Tältplats på Ahkka?

Möjligen kommer sommarens fjällvandring att avslutas i trakten av Ahkka. Om tid finns så skulle jag gärna vilja göra ett försök att komma en bit upp mot en - eller möjligen flera - av topparna. Enligt kartan ser bästa utgångsläget ut att vara i närheten av sjöarna under Hyllglaciären. Finns det någon möjlighet att få upp ett enmans- eller möjligen tvåmanstält här? Andra förslag?

HåkanF

PS Jag har letat efter en artikel på Utsidan. Den handlade om bestigning av Ahkka. Den hette "Ahkkas stortopp 2009" och hade följande adress:

http://www.utsidan.se/cldoc/ahkkas-stortopp-sommaren-2009.htm

Var har den tagit vägen?
 
Hej Håkan,

Min far och jag besteg både Stortoppen 2015 m.ö.h och Nordvästtoppen 2010 m.ö.h i augusti förra året. Så jag kan komma med en del tips och råd i alla fall.
Stortoppen är ju som bekant högst av de två topparna och den går bara att bestiga söderifrån om du inte vill antingen vandra över glaciär eller vara tvungen att ta dig över det beryktade haket mellan topparna.

Det finns sparsamt med information om att bestiga Akka men innan vår vandring hade jag läst att folk hade gått upp till Stortoppen längs kammen mellan Borg- och Stortoppen. Men vi avfärdade den som galet brant när vi stod nedanför och tittade upp, den ser mycket svår ut från håll. Det visade sig dock vara fullt möjligt att gå den vägen, men mer om det nedan.

Far och jag kom söderifrån från Ruohtesvágge och vadade Suottasjjåhkå. Därefter gick vi rakt upp till passet mellan topparna 1145 och 1230 på Várdotjåhkkå. Vilket var ett par tre hundra meters lättsam stigning på gräsmark. Sedan tog vi oss utan några problem ned till den lilla tjärnen väster om Boavtjosjávre. Där fanns det ett flertal mycket trevliga tältplatser med närhet till vatten. Morgonen därpå startade vi vid åtta-tiden på morgonen och satte kurs mot kammen upp till Nordvästtoppen (på fjällkartan står det ”Stortoppen” på själva kammen). Här gäller det att inte ta allt för mycket höjd innan man når kammen, vi fick gå ner omkring hundra höjdmeter för att runda glaciären. Kammen upp till Nordvästtoppen är bred och vållar inga problem över huvud taget, till och med blocken är av modell snäll. Det tog ganska precis tre timmar i behagligt ”glad 56-årig motionär” tempo med ett antal pauser från tältet till Nordvästtoppen.

Från toppen leder en smal kam till Stortoppen och mitt i mellan finns det ett hak. Det är egentligen en sex meter lång kam som är så pass smal att man måste sitta gränsle på den och hasa sig över. Jag hade med mig ett klätterrep (20 meter) och ett par kilar och slingor för att göra passagen säkert. Många väljer att gå den utan säkring och risken att man ska ramla är i princip obefintlig. Men det pirrar rejält i magen när man har flera hundra meter luft under sig. Tar man det lugnt så ska det inte vara några problem. Men ett varningens ord till höjdrädda, lätt men mycket exponerat är en bra beskrivning.

När man väl har hasat sig över är det lätt upp till själva Stortoppen. På toppen finns ett stort röse med en plåtlåda innehållande en gästbok. Vi var uppe i mitten på augusti och då var det enbart en person som hade skrivit i den innan oss det året. Väl uppe på toppen såg vi att kammen mellan Borg- och Stortoppen inte var fullt så brant som vi befarat. Visst man måste använda händerna då och då men ingen person med fjällvana behöver vara orolig för att ta sig upp (eller ner) den vägen. I regn kan jag dock tänka mig att det blir smått obehagligt. För att undvika de värsta blockmarkerna så gäller det att hålla så långt österut på kammen som möjligt. Vilket även ger fantastiskt storslagna vyer och en verkligt alpin känsla infinner sig. Trötta men mycket lyckliga av den spännande bestigningen kom vi tillbaka till tältet vid omkring femtiden på eftermiddagen.

Är man osäker på om man klarar av klarar av att passera haket (främst pga. sin höjdrädsla) så är enda möjligheten att nå Stortoppen utan glaciärvandring eller klättring söderifrån. Dessutom behöver man inte avverka lika många höjdmeter som en bestigning norrifrån kräver. Om man då inte bär upp tältet till t.ex. sjöarna nedanför Hylljökeln, vilket jag inte vet ens om det går. Så man bör gå vår tur fast åt motsatt håll, så man kommer direkt upp på Stortoppen. För väl där kan man då se om man är tillräckligt modig för haket eller om man tar samma väg tillbaka.

Är man intresserad av Geocaching så lade jag ut en cache vid haket, den bör man dock enligt mig vara inknuten för att ta. Än så länge finns FTF (first-to-find) chans på den.
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=3f8cbfc1-e7fa-4a5a-82ff-424e0b4770d8

Har tyvärr inte tagit mig tid att lägga upp bilderna på Utsidan, men de finns för allmän beskådan på min Facebook (behöver varken ha Facebook eller vara min vän för att se dem).
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150289219426437.339993.722981436&type=3&l=6036df8bc1

Bild 1. Stortoppen från Nordvästtoppen
Bild 2. Far på väg över haket
Bild 3. Perspektiv på hur långt man faller om man mot förmodan faller. Fotat söderut

Oscar
 

Bilagor

  • Akka1.jpg
    Akka1.jpg
    150.9 KB · Visningar: 3,850
  • Akka2.jpg
    Akka2.jpg
    149.6 KB · Visningar: 4,088
  • Akka3.jpg
    Akka3.jpg
    59.2 KB · Visningar: 3,306
Tackar!
David, var det inte du som skrivit artikeln jag letar efter?

Håkan

Jaha justja det stämmer. Jag var ju avregistrerad ett tag så jag tog tydligen bort den. Men fråga om det är något du undrar över! Det är en fin och ganska lätt topptur i alla fall och som synes så finns det gott om plats för tält vid sjöarna nedanför hylljökeln. Platsen ligger som i en gryta och är ganska skyddad för exponering också.
 
Du kan också gå kammen strax till Stortoppen. Mycket lätt. Du behöver inte gå till Nordvästtoppen. Du behöver int gåöver haket. Du behöver inte gå mellan Borgtoppen och Strotoppen heller.Men om ni vill gå till Nordvästtoppen, kan ni stiga en annan gång.

Jag tältade också på samma plats än Oscar. Vid Vardojavri finns det också många tältplatser.
 
Du kan också gå kammen strax till Stortoppen. Mycket lätt. Du behöver inte gå till Nordvästtoppen. Du behöver int gåöver haket. Du behöver inte gå mellan Borgtoppen och Strotoppen heller.Men om ni vill gå till Nordvästtoppen, kan ni stiga en annan gång.

Jag tältade också på samma plats än Oscar. Vid Vardojavri finns det också många tältplatser.
Underbart att det finns många alternativ! Här ska planeras!

HåkanF
 
Magiska bilder, Oscar.

Kan passa på att tipsa alla utsidingar om attributet site: i Googles sökmotor.

ahkka stortoppen site:utsidan.se​

Ger bara resultat som kommer från domänen utsidan.se. Jag använder den varje dag. Testa själva!
 
Hej

Jag gjorde en solobestigning av Akka 2005. Tyvärr var det så pass dåligt väder att jag bara hade ca50 m sikt. Uppfattade inte alls haket som på bilderna ovan - och tur var nog det för annars hade jag nog tvekat att ta mig över ensam och utan rep. Men jag kom över...och hem igen. (Har inte visat bilder på haket för mamma...)

Jag hittade en härlig tältplats med underbar utsikt
030823mitthempfjllet.jpg


Den ligger typ där "storbäcken" har sin sista lilla delning i flödet, ca 500m in på höjdlinjerna. (Kartan nedan var den enda som jag hade inscannad redan. Akkastugorna flyttade för ett tag sedan så den är rätt gammal och inget jag vandrat efter, mer en kul grej. Den rödprickade linjen är hur jag vandrade.)
vandringsvg.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
resomaja Tältplats på Ruotesmassivet? Fjällvandring 12
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Daddy Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta? Fjällvandring 7
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Per Edvardsson Tältplats kebnekaise Fjällvandring 3
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
Netclown Tältplats vid Singijavrrit? Fjällvandring 5
emmis135 Tältplats nära Abisko? Fjällvandring 16
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
pjurka Tältplats innan Mårmastugan? Fjällvandring 8
Avslzyx Tältplats mellan Kaskasapakte/Kebnepakte/Drakryggen? Fjällvandring 16
fjelltur Tältplats vid Singijávrri Fjällvandring 2
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.