Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta?

Tacksam för tips på en bra tältplats i, eller i närheten av, Nikkaluokta! Kommer fram sent på kvällen och tänkte övernatta innan det bär av mot Kebnekaise.
 
Finns massor av platser. Nära fjällstationen finns många grönytor, vet dock inte om dom kör avstånd från stationen för att tälta utan att betala. Annars brukar det väl vara 60 kr eller så. Längre ner mot båtplatsen/båtlänningen, som tar ca 40-60 minuter att ta sig till från Nikka är det riktigt vackert och där kan jag inte tänka mig att de tar betalt. Tror det överges för natten t.o.m.

// Jocke
 

avslutad210712

Gäst
Finns massor av platser. Nära fjällstationen finns många grönytor, vet dock inte om dom kör avstånd från stationen för att tälta utan att betala. Annars brukar det väl vara 60 kr eller så. Längre ner mot båtplatsen/båtlänningen, som tar ca 40-60 minuter att ta sig till från Nikka är det riktigt vackert och där kan jag inte tänka mig att de tar betalt. Tror det överges för natten t.o.m.

// Jocke

I närheten av båtplatsen är det ett generellt tältförbud inom en radie av 500 meter om jag minns rätt. Möjligen kan man få tälta där om man betalar en avgift.

http://album.baskeri.net/Fjäll/20040709/slides/scan0269.htm
 

avslutad210712

Gäst
Det här är såklart lite känsligt eftersom jag själv skall upp på några dagar och lite själviskt skulle jag gärna ha kvar tältplatsen för mig själv :)

Vet att jag när jag gick från kebnekaise till nikkaluokta senaste gången 2007 tittade lite extra efter tältplatser för att slippa gå hela vägen. Vet att jag såg ett antal tänkbara tältplatser som uppfyllde kraven på fint underlag och vatten i närheten. På en sträcka från övre båtläget och någon kilometer uppåt har jag markerat 11 tältplatser på gps'en och då slutade jag eftersom jag tyckte att det inte borde vara några problem att hitta nattläger.

Nåja det är inte de platserna jag är lite rädd om utan det är den som ligger helt perfekt för en kort vandring in till Nikkaluokta. Vid västra brofästet på bron närmast Nikkaluokta kan man gå in i skogen 20-30 meter nerströms så finns det en iordningställd tältplats med plats för 2-3 (och kanske ändå fler om man tränger ihop sig) tält. Finns såklart en nackdel och det är att där kan vara en hel del insekter men det får man ta när man tältar i fjällskog.

http://album.baskeri.net/Fjäll/20040709/slides/scan0366.htm

[Ändrat]

Dessutom finns det ett någon tältplatser på östra sidan av brofästet om jag inte minns helt fel.
 
I närheten av båtplatsen är det ett generellt tältförbud inom en radie av 500 meter om jag minns rätt. Möjligen kan man få tälta där om man betalar en avgift.

http://album.baskeri.net/Fjäll/20040709/slides/scan0269.htm

Vem är det som bestämmer dessa områden och vem är det som bestämmer hur långt ifrån? Allemansrätten gäller väl i alla andra fall än när:

1, Länsstyrelsen beslutar om områdesskydd för fågel, säl osv.
2. Försvarsmaktens områden
3. Campingplatser
4. Tomt, dvs inom siktlinjen till boningshus, brukar väl vara runt 100 m.
5. Har säkert glömt något också.. men 500 m uppe i fjällen????

// Jocke
 

avslutad210712

Gäst
Vem är det som bestämmer dessa områden och vem är det som bestämmer hur långt ifrån? Allemansrätten gäller väl i alla andra fall än när:

1, Länsstyrelsen beslutar om områdesskydd för fågel, säl osv.
2. Försvarsmaktens områden
3. Campingplatser
4. Tomt, dvs inom siktlinjen till boningshus, brukar väl vara runt 100 m.
5. Har säkert glömt något också.. men 500 m uppe i fjällen????

// Jocke

Ingen aning om vem som bestämmer. Gissar att man valt ett stort avstånd helt enkelt för att slippa ifrån det gamla vanliga dvs nerskräpning eftersom vi människor inte kan låta bli att lämna massor av saker efter oss. Om det sen är helt enligt lagar och regler är en annan sak. Personligen har jag också funderat över avståndet men motsvarande skyltar finns efter Padjelantaleden upp från Kvikkjokk. Själv väljer jag att respektera deras önskan av den enkla anledningen att det inte råder någon brist på tältplatser i närheten.

Däremot tror jag att det är så att de visserligen stänger LapDånalds på natten men jag tror att de (i alla fall tidvis) bor i stugorna utmed serveringen.
 
Tältade ett femtiotal meter in i skogen längs vägen mot Kebnekaise, kanske 500-600 meter från samhället ifråga, det finns vissa höjder där som är tjänliga tältplatser
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
resomaja Tältplats på Ruotesmassivet? Fjällvandring 12
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Per Edvardsson Tältplats kebnekaise Fjällvandring 3
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
Netclown Tältplats vid Singijavrrit? Fjällvandring 5
emmis135 Tältplats nära Abisko? Fjällvandring 16
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
pjurka Tältplats innan Mårmastugan? Fjällvandring 8
Avslzyx Tältplats mellan Kaskasapakte/Kebnepakte/Drakryggen? Fjällvandring 16
fjelltur Tältplats vid Singijávrri Fjällvandring 2
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.