Rundtur - Hemavan

Hej,

Jag har lite tankar ang. tur med start och slut i Hemavan, bedömt i slutet på augusti. Jag har själv aldrig varit i området men är lite sugen att spendera ett par dagar här, sett till fotografier, Fjällkarta och satellitbilder så har jag hittat en tänkbar turvariant som ser lovande ut. Den går Hemavan-Viterstugan, Viterstugan-Sytertoppen-Syterstugan och slutligen Syterstugan-Murtsetoppen-Hemavan.

Ni som besitter expertis rörande området och lederna, dela gärna med er för och nackdelar samt vad jag missar som inte går Kungsleden mellan Viter- och Syterstugan och huruvida den omarkerade leden från Murtsetoppen till Hemavan innehåller några svårigheter.

Är medveten om att den alternativa dragningen från Viterstugan innehåller riktigt tuffa partier (ca. 1100 höjdmeter t.ex.) - men är vyerna värda det så tar jag gärna det. Det som jag undrar över i den sträckningen rör snarast de potentiella vad som finns väst-nordväst om Syterstugan över exempelvis Mealhkoejohke samt ett antal andra jokkar (utmärkta på bifogad bild).

Det blir alltså tre dagsetapper:
1: Hemavan-Viterstugan (10-11km)
2: Viterstugan-Sytertoppen-Syterstugan (14-15km)
3: Syterstugan-Murtsetoppen-Hemavan (22-23km)

Har skummat forumet och hittat två trådar som nämner liknande vägar men de är båda äldre och saker kan ha hänt efter detta.

Hit me with your wisdom!
 

Bilagor

  • viters-sytertoppen-syters.jpg
    viters-sytertoppen-syters.jpg
    39.7 KB · Visningar: 545
  • syters-murtsetoppen-hemavan.jpg
    syters-murtsetoppen-hemavan.jpg
    39 KB · Visningar: 521
  • potentiella vad.jpg
    potentiella vad.jpg
    23.8 KB · Visningar: 508
Det går fint om du är vid god kondition. Sytertoppen kommer pensionärer upp på så det är snarare din etapp 3 som kommer vara drygast. Men om du bor i stuga och slipper tält och dyl så har du nog inte så mycket packning. Du kan ju också sova en natt i Stabre om du vill halvera etapp 3.

Det är inga vad utan snarare bäckar du lätt kan hoppa över. De två större vattendragen har broar.
 
Hej!

Det går fint om du är vid god kondition. Sytertoppen kommer pensionärer upp på så det är snarare din etapp 3 som kommer vara drygast. Men om du bor i stuga och slipper tält och dyl så har du nog inte så mycket packning. Du kan ju också sova en natt i Stabre om du vill halvera etapp 3.

Det är inga vad utan snarare bäckar du lätt kan hoppa över. De två större vattendragen har broar.

Är det stuga som gäller? Annars är det lite mer möjligheter att mixtra med etapplängder osv. Området är väldigt fint och har mäktiga vyer i bra väder! Har inte gått över Murtsertoppen. Vaden är nog obefintliga närmast inte minst med tanke på den varma och torra sommaren.

Jag har skrivit en bloggpost om en del av området här:
https://www.utsidan.se/blogs/naturbloggen/24-timmar-av-mitt-liv-del.htm

Lycka till med planerandet!

Exakt, stuga blir det. Springer med min sambo och hon vill inte ha tält efter förra sommarens tur - 15 av 17 dagar spöregn, en dag sol och en halvdag med duggande. Senaste turen hade jag 5kg på ryggen ungefär, men den var betydligt längre och jag hade även för mycket energi till dagarna packat.

Hur ser det ut med vatten i bäckarna i Vindelfjällen? Fick en chock av hur svårt det var att få tag i vatten i Jämtlandsfjällen nämligen, gick 7-8km utan att kunna fylla på.

Hoppas ändå att vi får fint väder denna tur, det skulle göra mycket för framtida planer att slippa regna bort och det vore så härligt att faktiskt få se terrängen från topparna.

Stabre ska kollas upp som alternativ, om inte annat för att kunna dryga ut tiden som spenderas.

Tack för tips, information om vattendragen och tack för länken!

Med vänlig hälsning.
 
Gick i Viter-Syterskalet förra veckan. Där var det då inget problem med vatten. Fortfarande snöfält som levererar. Kan dock inte bedöma hur snabbt de försvinner i värmen. Det var 25-30°...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
frsa Rundtur från Lunndörrsstugan - Lunndörren västerut mot Trondfjällen Fjällvandring 1
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
Ceres Rundtur Helags mm Fjällvandring 0
mr_blue Rundtur med hundar Fjällvandring 5
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
Kristi_Brud Tips på rundtur vid Saltoluokta Fjällvandring 4
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
76 Rundtur Abisko Fjällvandring 6
Jossan85 Rundtur med hund Fjällvandring 2
Vindskydd Kvikkjokk - rundtur Fjällvandring 10
Andreas123456 Hemavan Fjällvandring 1
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
bjornbuse Lapplandsleden Hemavan-Borgafjäll Fjällvandring 21
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
camoscio Hemavan-Sulitjelma Fjällvandring 5
gurli Hemavan - Pieskhaure Fjällvandring 2
Vimmelklantig Mo i Rana till Hemavan över Artfjället? Fjällvandring 5
mied93 Helgtur Hemavan Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
annejulie.andersen.9 Kungsleden: Abisko - Hemavan Fjällvandring 7
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Annette A Tips på vandring Hemavan? Fjällvandring 8
stenblock Tips på minitur från Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 6
Tetris Hemavan nu? Fjällvandring 4
PZON_390 Parkering Hemavan ? Fjällvandring 4
Kjell-Arne Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager Fjällvandring 4
Hansahiker Vandra mellan Hemavan och Storlien Fjällvandring 0
Freeliving Vandra Abisko-Hemavan (jul-aug) Fjällvandring 9
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.