Tältplats vid Singijavrrit?

Undrar om någon av er vana fjällämlar har koll på om Singijavrrits halvt undangömda lilla dal utgör lämplig tältplats inför bestigning av Keb via västra leden? Eftersom tanken är att efter nedkomst fortsätta västerut förefaller det ligga på behagligt avstånd och dessutom lagom undangömt från lederna... Dessutom kan man ju alltid ta sig ett 953-metersdopp! :) Eller är det kanske bara bökigt att ge sig in där? Det går ju naturligtvis att slå läger där "Kittelbäcksleden" och leden västerut möter toppleden, men då "riskerar" man ju att bli tvungen att bjuda på kaffe stup i kvarten... :) Vad rekommenderar erfarenheten?
/ Knut
 
Ytterligare en fråga...

Kom på att jag kanske borde passa på att också höra vad ni anser om att ta sig över kammen från Sydtoppen till Nordtoppen. Grundsten avråder, om jag inte missminner mig. Men hur riskabel är den korta vandringen egentligen, med replag och övlig försiktighet?
/ Knut
 
Syd-nord-toppen

Är väldigt luftig. Jag har gått där några gånger och de första gångerna var det väldigt dimmigt och det var nog lika bra det. Har även knallat över där när det varit klarblå himmel, wow, otroligt mäktigt.
Replag, stegjärn och bra koll är förutsättningar.

Marre
 
I västra delen av singivagge så finns mycket fina tältplatser. Där har du också uppfarten till sydtoppen som kallas durlings led.

Christian
 
Netclown; sa:
Undrar om någon av er vana fjällämlar har koll på om Singijavrrits halvt undangömda lilla dal utgör lämplig tältplats inför bestigning av Keb via västra leden? Eftersom tanken är att efter nedkomst fortsätta västerut förefaller det ligga på behagligt avstånd och dessutom lagom undangömt från lederna... Dessutom kan man ju alltid ta sig ett 953-metersdopp! :) Eller är det kanske bara bökigt att ge sig in där? Det går ju naturligtvis att slå läger där "Kittelbäcksleden" och leden västerut möter toppleden, men då "riskerar" man ju att bli tvungen att bjuda på kaffe stup i kvarten... :) Vad rekommenderar erfarenheten?
/ Knut

Första stället att slå upp tältet på är ju som du säger i Kaffedalen. Om du går ner i dalen västerut finns det en liten knalle där jokken som ni följer svänger söderut ner i Singivagge. Där har jag sett lite "stenrutor" som vittnar om tältplatser. Ungefär där nästa bäck börjar på kartan (om ni forsätter västerut) finns det 2 (vad jag såg) mycket små röjda platser belagda med mossa som man kan få upp tält på. Då skall ni ha små tält, mitt Nallo2 gick att få upp med repfästning i stället för spik i ena ändan och långsidorna. Fortsättningsvis finns det lite plana, osteniga platser men det är inte mycket. Direkt när ni kommer ner i Singivagge finns en fantastiskt fin tältplats vid den lilla sjön.

Lycka till
Peter P.
 
Netclown; sa:
Eftersom tanken är att efter nedkomst fortsätta västerut...

Jag hoppas du menar "västerut", ut mot Tjäktjavagge.

Utgången från Singivagge mot öster, är inte kul. Rent av omöjlig i dåligt väder.

Om detta kan du läsa i många trådar här på forumet. Gör en sökning.

I övrigt håller jag med övriga i det här inlägget. Underbar dal, urfina tältplatser och lite folk.

//Mvh Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
fjelltur Tältplats vid Singijávrri Fjällvandring 2
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
resomaja Tältplats på Ruotesmassivet? Fjällvandring 12
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Daddy Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta? Fjällvandring 7
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
Per Edvardsson Tältplats kebnekaise Fjällvandring 3
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
emmis135 Tältplats nära Abisko? Fjällvandring 16
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
pjurka Tältplats innan Mårmastugan? Fjällvandring 8
Avslzyx Tältplats mellan Kaskasapakte/Kebnepakte/Drakryggen? Fjällvandring 16
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.