Tältkåta

Prototyp! (Svärmors-etta?)

Jag var där på söndagen och intygar om diset (Min bild är nästan identisk med solskensbilden tidigare.)
Monteringen av prototypen gick tydligen inte problemfritt vilket bl.a. orsakade lite extra linor och att bågstången inte gick i stånghållarna.
Med lite fantasi (tycker jag) ser det bättre/rättare ut med bågen lite vertikalt rakare och längre ut från tältet.
För oss med "gamla"-tält går absid-tillbehöret tydligen (i trekant?) ända upp "till tops" alltså inte som på bilden med en kardborreflik över dörren. (Förhandspris 3800:-, stämmer det?)
Var väl "klumpigare" än jag hoppats på.
(Detta är min personliga uppfattning som ren amatörcampare om informationen jag fick vid ett kort samtal med "personalen")
 

Bilagor

  • PA300028.jpg
    PA300028.jpg
    33.9 KB · Visningar: 2,719
  • PA300030.jpg
    PA300030.jpg
    68.9 KB · Visningar: 2,266
Hej.

Jag tänkte bjuda på några bilder från förra vintern då denna vinter verkar väldigt trög startad. +4 och regn här uppe i Gällivare i november hör inte till vanligheterna... Visserligen ingen tältkåta, men heller inget tunneltält. Hoppas jag inte inkräktar :)

Bjuder även på en film när vädret växlade lite :) http://www.youtube.com/watch?v=4hasurOU-hs
 

Bilagor

  • DSCN0386.jpg
    DSCN0386.jpg
    23 KB · Visningar: 2,249
  • DSCN0389.jpg
    DSCN0389.jpg
    27.4 KB · Visningar: 1,993
  • DSCN0401.jpg
    DSCN0401.jpg
    42.3 KB · Visningar: 2,704
Fräsigt! Var det något "event" eller var ni ute på fiske eller vad? Vet att de där kiten inte är gratis direkt. Bara ett yttertält kostar ju an arm and a leg :)
 
Liten fundering i dessa stormtider. Ett jäkla drag i vindbyarna ikväll fick mig att längta ut...

Om jag nu var ute i natt och tänkte sova i kåtan, hur skulle jag bära mig åt? Självklart förankrar jag stormlinor, försöker sätta upp kåtan i lä mm mm. Finns det något annat man kan tänka på? Kanske försöka sänka kåtan men hur förankrar man den isf?

Eller är den så bra så jag bara somnar och vaknar upp i solsken? :)

Tips och ideér mottages tacksamt!

Jag har hittils bara lyckats pricka in hyffsat bra väder, inte ens ösregn som krävt grävda diken runt kåtan. Lite utmaningar önskas... :)
 
Kåta på kalfjället!/Helsport Varanger

Jag och min son Max (11år) var uppe i jämtland i augusti och vandrade och vi är helt fast. Nu har jag över talat min sambo att hon och vår dotter (6år) skall med upp i augusti. Min sambo vill ha elden och rymden i en kåta, hon tycker tält känns så trångt.

När jag och Max var uppe tältade vi ovan trädgränsen i stort sett hela tiden och det är väl tänkt så i år igen.

Vad tror ni om en kåta då?
Jämtlandsfjällen är ju tämligen blåsiga och jag har läst en stor del av tråden och uppfattat det som att alla inte är övertygade om kåtans vindtålighet.
Skulle ni ta med en enstångskåta dit med/utan modifieringar?

Här hemma (göteborg, inte i skärgården) samt på semester (div campingplatser) så verkar den vara kanon men som sagt på jämtländska kalfjället är jag tveksam.

Nu till nästa fråga:

XXL Har en kåta av märket Helsport och modellen varanger
http://www.xxl.se/vildmarksliv/talt-kaator/fjallkaata/varanger-8-10-ytter-stang-1021713

Är det någon som har erfarenhet av denna?
Prismässigt ligger den ju väldigt bra till.
Den har ju en enorm mängd stormlinefästen (3 i höjd) och borde därmed tåla vind bra bara mittstolpen håller bra.
Tyget verkar vara av lättviktstyp och jag hade helst velat ha BP-tyg men samtidigt så skall kåtan bäras och då är lättvikt att föredra.

Den finns också i en 4-6 variant i norge så jag skall kolla om dom kan ta hem den till sverige och om priset fortfarande är lika fördelaktigt.
http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Trek/Varanger_Lavvu

Någon som har testat deras brännare?
http://www.helsport.no/no/produkter/TILBEHOR/Telt_1/Lavvu brenner


Tacksam för svar

/Björn
 
Vindtålig?

Gick med tältkåta i Padjelanta för några år sedan. Litet väl vindkänslig. Som vanligt roterande vindriktning och vindbyar på 20 - 25 m/s. Fick riva mitt i natten.
Det vore smaskens med en konstruktion där man kunde sänka den övre delen !
 
Gick med tältkåta i Padjelanta för några år sedan. Litet väl vindkänslig. Som vanligt roterande vindriktning och vindbyar på 20 - 25 m/s. Fick riva mitt i natten.
Det vore smaskens med en konstruktion där man kunde sänka den övre delen !

Det borde väl egentligen inte vara något större problem?
Nu har jag inte haft möjlighet att detaljstudera en kåta på nära håll men det borde ju gå att hitta på något med lite taljor etc, fast det är klart att det skulle inverka på golvytan tämligen rejält.
 
Golv till 5:an

Först vill jag bara tipsa om att Wild Outdoorbutiken säljer ut Zirkon 5 lätt för 3500 kr (se nedan länk):

http://www.wildoutdoorlife.se/323.asp

Jag slog till på ett som komplement till min safir b/p 7:a så nu blir det kåta liv på alla turer utom soloturerna där lilla tältet åker med tills tentipi ordnar nått i 2 kg klassen :)

En lite fråga om golvet dock till er som har det till 5:an och det är vikten? På tentipis hemsidan anger dom 1,1 kg men på olika webbutiker så står det allt från 1 kg till 2,3 kg? Har nån vägt det?

Golvet till min 7:a känns aningen grovt så det kanske är idé att ta hem lite lättviktsväv och sy ett själv? Med en 90g/m2 väv bör man kunna hamna på en runt 700g för ett golv, och det känns som det inte skulle vara så svårt att sy ihop. Vad tror ni?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.