vandring, vi medförde endast kåsa alltså ingen vattenflaska överhuvudtaget. Det rinner bäckar överallt och vi hade inga problem trots att det inte regnade mycket när vi gick. I övigt kan jag rekommendera båttransporten på Tärnasjön, man skall ringa i förväg borde gå att hitta nummret via stf:s hemsida. Vandringen längs med Tärnasjön är cirka 7 kilometer har jag för mig och den går nästan uteslutande på spänger i hög fjällbjörkssly med gott om mygg och knott. Dessutom är man för långt från sjön för att kunna njuta av vattenblänk. Vi gick förra året, min far är vandringspurist men jag hade helt klart föredragit en båttur.

Erik
 
Tjena, jag var uppe och vandrade precis den sträckan för ungefär två veckor sen. vatten behöver ni inte oroa er för, det finns det gott om. proviantera kan man göra i alla stugorna precis som ovanstående skrev däremot vet jag inte om det finns möjlighet att hitta vegetarisk mat.

hoppas ni får en trevlig tur och bättre väder än vad jag hade!

//Mikael
 
Du kanske redan är på väg när jag skriver detta. Du går åt rätt håll, och i rätt tid, det mesta av myggen är över.
TIPS: Spana efter kantareller i backen ner mot Tärnasjöstugan, jag gick där i augusti ett år och plockade en mängd som räckte till kantarellmackor till mig och mina tre ungdomar i flera da´r!
God tur!
Göran Lundin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
coraxos T-röd plus vatten, proportioner? Fjällvandring 9
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
tommystrom Vatten i Rondane Fjällvandring 3
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
Larsss Vatten i jokkarna och myggläget - i Sarek Fjällvandring 7
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
xtrem Drickbart vatten? Fjällvandring 3
jiana Vatten i norra Sarek Fjällvandring 1
Ch16 Vatten/näring tillgång? Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
avslut1008 Lite vatten! Fjällvandring 0
Strykarräven Vatten i Abiskofjällen i år? Fjällvandring 9
claesf Snö, vatten och broar i Sarek? Fjällvandring 17
alven Vatten mängd kring Sylarna Fjällvandring 4
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
0101 Drickbart vatten i Scottland ? Fjällvandring 4
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
majjen Vatten på topptur? Fjällvandring 10
Jonas.O Drickbart vatten Jotunheimen? Fjällvandring 3
Nettan A Vatten/snö i Saltoluokta? Fjällvandring 0
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
gunnar.ohman Sarek, aktuellt vatten- och myggläge? Fjällvandring 6
avslut1008 Vatten och broar Fjällvandring 2
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
Mats-vbg Vatten Fjällvandring 4
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
camillabacher Vatten i Kaffedalen / Kebnekaise Fjällvandring 8
andrevs Newbeefråga: Vatten längs kungsleden. Fjällvandring 5
Reloaded Vatten filter? Fjällvandring 5
il C snö och vatten Fjällvandring 7
Mike C Vatten i fjällen? Fjällvandring 15
unna Vatten i kängorna Fjällvandring 17
kicko drickbart vatten? Fjällvandring 13
pjurka Rena vatten? Fjällvandring 14
dat94mka Väder och vatten kebne Fjällvandring 3
Vatten & snöläge i Sarek? Fjällvandring 3
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
vatten mängd Fjällvandring 1
Snö och vatten i Sarek i juli?? Fjällvandring 1
Keb och norrut, snö(- och vatten)läget i början av juli? Fjällvandring 0
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.