Tips på minitur från Tärnaby/Hemavan

Hej, är hemma på besök hos föräldrarna och tänkte göra en avstickare till fjällen, och från min position ligger vindelfjällen bra till.

Kan man få några tips på trevliga dagsturer och/eller en mindre runda med en tältövernattning? Gärna med en glimt av det lite mer karga och högalpina.

Jag är hyfsat ringrostig i fjällen (15 år sen sist) och föredrar vandra på synliga stigar och slippa vad.

Jag har tre övernattningar på mig , första dagen har jag åkt bil 4-5 timmar så den blir lite kortare.
 
En runda som jag har gått och gillat är, ungefär, med korta dagsetapper och tre övernattningar:

1. Upp och följ leden mot Viterskalsstugan. Tar man liften upp så har man mycket mer i benen att gå på den eftermiddagen/kvällen. Tälta mellan bron över Syterbcken och stugan (en bit från leden, den är rätt vältrafikerad, kanske på någon av åsarna ner mot bäcken?).

2. Vidare ut genom Syterskalet, tälta efter skalslutet.

3. Antingen följ lederna eller, något kargare, snedda upp till sjön under Tärnaglaciären (räknas små isberg i sjön som kargt? :) ) och sedan rakt söder ut till leden igen, upp förbi rastskyddet Vallentjåkke och sedan längs vinterleden ner en liten bit tills du hittar tältplatser. Du behöver inte gå längre än de jättesmå sjöarna på fjällkartan. Här uppe märks det att man har fått lite höjd över dalarna också, om du ville känna kontakt med det karga.

4. Tillbaka upp till rastskyddet och leden över Murtsertoppen ner till Hemavan.

Inga märkbara vad längs den här sträckningen.

Om du är snabb i benen så kan du slå ihop 1&2 till en övernattning en bit efter Viterskalsstugan, kring böjen in i Syterskalet. Då kan du också ta en mer högalpin dagstur in i Viterskalet, riktigt kargt och fint blir det verkligen om du kommer en bit in och bakom Måskoestjähke (ingen stig här dock) eller en topptur upp på Sytertoppen. Vadet vid den markerade toppleden är normalt sett inga problem alls. Sedan vidare till samma slutpunkt dag 3.
 
Tack för tipset, hade fundering på att gå rundan hemavan - viterskalet- vallentjakke -hemavan
Den liknar väl din tur bitvis. Var lite nyfiken på hur det är med tältplatser kring vallentjakke raststugan (eller vindskydd eller vad det nu är) men det fick jag ju svar på!
 
En fråga: skulle du beskriva sträckan viterskalsstugan - vallentjakke - murtsertoppen - hemavan en dagsetapp för en normaltränad människa? Ska dit nästa vecka men är lite osäker på hur mycket man orkar.
 
En fråga: skulle du beskriva sträckan viterskalsstugan - vallentjakke - murtsertoppen - hemavan en dagsetapp för en normaltränad människa? Ska dit nästa vecka men är lite osäker på hur mycket man orkar.

Känns lite långt, Syterskalet är lättvandrat och man kan gå på bra men sedan blir det en hel del upp och ner. Det beror lite på hur sent du är villig att komma fram också, jag har alltid lagt mig vid vallentjakke för att det är en lämplig vandring (8km, 2-3 timmar) ner till lunchtid i Hemavan och sedan resa hem till Umeå.

Jag går dock rätt långsamt själv men är hyggligt fjällvan och kan vandra på sent in på kvällen, så jag är inte helt bra på att uppskata "normaltränad" hastighet.
 
Aha, då kanske det är värt att knata på lite till dag ett, typ gå förbi viterskalsstugan och genom dalen till "renvaktarstugan" och tälta där nånstans istället. Då borde det väl bli 2 timmar mindre vandring dag 2.
 
Aha, då kanske det är värt att knata på lite till dag ett, typ gå förbi viterskalsstugan och genom dalen till "renvaktarstugan" och tälta där nånstans istället. Då borde det väl bli 2 timmar mindre vandring dag 2.

Ja, det borde vara en bättre uppdelnig om du vill göra vandringen på två heldagar, jag har som sagt alltid haft en halvdag första och sista dagen pga transport. Om jag minns rätt är själva syterskalet rätt smalt (=sluttande hela vägen ner till bäcken samt alltid nära inpå en trafikerad led) för att hitta bra tältplatser, men efter öppningen ska det finnas gott om dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.