Tältplatser på Gotland

Som jag minns det under cykelsemestern 2015 så var det väldigt få förbud för tält. Kan inte minnas nåt på rak arm, möjligen på skjutfältet söder om visby, men där sov jag bara en natt och det gick bra.

Med bil blir det ju en annan femma eftersom terrängkörning aldrig är tillåtet. Men husbilsägare skiter fullständigt i den lagen. De står fan överallt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Plock från cykeltur ett par år sedan..
Ireviken norr visby var ok, tarptältade på stranden. Vidare norrut ligger Stenkusten fanns det ok platser längst vägen vill jag minnas. (riktigt dålig väg dock)
Ekkusten, söder om visby. Kustnära reservat med bra plats nere vid hamnarudd. Ljugarn på östra sidan hade en ok plats ovanför Djaupviken i ett litet naturreservat..

Gjorde i princip samma resa för några år sedan i juli månad. Det är inte jättelätt att hitta bra tältplatser som är vackra, inte ligger för nära en väg men ändå nära en parkering, inte dräller av husbilar eller sura gotlänningar. Studerade satellitkartor efter möjliga platser innan resan med alltid svårt att se exakt hur det ser ut och om det finns möjlighet att parkera. Mer eller mindre hela kusten är naturreservat men tältning verkar vara tillåtet men lokalt kan det vara andra regler. Vid Kronvalds fiskeläge tältade vi en natt. Sigsarvestrand är otroligt fint men lite svårtältat men inte omöjligt. Naturreservat är oftast bra om tältning är tillåtet, alltid parkering och inga privatbostäder. På Fårö var det svårt, har för mig att det blev en natt vid Farnavik (insjö).

Ja, under sommaren 2021 infördes ett tältförbud på Gotland på grund av den höga brandrisken och för att minska risken för skogsbränder. Tältförbudet innebar att det var förbjudet att slå upp tält och använda öppen eld i vissa områden på ön. Beslutet fattades av Länsstyrelsen i Gotlands län och var en åtgärd för att skydda både natur och människor under perioder av ökad brandrisk. Det är viktigt att följa sådana förbud och respektera de riktlinjer och restriktioner som sätts upp för att säkerställa allas säkerhet och minimera riskerna för bränder. Det är också bra att hålla sig informerad om eventuella uppdateringar eller ändringar i förbudet genom att konsultera officiella källor eller myndigheternas rekommendationer.

Furilen tex är det gott om plats på. Bild från i förrgår kväll. Vi var ganska ensamma där.

Bilagor

• 20230706_193851.jpg
    20230706_193851.jpg
    3 MB · Visningar: 270
Om man har bil så är frågan vad det är för vits med att fricampa? Man tar sig i princip runt hela Gotland över dagen oavsett vilken campingplats man bor på.

På en campingplats har man tillgång till dusch och toaletter också, för det mesta även kök.

Om man har bil så är frågan vad det är för vits med att fricampa? Man tar sig i princip runt hela Gotland över dagen oavsett vilken campingplats man bor på.

På en campingplats har man tillgång till dusch och toaletter också, för det mesta även kök.
För mig är det i alla fall en otrolig skillnad att tillbringa kvällen, uppleva hur naturen går till vila, hur natten smyger sig på, gå och lägga sig i tältet, vakna tidigt på morgonen, uppleva gryningen och hur dagen kommer på en vacker plats i naturen, helst utan andra människor än mitt sällskap, i stället för på en campingplats.
YMMV

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips