Tältplats nära Abisko?

Hej,
vi börjar vår vandring från Abisko i år. Kommer fram dit på eftermiddagen och tänkte gå en bit redan på kvällen. Hur långt ifrån Abisko måste man gå efter Kungsleden för att hitta en hygglig tältplats? Först är det väl bara björksly så det kanske inte är så roligt att tälta i.
Tacksam för svar,
Emma
 
emmis135; sa:
Hej,
vi börjar vår vandring från Abisko i år. Kommer fram dit på eftermiddagen och tänkte gå en bit redan på kvällen. Hur långt ifrån Abisko måste man gå efter Kungsleden för att hitta en hygglig tältplats? Först är det väl bara björksly så det kanske inte är så roligt att tälta i.
Tacksam för svar,
Emma


I Abisko nationalpark får man inte tälta, så man får knata på ända till nationalparksgränsen om man inte vill bo vid Abiskojaurestugan.

Vid bron strax bortom parkgränsen finns tältplatser. Men sist jag var där hade det blivit väldigt slitet och det kanske är bättre att söka tältplats på andra sidan jåkken på sluttningen av Garddenvarri. (det finns som en liten platå precis där man kommer upp ur fjällbjörkskogen). Men det är en ganska dryg bit om man börjar gå på eftermiddagen.

Ett alternativ är att gå upp mot Kårsavagge, där man fortare kommer ur nationalparken (dessutom en mycket vacker och sevärd dal). Från Kårsvaggestugan kan man tvära över höjdryggen mot Abiskojaure och Kungsleden. Det är lite snårigt i slyn när man kommer ner mot Abiskojaure, annars inga problem.
 
ornskar; sa:
emmis135; sa:
Hej,
vi börjar vår vandring från Abisko i år. Kommer fram dit på eftermiddagen och tänkte gå en bit redan på kvällen. Hur långt ifrån Abisko måste man gå efter Kungsleden för att hitta en hygglig tältplats? Först är det väl bara björksly så det kanske inte är så roligt att tälta i.
Tacksam för svar,
Emma


I Abisko nationalpark får man inte tälta, så man får knata på ända till nationalparksgränsen om man inte vill bo vid Abiskojaurestugan.

Vid bron strax bortom parkgränsen finns tältplatser. Men sist jag var där hade det blivit väldigt slitet och det kanske är bättre att söka tältplats på andra sidan jåkken på sluttningen av Garddenvarri. (det finns som en liten platå precis där man kommer upp ur fjällbjörkskogen). Men det är en ganska dryg bit om man börjar gå på eftermiddagen.

Ett alternativ är att gå upp mot Kårsavagge, där man fortare kommer ur nationalparken (dessutom en mycket vacker och sevärd dal). Från Kårsvaggestugan kan man tvära över höjdryggen mot Abiskojaure och Kungsleden. Det är lite snårigt i slyn när man kommer ner mot Abiskojaure, annars inga problem.

Man får även tälta vid raststället just söder om bron över Nissonjohka, även om dessa platser är mycket tråkiga och inget jag rekommenderar.
 
Nissunjokk

Det är väl inga höjdarplatser efter att ha varit ute ett tag, men första natten på en vandring duger de gott enligt mig. Bekvämt med bord att äta vid alldeles intill Abiskojokk. Nissunjokk ligger ca 5km från Abisko på leden mot Abiskojaure.


/Johan
 
Tackar och bockar!

Tusen tack för svar. Först måste jag ju konstatera att jag återigen glömt det där med nationalpark, vilken tur att jag frågade!
Det spelar ingen större roll om tältplatsen inte är någon höjdare eftersom jag bara vill undvika tältande vid Abisko fjällstation. Främst då vi har hund med oss och det är alltid lite lättare om man hittar ett lugnare ställe än Abisko turistparadis :) Min vovve är ju lugn och cool men om det går folk förbi på kvällen/natten så vaktar han ändå och kan lätt skälla till. Blir inte så mycket sova då...
Så Nissanjohka verkar vara ett hyggligt alternativ för första natten och 5 km en lagom bit att knalla på em-kvällen.
 
Upp mot Ballinvaggi?

Någonstans vid gamla tältlägret kanske kan vara ett alternativ? Jag vet inte riktigt hur långt det är dit men det går ganska snabbt att komma dit iallafall.
 
Båt Alesjaure

Jag har för mig att båtresan kostade 130:- för människa + ryggsäck förra året. Vad eller om det kostar för hund har jag tyvärr ingen aning om. Men du kan ju alltid ringa

010-24 88 339 eller 0980-240 41

som är till kontaktpersonen för båttrakfiken över sjön och höra med honom.


/Johan
 
Ost Kungsleden

Jag tältade med min far för många år sedan i början av Nissunvaggi strax nedom trädgränsen. Utmärkt ställe och nationalparksgränsen ligger öster om och nära Kungsleden.
Fortsätter man sedan Nissunvaggi är det naturligt att fortsätta den vackra vägen via Mårma.

Ett liknande alternativ är att tälta i och gå "lapportsdalen" Cuonávággi.

Thure
 
http://www.stfturist.se/templates/Page.aspx?id=2447 finns info. Det roliga är att priset ser man inte förrän man markerar texten. De har nog valt fel färg.

Båttider Alesjaure

Båttrafik på sjön Alesjaure 1 juli-25 augusti 2004.
Från Alesjaure Fjällstuga kl 10.00, 15.00, 17.00, 18.30
Från Bryggan Alesjaure utlopp kl 10.30, 15.30, 17.30, 19.00

Kontaktperson Roland Enoksson tel 010-24 88 339, 0980-240 41
Pris: 120:- per person
 
Re: Nissunjokk

JoW; sa:
Det är väl inga höjdarplatser efter att ha varit ute ett tag, men första natten på en vandring duger de gott enligt mig. Bekvämt med bord att äta vid alldeles intill Abiskojokk. Nissunjokk ligger ca 5km från Abisko på leden mot Abiskojaure.


/Johan

Nu förstår jag inte, är det höjdarplatser om man inte har varit ute ett tag?
 
Re: Re: Nissunjokk

migael; sa:
JoW; sa:
Det är väl inga höjdarplatser efter att ha varit ute ett tag, men första natten på en vandring duger de gott enligt mig. Bekvämt med bord att äta vid alldeles intill Abiskojokk. Nissunjokk ligger ca 5km från Abisko på leden mot Abiskojaure.


/Johan

Nu förstår jag inte, är det höjdarplatser om man inte har varit ute ett tag?

Allt är relativt, så även tältplatser. Men det hör inte hit...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
resomaja Tältplats på Ruotesmassivet? Fjällvandring 12
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Daddy Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta? Fjällvandring 7
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Per Edvardsson Tältplats kebnekaise Fjällvandring 3
Netclown Tältplats vid Singijavrrit? Fjällvandring 5
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
pjurka Tältplats innan Mårmastugan? Fjällvandring 8
Avslzyx Tältplats mellan Kaskasapakte/Kebnepakte/Drakryggen? Fjällvandring 16
fjelltur Tältplats vid Singijávrri Fjällvandring 2
gusfallca Hyra stuga nära Muddus Fjällvandring 2
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Chrillek Fjällvyer nära Boden? Fjällvandring 6
IsbM Lägerplats nära trolltunga Fjällvandring 0
susannec Tipsa mig om korta turer nära Beitostolen. Fjällvandring 2
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.