Tältköp, vad är det för fel?

Jag gick in och skulle natta sonen och efter cirka 10 min fanns det inget syre kvar i det tältet.

Tältet är så pass stort att även om det vore lufttätt skulle syret räcka längre än 10 minuter. Men nu är ju tältet inte lufttätt, det finns ju massor med springor överallt, yttertältet sluter knappast tätt mot marken etc.

Jag tolkar det mer som att du är ovan att sova i tält, du kanske t.o.m. lider av lite cellskräck som gör att du inte gillar att bli instängd i ett tält? Det lär i alla fall inte ha varit syrebrist som var problemet, du får söka efter lösningen på annat håll.
 
Jag skulle säga att det är din prislapp som sätter begränsningen och vad du ska använda det till?
Antar att du inte kommer att direkt vandra längre sträckor utan mera kunna komma dig ut med grabben och sova ute?

Om du kan tänka dig att resa innertält och yttertält separat så kommer du ner ganska rejält i prisklass och då tittar vi på dom amerikanska tälten, Marmot, Msr, TNF mm har en hel del..

Fördelen med dessa tält är att tältduken Inte går hela vägen ner vilket ger ett bättre luftflöde och att en del av innertältet är i mesh. Dock skulle jag undvika modeller som har innertältet helt i mesh.
Nackdelen är om det spöregnar när man ska sätta upp det...

Här har du ett marmot Vapor 2, som finns för 1974:-

Tack, såg fint ut, precis något sådant jag letar efter. Ligger också i den prisklass jag hade tänkt mig.

Jag undrar om ni hade bara myggnätet som dörr till innertältet? En fördel på de tälten är ju att det går att välja. Tygdörren kan ju bli alldeles onödigt tätt om det är varmt.

Nej jag stängde ju båda eftersom jag skulle natta sonen, försökte liksom mysa ner oss. Men under natten sen sov vi med bara myggnätet stängt och då var det ju inga problem. Jag blev bara förvånad.

Tältet är så pass stort att även om det vore lufttätt skulle syret räcka längre än 10 minuter. Men nu är ju tältet inte lufttätt, det finns ju massor med springor överallt, yttertältet sluter knappast tätt mot marken etc.

Jag tolkar det mer som att du är ovan att sova i tält, du kanske t.o.m. lider av lite cellskräck som gör att du inte gillar att bli instängd i ett tält? Det lär i alla fall inte ha varit syrebrist som var problemet, du får söka efter lösningen på annat håll.

Vad tolkar du som att jag lider av cellskräck? Jag anser mig också vara fullt kapabel till att avgöra om ett utrymme lider av lite dålig luft eller inte...

Ovan vet jag inte då jag tältat åtskilliga gånger och aldrig haft detta problem (tillräckligt ovan för att ha detta problem första gången :) ). men när jag är ute själv sover jag oftast under en tarp och då existerar knappast den här problematiken.

Som sagt så var det inte mitt tält och det var första gången jag sov i ett tunneltält så var mer konfunderad över att jag hade gjort något fel...
Men ska kolla lite hur det ser ut med ventilationen så vi inte hade täppt till något och sen välja en mindre varm dag så kanske det går bättre :)
 
Jag anser mig också vara fullt kapabel till att avgöra om ett utrymme lider av lite dålig luft eller inte...

Nu skrev du att syret var slut. Det var det jag opponerade mig mot.

Att det kan ha blivit varmt och kvavt tvivlar jag inte på, men det är inte samma sak som att syret tog slut.

När jag pluggade på högskola så klagade vi på att luften blev dålig i föreläsningssalen, alla var övertygade om att det blev dåligt med syre eller hög koldioxidnivå.

Sen var vår ergonomilärare där och mätte under en föreläsning. Resultatet? Ingen som helst märkbar förändring av koldioxidnivå under en timmes föreläsning. Temperaturen blev dock högre och luftfuktigheten likaså. Det var alltså den högre temperaturen som gjorde att vi kände oss dåsiga mot slutet av föreläsningarna.
 
Nu skrev du att syret var slut. Det var det jag opponerade mig mot.

Att det kan ha blivit varmt och kvavt tvivlar jag inte på, men det är inte samma sak som att syret tog slut.

När jag pluggade på högskola så klagade vi på att luften blev dålig i föreläsningssalen, alla var övertygade om att det blev dåligt med syre eller hög koldioxidnivå.

Sen var vår ergonomilärare där och mätte under en föreläsning. Resultatet? Ingen som helst märkbar förändring av koldioxidnivå under en timmes föreläsning. Temperaturen blev dock högre och luftfuktigheten likaså. Det var alltså den högre temperaturen som gjorde att vi kände oss dåsiga mot slutet av föreläsningarna.

Självklart tog inte syret slut, det var ett sätt för mig att understryka att det inte var särskilt behagligt inne i tältet.
 
Det är fullt naturligt att det blir lite instängt i ett tält, det är ju liksom hela funktionen med ett tält, att stänga in sig från omgivningen. Det finns många trådar på forumet här där folk skriver att det är just att det blir varmare i tältet än utanför som är den stora vinsten med tält.

Du hade antagligen känt precis likadant i en stuga eller husvagn under rådande väderförhållanden.

Vill man inte stänga in sig från omgivningen använder man en tarp.
 
Nej jag stängde ju båda eftersom jag skulle natta sonen, försökte liksom mysa ner oss. Men under natten sen sov vi med bara myggnätet stängt och då var det ju inga problem.


Det är ju vad jag förstår ett tresäsongstält. Du satte nog tältet i princip i "sen höst/tidig vår-läge". Kör endast myggnätet och alla övriga ventiler helöppna så blir det mer som att sova med tarp, men mindre mygg och kondens.
På vårt liknande Bergans går tältet inte att få ner till marken på den sidan där stångkopparna är. Blir lite extra ventilation...
 
Hej,

Jag var för ett par dagar sedan iväg med min son och hans pappa och övernattade i skogen. Inget regn, ingen blåst och en mycket varm dag så det var perfekta förhållanden.
Vi använde hans tält som är ett Bergans Trysil från XXl som han köpte förra året.
https://www.xxl.se/bergans-trysil-2-pers-talt/p/1088460_1_style

Jag gick in och skulle natta sonen och efter cirka 10 min fanns det inget syre kvar i det tältet. Så under natten vågade jag inte stänga igen tältet utan öppning och ventilationslucka fick vara öppet vilket gick bra eftersom det ändå var så varmt den dagen. Min sons pappa har också berättat att det blir jättemycket kondens i tältet om det är fuktigt ute.
Är det något fel på tältet eller är det bara "för billigt"?

Nu planerar jag att köpa ett eget tält och undrar vad jag ska tänka på och en ungefärlig prisklass man behöver komma upp i för att få något dugligt. Det uppenbara är ju att jag vill kunna andas ordentligt i tältet.

Jag kommer inte tälta vintertid eller när det kryper ner under nollan på nätterna då sonen bara är 18 månader. Regn och vind vill jag att den ska kunna stå emot något då jag gärna tältar ändå och vill inte åka hem på grund av det. Jag föredrar också kupoltält även om det lägger på lite vikt tycker jag fördelarna är större. Har ni några tips?

Tack på förhand!


Jag har samma tält, har använt det mycket, Inga ventilationsproblem alls och ingen kondens. OBSERVERA varningslapparna som finns i tältet! Ventilationsluckorna SKA vara HELT ÖPPNA! Annars kommer det inte in/ut luft såklart! Tältet är dessutom utrustat med en dörr där det går att reglera från helt tätt till nät över hela dörren, vid riktigt varmt och fuktigt har jag haft hela dörren öppen med nät, annars bara lite i överkant för att undvika drag. Öppnar du myggnätet i dörren helt och ser till att spänna duken i förtältet ordentligt så kommer det in hur mycket luft som helst, blir typ 2-3meter * 10-20cm öppning utanför myggnätsdörren som är precis vid huvudet.

Vidare tältet går att slå upp yttertält först alternativt ytter och inner samtidigt, såg att det diskuterades.

Mycket välventilerat och genomtänkt vind och regntåligt tält som starkt rekommenderas. Enda minuset är vikten på ca 2,5kg som är i överkant.
 
Nästa sommar, när sonen börjar komma i smitåldern, behövs kanske en liten uppgradering... När han lärt sig öppna dragkedjan, sätt en liten bjällra i käppen, så hör ni honom innan han försvinner. Väldigt off topic, men det fungerar.
 
Alla tältare slåss mot två kondensationsproblem. Markfukt och utandning.

Då det blir varmare i tältet än omgivningen kommer markfukten att kondenseras inne i yttertältet.
Utandningsluften kan kondenseras mot innertältets duk.

Båda problemen kan bemästras, Markfukten med en bit byggplast under tältet. Utandningsfukten med god ventilation.

go tur
 
Jag har samma tält, har använt det mycket, Inga ventilationsproblem alls och ingen kondens. OBSERVERA varningslapparna som finns i tältet! Ventilationsluckorna SKA vara HELT ÖPPNA! Annars kommer det inte in/ut luft såklart! Tältet är dessutom utrustat med en dörr där det går att reglera från helt tätt till nät över hela dörren, vid riktigt varmt och fuktigt har jag haft hela dörren öppen med nät, annars bara lite i överkant för att undvika drag. Öppnar du myggnätet i dörren helt och ser till att spänna duken i förtältet ordentligt så kommer det in hur mycket luft som helst, blir typ 2-3meter * 10-20cm öppning utanför myggnätsdörren som är precis vid huvudet.

Vidare tältet går att slå upp yttertält först alternativt ytter och inner samtidigt, såg att det diskuterades.

Mycket välventilerat och genomtänkt vind och regntåligt tält som starkt rekommenderas. Enda minuset är vikten på ca 2,5kg som är i överkant.

Tack för svar! Ska tänka på detta i veckan då vi ska övernatta i skogen igen alla tre.

Nästa sommar, när sonen börjar komma i smitåldern, behövs kanske en liten uppgradering... När han lärt sig öppna dragkedjan, sätt en liten bjällra i käppen, så hör ni honom innan han försvinner. Väldigt off topic, men det fungerar.

Bra tips! Tack! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.