Tältkåta

Då var man med kåta =)
En Safir 7bp, med en Hekla 30 eldspis.

Gick bra att ventilera ut röken trots vindstilla väder och något nedgrävd kåta.
Otroligt mysig, rymlig och ljus.
Jag är också otroligt imponerad utav kvaliteten. Allt är väldigt rejält och genomtänkt.

Heklan är en mycket smart tingest. Konstruktionen gör att nästan allt brinner upp, och rökutvecklingen blir liten.


Jag välkomnar mig själv till tältkåteklubben.

/Tomas
Grattis:)
Vad tycker du om de dubbla dörrarna?

Raskesven
 
Fördelarna med en skyddskåpa av ståltrådsnät och svetsduk, här även förstärkt med brandbeständigt tyg, är att det blir lättare och man kan konstruera den storlek som krävs om det inte finns en anpassad skyddskåpa. Annars är en ”riktig” skyddskåpa bättre. Här är min bästa skyddskåpa:

84b739cd1b101ddb23c1f3d5864b81d4.jpg


Används till en titankamin från FourDog:

29230371a9bc473f21ebd0bc06a9e70b.jpg


42b8b65dd02edf38e667fb93fb290120.jpg


Lurade länge på kaminen från Frisport som är bra, bortsett från att jag vill ha kastrullutrymme. Men behövs inte det, och om det inte ska bäras så mycket är nog den bra.

Raskesven
 
Med risk för att det blir lite för varmt i min Varrie 5 så funderar jag ändå på, om det inte går att använda försvarets tältkamin, den trekantiga. Värmen borde väl gå att reglera något beroende på hur mycket ved man matar i den.
Jag har kollat med skroten här och den finns att få tag på för 400:- komplett så jag kommer nog att slå till på en för att prova. Funkar det inte kan man ju sälja kaminen på Blocket eller nåt.
 
Med risk för att det blir lite för varmt i min Varrie 5 så funderar jag ändå på, om det inte går att använda försvarets tältkamin, den trekantiga. Värmen borde väl gå att reglera något beroende på hur mycket ved man matar i den.
Jag har kollat med skroten här och den finns att få tag på för 400:- komplett så jag kommer nog att slå till på en för att prova. Funkar det inte kan man ju sälja kaminen på Blocket eller nåt.

Nog fungerar det. Att Tentipi inte rekommenderar kamin i "femmorna" är garanterat ansvarsfriskrivning.

Man måste ju elda en del för att få sug i röret, men man behöver ju inte rödglödga kaminen =)
 
Första natten i kåtan avklarad.

Jag kan berätta för herrskapet att en 3,2kW fotogenkamin (Corona) håller 10 - 15C på en höjd av 0,5-1m i kåtan. Då var utetemperaturen -16C, och vi var tre stycken som satt på bänkar i kåtan.

Perfekt som öltält med andra ord =)

Jag har också köpt en vedkamin. Försvarets äldre modell fick jag lös via en bekant för 600kr. Totalhöjd 3m, vilket blir perfekt på Safir 7 som är 2,75m.
Har inte prövat den ännu och jag avser inte göra det i år heller, då fotogenkaminen duger gott resten av säsongen. Bilder kommer till sommaren =)
 
Tillägg:
Det har tidigare i tråden pratats en del om isbildning vid kalla temperaturer, så här följer flera synpunkter.

Temperaturen när jag gick och lade mig var -16. Lägsta temperatur under natten var -20,2, och på morgonen var det återigen -16.
Jag hade ingen värmekälla under natten.
Jag hade 1st inluft öppen, samt den lilla mössan helt öppen.
Då kåtan stod uppställd mellan två husvagnar ville jag inte riskera att någon snubblade på några linor, så inluften var inte uppspänd utan bara upprullad. Någon gång under natten blåste den ner, så då hade jag bara den lilla mössan som ventilation.

På morgonen fanns förvånansvärt litet frost på duken. Myggnätet i mössan var dock helt igenisat, vilket betyder att luften haft bra drag och farit ut genom toppen. Hade jag haft stora mössan öppen (där finns inget myggnät) hade jag nog haft ännu mindre frost i kåtan.

Fotogenvärmaren startades för att få en trevligare sovsäck-debarkering, och isen i mössan försvann snabbt. Lägsta halvmetern i kåtan gick inte att få helt fri från frost.

Slutsats. 1st person i en 7a vid temperaturer mellan -16 och -20 behöver inte oroa sig för svårt nedisad kåta under, säg, en vecka.
 
Jag använder ju en femma, och vi är ofta två människor och en hund. Vid de temperaturerna gäller det att tända kamin när man börjar vistas i kåtan, så kalla väggen effekten inte börjar ge isbildning. Under natten ventileras så mycket som möjligt. Använder ingen värmekälla under natten. Sedan tänds kamin på morgonen. En natts isbildning i sänder får jag bort med bra kamin. Men låter jag det byggas på mer, t.ex under dagen och sedan natten och nästa dag, blir det svårt nertill även med en bra kamin. Isen ackummuleras då nertill på kåtan.

d24b0905b097bf9fe683874a15756545.jpg


Raskesven
 
7 b/p till salu

Efter att ha utvärderat lättvikts 5:an jag köpte känner jag att 7:an kan gå till bättte behövande. Om nån är i kåtatankar säljer jag min 7 b/p + golv på prylmarknaden ovan.
 
Vilken kåta ska jag köpa?

Jag är alldeles ny här och passa på att säga hej.

Jag tillbringat ett antal timmar med att läsa den här tråden och känner mig ödmjuk inför den expertis som finns här :)

Jag är ensamstående pappa med 2 barn på födda -06 och -09.
Hade stora problem att hitta aktiviteter som passar dem båda och detta var grunden till att jag började släpa med dem ut i skogen. Pappa gör upp eld, de springer omkring och leker med kottar och stenar, sen äter vi lunch ute och när temperaturerna har tillåtit har jag gjort hängmattor av sovsäckar som de sover middag i. Mycket välgörande och alldeles underbart för både pappa och barn och det har nu blivit ett stort intresse för oss alla. Vi försöker se till att ha minst en dag ute i skogen tillsammans varje helg och det är toppen.

Vikt är ju sjukt avgörande eftersom det är jag som bär på allt och det snabbt blir ganska många kil och framförallt stor volym så några långa utflykter blir det sällan men det behövs ju inte heller. Naturreservatet runt hörnet har dugit gott än så länge. Men mersmak har jag ju fåt och det är abslut dags att höja ävertyrsnivån nu.

Min plan är att börja paddla med dem nu när temperaturen stiger. Känns som en logisk lösning för att komma runt viktproblemet men det öppnar ju också för nya möjligheter och svårigheter.

Att vara ute mer än över natten med barn gör ju att mer prylar behöver tas med och skulle vi dessutom fastna i ett regnväder känns det inte alls lockande att sitta ihopklämda i mitt 3mans tunneltält. Därför har jag alltså kommit fram till att en kåta skulle vara den bästa lösningen.

Så till slut till kärnfrågan;
Det finns ju billiga kåtor på xxl, närmare bestämt Varanger och Divendal men jag har vissa betänkligheter om dessa. Dels finns de bara att i storlek 8-10 vilket kanske är i största laget för bara 3 personer? Eller är större bara bättre om man klarar vikten?
Och dels är dessa ju syntetkåtor. Har kollat runt lite och visst ska det gå att elda i dem (lite av poängen med en kåta, även på sommaren?) men lite skeptisk blir jag ju ändå.

Är det en bra idé att köpa någon av dessa som instegsmodell eller skjuter jag mig själv i foten och borde satsa på en riktigt B/P, förmodligen då Tentipi? Såg ju tom att det var en till salu här? Men rätt stor skillnad på 9000 och 4000 trots allt.

Vad tycker ni gurus på området?

Tack på förhand
/Fabian
 
Låter som att ni har det väldigt trevligt tillsammans i skogen :)

Jag är ganska ny kåtaägare, men jag tycker som följer :
En syntetkåta må ge samma utrymme, men bp-modellen ger enorm mysfaktor. Dessutom är den tåligare mot både nötning och eld.

En 7a är naturligtvis trevlig, men är vikten ett problem kommer en 5a fortfarande duga gott till en vuxen och två barn. För barnen blir det ändå ståhöjd i större delen av en 5a.
En 5bp väger 7,9kg. Tyngre än tält, men ändå ganska lätt att bära på.

Det finns några demoex-femmor av olika årsmodeller på tentipis hemsida (klicka på svenska flaggan och sen på FYND) för 5-7000kr.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.