Solberg-Syterskalet-Hemavan

Morsning!

Jag behöver lite synpunkter/tankar från "utanför min låda" (där jag har planerat saker och ting på egen hand) från nån som provat på turen jag beskriver nedan.

Flyger nu på måndag upp till Hemavan från Stockholm för att inviga min snart 8-åriga dotra i fjällvärlden. Återresa på fredagen samma vecka. Alltså vandring i 3 hela dagar (tis-tors) och 2 halva (mån & fre) - sammanlagt 4 dagar - om allt klaffar.

Jag planerar att sätta oss i en taxi från Hemavans flygplats till Solberg. Därifrån vandrar vi norrut från leden vid fångstgroparna upp till korsningen med Kungsleden mellan Syterstugan och Viterskalsstugan. Därefter tar vi in på Kungsleden till Hemavan via Viterskalsstugan.

Hur ser första delen mellan Solberg och Syterskalet ut? Lätt/svårt? Snabbgånget/långsamt?

Det ser t.ex. ut på kartan som att höjden hålls rätt så strikt när man väl kommit upp på kalfjället (bra med så lite höjdvariationer som möjligt för dotterns skull...) - stämmer det?

Det verkar även vara många bäckar från Vallentjåkke och Govretjåkke som korsas - krävs det vad eller finns broar?

Jag får turen till ca 33 km, alltså 8-9 km per dag. Det känns lite som att det ligger i riskzonen till att vara för saftigt som förstatur för en snart 8-åring, eller?

Tack!
 
Gick sträckan Solberg till Kungsleden (och vidare) vid midsommar för några år sedan utan att vattnet i bäckarna nådde högre upp än halva vaden - nu lär vattnet inte gå över skoskaften. Sträckan innan Kungsleden gås inte så ofta och där finns inga spänger men är ändå lättgången för ett barn. Ska man göra en korttur i Hemavanområdet i högfjällsterräng så är ditt val mycket bra.
 
Hej,

Jag gick den sträckan fast åt andra hållet ifjol. Med en liten avstickare till Norra Sytertoppen och ner runt på baksidan av berget och vidare ner till Solberg. Tror minsann att det kan bli en tur dit i år igen. Syterskalet går inte av för hackor....

Jag tror det blir ganska lämpligt tur. Hon får säkert kämpa lite men det är ju bara bra :).

Det kan i och för sig vara värt att fundera på att starta i Hemavan då den sträckan är mer lättvandrad (efter att du passerat slalombackarna, vilket du i och för sig kan göra med liften:).

Sträckan Solberg-Syterskalet sluttar svagt uppför mest hela vägen mot skalet och med tanke på att leden är sämre där (jämfört med Hemavan-Viterskalstugan) kan det upplevas enklare att gå den sträckan lite lätt sluttande utför.

Samtidigt är Sträckan Viterskalstugan-Hemavan "roligare" och det kan ju vara bra att spara det till slutet vilket gör att du inte alls ska lyssna på mig. Hör gärna av dig om du har fler frågor...

Om du startar i Solberg på måndag e.m. kan det vara lämpligt att gå till "Stabre" där du kan övernatta om det passar....

För övrigt kan du gå hela vägen ner till Tärnaby från Solberg (eller tvärtom). Leden går efter vägen och över stranden ner till hängbron. Från hängbron har de gjort i ordning en suverän gångväg hela vägen till kampingen. Riktigt behaglig vandring där.
 
Det kan i och för sig vara värt att fundera på att starta i Hemavan då den sträckan är mer lättvandrad (efter att du passerat slalombackarna, vilket du i och för sig kan göra med liften:).

Tänkte från början så, men nu tror jag det är viktigare att det blir lättare på slutet än i början. Dessutom är utsikten när man kommer över kammen på Kungsleden in mot liftsystemet i Hemavan enorm och en riktig energiinjektion. :)

Om du startar i Solberg på måndag e.m. kan det vara lämpligt att gå till "Stabre" där du kan övernatta om det passar....

Du tänker på vindskyddet? Ser ut på kartan som att det ligger nåt hundratal meter bredvid leden - är den skyltad eller syns den ändå?

Tack!
 
Nu väcker jag liv i en gammal tråd, känns bättre än att starta en ny om nästan samma sak.

Jag ska göra en liknande tur som den johanng beskriver, men jag funderar på att istället gå från Fjällnäs längs Tärnaån till Syterstugan. På fjällkartan ser det ut som att en stig följer ån till fram till en bro. Allas går Claes Grundsten beskriver inte denna färdväg i sin böcker, så jag undrar om någon här har knatat där? Vem kan tänkas veta om bron finns där i år då vårfloden var rejäl i våras?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Syterskalet och söderut Fjällvandring 3
Andreas123456 Hemavan Fjällvandring 1
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
bjornbuse Lapplandsleden Hemavan-Borgafjäll Fjällvandring 21
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
camoscio Hemavan-Sulitjelma Fjällvandring 5
gurli Hemavan - Pieskhaure Fjällvandring 2
Borkmasterflex Rundtur - Hemavan Fjällvandring 5
Vimmelklantig Mo i Rana till Hemavan över Artfjället? Fjällvandring 5
mied93 Helgtur Hemavan Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
annejulie.andersen.9 Kungsleden: Abisko - Hemavan Fjällvandring 7
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Annette A Tips på vandring Hemavan? Fjällvandring 8
stenblock Tips på minitur från Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 6
Tetris Hemavan nu? Fjällvandring 4
PZON_390 Parkering Hemavan ? Fjällvandring 4
Kjell-Arne Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager Fjällvandring 4
Hansahiker Vandra mellan Hemavan och Storlien Fjällvandring 0
Freeliving Vandra Abisko-Hemavan (jul-aug) Fjällvandring 9
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1
Petri Niemelä Inleder hemavan - nikka i morgon Fjällvandring 0
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
ErikBergm Hemavan flygplats - Okstindarne till fots Fjällvandring 15
Picea Hemavan-Viterskalet med barnen? Fjällvandring 18
Regalis Vandring Tärnasjön-Hemavan Fjällvandring 3
shalin Leder kring Laisaliden/Hemavan Fjällvandring 4
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
pereve Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 9
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Sofie_W Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs? Fjällvandring 7
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
svebur Hemavan / Tärnaby - Tips på aktiviteter? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.