Tältmöjlighet Kaffedalen Kebnekaise?

Jag funderar på att från Singistugorna gå Durlings led österut upp mot/till Kaffedalen och slå läger, för att nästa dag gå upp på Kebnekaises sydtopp via Västra leden.
Någon som vet hur terrängen ser ut där uppe på 1300-1400 meters höjd, om det finns möjlighet att få upp ett tält t.ex. vid den lilla tjärn som är utmärkt med höjdangivelsen 1327 på högfjällskartan 1:20000 över Kebnekaise?
/Ronny

Jag funderar på att från Singistugorna gå Durlings led österut upp mot/till Kaffedalen och slå läger, för att nästa dag gå upp på Kebnekaises sydtopp via Västra leden.
Någon som vet hur terrängen ser ut där uppe på 1300-1400 meters höjd, om det finns möjlighet att få upp ett tält t.ex. vid den lilla tjärn som är utmärkt med höjdangivelsen 1327 på högfjällskartan 1:20000 över Kebnekaise?
/Ronny

Det är i princip bara sten där uppe. Jag har svårt att tro att det går att hitta ens en plats för ett enmans-tält.

Bra tältplatser finns rätt långt ner men så länge man slipper gå upp och ner på västra leden så är mycket vunnet!

kaffedalen.jpg

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

avslutad210712

Gäst
Finns rätt många röjda tältplatser uppe i dalen som ligger mellan Vierranvarre och Kebnekaise.

Tack, då vet jag att det är möjligt. Fast kanske bekvämare att slå läger i Singivaggi än att släpa upp tältgrejorna till stenöknen...

Tack, då vet jag att det är möjligt. Fast kanske bekvämare att slå läger i Singivaggi än att släpa upp tältgrejorna till stenöknen...

Absolut!
Det är en rejäl uppförsbacke och jobbig terräng så det är betydligt mer njutbart utan tältpackning och tältplatserna är riktigt fina vid sjön i Singivaggi.
Nackdelen är att det tar en dag extra att komma till fjällstationen.

/M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips