Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta?

Tacksam för tips på en bra tältplats i, eller i närheten av, Nikkaluokta! Kommer fram sent på kvällen och tänkte övernatta innan det bär av mot Kebnekaise.

Finns massor av platser. Nära fjällstationen finns många grönytor, vet dock inte om dom kör avstånd från stationen för att tälta utan att betala. Annars brukar det väl vara 60 kr eller så. Längre ner mot båtplatsen/båtlänningen, som tar ca 40-60 minuter att ta sig till från Nikka är det riktigt vackert och där kan jag inte tänka mig att de tar betalt. Tror det överges för natten t.o.m.

// Jocke

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
Finns massor av platser. Nära fjällstationen finns många grönytor, vet dock inte om dom kör avstånd från stationen för att tälta utan att betala. Annars brukar det väl vara 60 kr eller så. Längre ner mot båtplatsen/båtlänningen, som tar ca 40-60 minuter att ta sig till från Nikka är det riktigt vackert och där kan jag inte tänka mig att de tar betalt. Tror det överges för natten t.o.m.

// Jocke

I närheten av båtplatsen är det ett generellt tältförbud inom en radie av 500 meter om jag minns rätt. Möjligen kan man få tälta där om man betalar en avgift.

http://album.baskeri.net/Fjäll/20040709/slides/scan0269.htm

avslutad210712

Gäst
Det här är såklart lite känsligt eftersom jag själv skall upp på några dagar och lite själviskt skulle jag gärna ha kvar tältplatsen för mig själv :)

Vet att jag när jag gick från kebnekaise till nikkaluokta senaste gången 2007 tittade lite extra efter tältplatser för att slippa gå hela vägen. Vet att jag såg ett antal tänkbara tältplatser som uppfyllde kraven på fint underlag och vatten i närheten. På en sträcka från övre båtläget och någon kilometer uppåt har jag markerat 11 tältplatser på gps'en och då slutade jag eftersom jag tyckte att det inte borde vara några problem att hitta nattläger.

Nåja det är inte de platserna jag är lite rädd om utan det är den som ligger helt perfekt för en kort vandring in till Nikkaluokta. Vid västra brofästet på bron närmast Nikkaluokta kan man gå in i skogen 20-30 meter nerströms så finns det en iordningställd tältplats med plats för 2-3 (och kanske ändå fler om man tränger ihop sig) tält. Finns såklart en nackdel och det är att där kan vara en hel del insekter men det får man ta när man tältar i fjällskog.

http://album.baskeri.net/Fjäll/20040709/slides/scan0366.htm

[Ändrat]

Dessutom finns det ett någon tältplatser på östra sidan av brofästet om jag inte minns helt fel.

I närheten av båtplatsen är det ett generellt tältförbud inom en radie av 500 meter om jag minns rätt. Möjligen kan man få tälta där om man betalar en avgift.

http://album.baskeri.net/Fjäll/20040709/slides/scan0269.htm

Vem är det som bestämmer dessa områden och vem är det som bestämmer hur långt ifrån? Allemansrätten gäller väl i alla andra fall än när:

1, Länsstyrelsen beslutar om områdesskydd för fågel, säl osv.
2. Försvarsmaktens områden
3. Campingplatser
4. Tomt, dvs inom siktlinjen till boningshus, brukar väl vara runt 100 m.
5. Har säkert glömt något också.. men 500 m uppe i fjällen????

// Jocke

avslutad210712

Gäst
Vem är det som bestämmer dessa områden och vem är det som bestämmer hur långt ifrån? Allemansrätten gäller väl i alla andra fall än när:

1, Länsstyrelsen beslutar om områdesskydd för fågel, säl osv.
2. Försvarsmaktens områden
3. Campingplatser
4. Tomt, dvs inom siktlinjen till boningshus, brukar väl vara runt 100 m.
5. Har säkert glömt något också.. men 500 m uppe i fjällen????

// Jocke

Ingen aning om vem som bestämmer. Gissar att man valt ett stort avstånd helt enkelt för att slippa ifrån det gamla vanliga dvs nerskräpning eftersom vi människor inte kan låta bli att lämna massor av saker efter oss. Om det sen är helt enligt lagar och regler är en annan sak. Personligen har jag också funderat över avståndet men motsvarande skyltar finns efter Padjelantaleden upp från Kvikkjokk. Själv väljer jag att respektera deras önskan av den enkla anledningen att det inte råder någon brist på tältplatser i närheten.

Däremot tror jag att det är så att de visserligen stänger LapDånalds på natten men jag tror att de (i alla fall tidvis) bor i stugorna utmed serveringen.

Tältade ett femtiotal meter in i skogen längs vägen mot Kebnekaise, kanske 500-600 meter från samhället ifråga, det finns vissa höjder där som är tjänliga tältplatser

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips