Tänk på detta när du fjällflyger!

Det här var en konstig diskussion. Om man ställer frågan är det väl för att man inte vet, eller iaf tror att flygbolaget vet bättre. Om TS skulle ha vetat att han borde ha haft betydligt större marginal hade han ju inte behövt fråga.

Nej, jag tycker felet ligger hos flygbolaget, de borde inte ha lovat att tre timmar skulle räcka.
 
Alltid lika spännande att se vilka intressanta vändningar en diskussion på ett forum som detta kan ta.

Till er som tycker jag var naiv/dum som litade på försäkran om att jag skulle hinna inom 3 h till mitt anslutande flyg säger jag bara - Javisst var jag det, men jag har lärt mig något av det och ska väl inte hindras från att delge andra den erfarenheten. Visst, för en och annan vitt berest och erfaren besserwisser kanske det ter sig otroligt att man kan handla som jag, men jag har en tro på att man ska kunna lita på ett serviceföretag om dom försäkrar något som detta jag särskilt frågade om. För jag hyste vissa tvivel även jag. Tro det eller ej...
Och ja, jag talar sanning både om vad som sades vid bokning och om det bemötande jag fick efter hemkomst.Det kan jag garantera...

Jag tar med glädje de eventuella smädelser från vissa belackare om det ändå kan få någon mindre erfaren fjällresenär att tänka efter innan de väljer Kallaxflyg när de ska ut i Kirunafjällen och flyga. Kalla det konsumentupplysning...;)
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Att sån här

planering spricker tillhör villkoren i fjällen. Säkerheten måste givetvis prioriteras. Hur menar du att flygföretaget borde ha gjort? Som jag ser så kan du vara glad att du kom iväg samma dag.

Thure
 
Jag har precis mailat VD`n på det berörda företaget och upplyst honom om att tråden finns. Vilket var det jag vände mig mest emot, att man hänger ut företag enbart baserat på den egna berättelsen och i det här fallet uppenbara ringa erfarenheten av dess tjänster, helt utan att motparten ens har en chans att bemöta kritiken.

Sen kan jag konsumentupplysa DIG om att det här inte är din privata anslagstavla för personliga vendettor. Väljer du att använda ett publikt internetforum för att kanalisera din besvikelse över ett företags agerande får du också räkna med att det kan finnas deltagare i forumet som inte delar din syn och ger uttryck för det. Att du kallar det besserwisser-attityd bekräftar det jag kännde på mig inledningsvis; att du är omogen.
 
Senast ändrad:
planering spricker tillhör villkoren i fjällen. Säkerheten måste givetvis prioriteras. Hur menar du att flygföretaget borde ha gjort? Som jag ser så kan du vara glad att du kom iväg samma dag.

Thure

Det här har väl mindre att göra med fjällens villkor, och mer att göra med hur en leverantör agerat?

Jag påstår inte att man skulle ha trollat med knäna - men så som det beskrivs är det väl uppenbart att de borde ha givit ett annat besked vid bokningen. De om några borde ju varit medvetna om fjällens villkor, liksom om sina resurser vid olika tänkbara väder. Det beror ju inte bara på vädret om man kan flyga antar jag, utan även på vilka flygmaskiner man har att tillgå, vilka alternativa flygvägar som finns eller - ja, det är ju nu inte jag som är flygleverantör - så vilken marginal som krävs för en sån här hämtning borde förstås leverantören upplyst om, liksom eventuella reservationer i sitt löfte. Såtillvida är ju inte det här en flygteknisk eller meteorologisk fråga.
Misslyckas man med vad man lovat är förstås nästa fråga vad man gör åt det.

Nåja, som redan påpekats är det ju till stor del en fråga om vilken part man ska tro i, i det här fallet. Att en motpart blånekar när det gäller tidigare utfästelser har jag dock själv råkat ut för, och typiskt är väl då när man först har kontakt med en person, och sedan någon annan kommer in och berättar vad som egentligen måste ha sagts vid det första tillfället.
Men i slutänden är det väl en trovärdighetsfråga när ord står emot ord, och i mindre grad en flyg- eller fjällteknisk fråga. Jag har f ö sett helikoptrar landa i väderförhållanden som nog får betraktas som mer än extrema i svenska sommarfjäll.
 
Hoppas vi får respons från företaget. Jag tycker att det var hårda ord här och att han skulle vara glad att han ens kom hem osv. Visst är fjällvädret nyckfullt och säkerheten går först men om bemötandet från chefen stämmer så är det helt kasst ändå när han verkligen dubbelkollat med dem. Man kan ju kanske försöka vara lite smidig men alla turistföretagare har inte den känslan.

Jag har råkat ut för försening för 10 år sen, kommer ej ihåg vilket företag, men det berodde på problem med helikopter. Det blev försening och en ganska lång minibusstur istället för flygning hela vägen. Man har inte så mycket att komma med då heller. Det var väl OK men känslan då var också att man är lite av en jobbig s.k. kundjävel.
 

clindh

Forumvärd
Jag har rensat bort lite ovidkommande trams, samt flyttat tråden till "Butiker och Leverantörer" då det inte handlar om fisk. Här företaget får skriva genmäle om de så önskar.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips