Tältkåta

Ex har de en ihopfällbar vedkamin som väger ca 0.9kg, och en mittstång på upp till ca 2.3m som väger ca 0.4kg. Billigt är det inte, kostar att ligga på topp. ;-)

http://www.titaniumgoat.com/

http://seekoutside.com/
Läste med intresse. Möjligheten all använda kaminen från seekoutside utan botten och lägga stenar intill för att få värmereservoar är tilltalande. Raskesven har beskrivit lättviktskaminer tidigare i tråden men jag tror att det var rostfritt material.

Vem kommer med en recension från svenska erfarenheter?

Thure
 
Efter att ha surfat runt lite på tältkåtor har jag noterat att Lavvu Rondane sticker ut ordentligt prismässigt. (1800 NOK med golv).

Ofta finns det ju en hake med billiga produkter men ibland är det inget problem för just mina behov.

Någon som vet varför denna kåta är så bilig och vilka de ev. nackdelarna är?

/Roy

Kanske för vattenpelaren bland annat?

Rondane Minimum 4000mm vannsøyle som gir vanntett telt
Bygdin Materialeinformasjon: polyester ripstop 210, W/R, PU 5000 mm vannsøyle, flammehemmende

Jag köpte mej en Komplett Bygdin med innertält och extra golv från Norge, och jag hade det inte lätt på fjället med regn och riktiga stormar. Men jag är helnöjd med Lavvun. Det är klart att man inte bär med sig den alltför långt i fjället pga vikten. Men flyger man så är det helt OK. Titta in på: http://www.mc2k.no/
/graylingfisher
 
Lättviktskaminer

Jag har testat lättviktskaminer i stål från Kifaru och titankamin från FourDog, samt tagit reda på en del om andra.

Kifaru, http://www.kifaru.net/stoves.html , gör ihopfällbara kaminer i ultratunt stål. De har tre nackdelar, som tillsammans gör att jag inte vill rekommendera dem starkt. Kan endast "gå med på" mediummodellen. Den är smånätt, liten men tuffar på bra. Det skiljer på en avgörande punkt mellan largemodellen och mediummodellen (kommer nedan). Anledningen till att jag inte helhjärtat rekommenderar medium och direkt avråder från large:

- Luckan är inte tät när stängd och när lufthålen är stängda. Gäller både medium och large men är sämre på den large jag har än på medium.

- Det finns ingen baffelplåt, dvs. någon metallkrumelur som tvingar lågorna till en omväg så de inte kan dra rakt upp i rökröret. Det finns heller ingen flamdämpare. Borde absolut finnas!

- Pipan i Kifarus, som rullas måste eldas in på ett bra sätt första eldningen. Det är då den får formen och blir bra eller dålig. Något andra försök blir det inte när väl grundformad efter första eldningen. A och O att vara noggrann här. Läs här hur en kanadick utförligt beskriver hur han eldade in sitt rullningsbara rör, titan men ändå. Det rör kaminen från Titaniumgoat:
http://www.ehko.info/reviews_tgstove.html Den har flamdämpare, men ingen baffelplåt som jag förstår det. Luckan verkar inte helt bra, men går att säga till om (kunna stänga/minska/täta lufthålen). Men dessutom liten rund lucka. Samma fördel som Kifaru, dvs. blir ett platt paket.

Jag rullade min pipa till Kifaru, medium, med en kamrat, fick till den utan bucklor, som lätt uppstår, eldade först lugnt, sedan allt mer. Efter två timmars brasa stängde jag ner. Rullade ihop röret i litet format. Ute i skogen när jag rullade ut det, rullade det ihop sig nästan självmant.

När pipan till Kifarus mediummodell och largemodell läggs som två avlånga plåtar bredvid varandra, är de lika breda, men hålen på mediummodellens pipa, dvs. hålen som säkrar pipans rullning med en skruv i toppen, sitter längre in från kanterna än på largemodellens pipa. Det betyder att mediummodellens pipa går mer omlott med sig själv när den rullas än vad
largemodellens pipa gör, och blir mindre i diameter. Jag började med mediummodellen, hade den flera vintrar. Använder en skyddskåpa tillverkad av svetsduk och sydd med ståltråd som skydd för strålningsvärmen mellan pipa och duk. Fungerar bra, som skydd mot strålningsvärme, men inte mot sprutande eld. Mediummodellens pipa blev bra, men man får hålla koll så inte pipan börjar glöda hela vägen upp och man måste vara säker på att pipan högst upp, där man inte ser den för skyddskåpan, inte slår sig, tappar formen.

Mediummodellen blev som sagt bra, men lite liten så jag skaffade largemodellen. Pipan såg ut att ha eldats in tillräckligt bra ute. Tog in kaminen i kåtan och eldade på. Stor kamin, lång
ved. Brann utav h-e. Jag var med och kände på duken däruppe då och då. Plötsligt kändes det alldeles för hett, flammor drog rätt upp i röret, brann som f-n. Stängde lufthålen i luckan helt, men den är inte tät. Elden drog syre ändå. Sköt in flamdämparen, men just den är konstruerad för mediummodellen, hade bara den, och för liten, täckte inte. Brann så det dånade. Upp med luckan och in med en kastrull vatten, sedan en kastrull vatten upptill på duken. Resultat ett decimeterstort brännhål i duken upptill. Pipan hade slagit sig högt upp och glipade så flammorna letat sig ut där och dragit på mot svetsduken. Det blev för varmt. Envis som jag är
provade jag ännu en pipa till largemodellen , men det är idiotiskt att de inte går omlott lika mycket som mediummodelen.

På den kamin jag använder nu, titankamin från FourDog, http://www.fourdog.com/index_files/titanuimstoves.htm, (modell II här, går inte att plocka isär men riktig pipa, fem delar, och mer riktig kamin, tät lucka, och tyngre, men 5-5,5 kg är bra för så pass riktig kamin), sitter långt ner på rökröret en sågad skåra i röret. Där kan en spelkortsstor metallbit skjutas in så mycket som är lagom. Helt inskjuten dör elden direkt om det inte brunnit länge och är toppved. Lite inskjuten så brinner det lagom utan att flammor skjuter upp i rökröret. Det är eld åt kråkorna, och farligt i fallet med Kifarus, pga att pipan rullas. Jag har offrat en titanmugg och klippt till en flamdämpare för Kifarus som jag skjuter in i ena skåran där gnistskydden skjuts in. Lite taffliga gnistskydd till Kifarus. Bara nät, ingen bård av något slag runt om, slits och trådas om man inte är försiktig.

Under riktig vinter och om jag ska vara ute längre tid än bara några dagar blir det FourDogs titankamin. Annars kan Kifarus mediummodell vara trevlig. Men jag har blivit lite skeptisk mot de här rullbara rören. Jag rekommenderar helhjärtat FourDog. De fås med baffelplåt om man säger till om det när beställes. De tillverkar efter beställning. Kan nätt och jämt rekommendera Kifarus. Den som är noggrann kan prova mediummodellen, men ordna till en flamdämpare. Beställ också några extra ringar som säkrar pipans rullning att ha i toppen. De orangea grejerna som sitter på ringarna som säkrar pipan är där så man inte ska tappa bort ringarna. De smälter i kontakt med pipan. Lätt att tappa bort någon så det är bra med reserver.

Skulle jag skaffa en ihopplockningsbar lättviktskamin idag skulle det bli den från Titaniumgoat, dess nackdelar till trots. Testa gärna en sådan, någon:)

Raskesven
 
Antar att bilden är från din kåta. I vår Moskosels Topp Jakt börjar myggnätet bli så slitet att det blivigt ett väl stort hål i anslutning till bandkapseln man sticker in mittatången i. Funderar på att bara försöka tråckla ihop det som första åtgärd. Fördelen med din lösning är kanske att det blir lättare att ersätta nätet om det nya slits.

Ser vid en extra titt att du gjort ett större nät som skall täcka in även rököppningen. Kan du utveckla indikationen för detta?

Thure
Det lilla myggnätet, alltså det som sitter i lilla översta ventilmössan i Tåpp Jakt, hade torkat ut och spruckit på ett flertal ställen efter några få år i min kåta. Sydde hjälpligt med grizzlytråd. Men när jag bytte ventilmössa, både stora och lilla, för att få en ventilmössa anpassad för kamin, blev det ju också nytt mygggnät vid lilla ventilmössan. Det nätet är mycket smidigare och tåligare än de gamla.

På min kåta har jag fäst kardborre högst upp, direkt under stora ventilmössans öppning, runtom på kåtans duk. Ett runt myggnät har makan till kardborren, och trycks lätt fast högst upp vid behov. Se bilden ovan.För att komma runt mittstången är radien i det runda frisbeeformade myggnätet uppklippt. Och det knäpper jag igen med kardborre. Jag kan alltså ha kåtan vidöppen upptill utan att insekter kommer in, med myggnätet fäst. Vid eldning tas det bort. Samma konstruktion med myggnätsdörr, dvs. knäpper fast den med kardborre vid behov.

Raskesven
 
Läste med intresse. Möjligheten all använda kaminen från seekoutside utan botten och lägga stenar intill för att få värmereservoar är tilltalande. Raskesven har beskrivit lättviktskaminer tidigare i tråden men jag tror att det var rostfritt material.

Vem kommer med en recension från svenska erfarenheter?

Thure
Seekoutsides verkar vettig, bortsett från att inluftshålen under luckan inte går att reglera, och de sitter så lågt att de kommer att täppas till av askuppbyggnad. Samma nackdel som Titaniumgoats alltså.

Raskesven
 
Var ute i helgen som gick och är som vanligt mycket nöjd med min kåta, 9 b/p. Helgen bjöd inte på varken kyla eller regn så någon "utmaning" blev det inte. Längtar tills det är dags att elda i kaminen... :)

Kåta på!
 
Tjenare
Var ute i helgen och upplevde de första frostnätterna, skönt. Tyckte det var lite overkill att ta med kaminen då det bara skulle sovas i tältet så jag tog med en gammal pelletskorg. Funkade förstås utmärkt och ger ganska bra värme. Pytsade nog på lite väl mycket t-gul första natten för det luktade pyton en stund... :)

Det är ju trots allt bara värme man "behöver" när man ska krypa i och ur säcken.

Snart dags att ge sig ut igen...
 
Läste detta på GetOuts hemsida. Kommer visas på Köldknäppen.

Tentipi Absid Premiärvisning! Tjuvtitt! Äntligen! Absid till Tentipis enstångskåtor! Passar gamla & nya kåtor. Leveransstart vår 2012, mässerbjudande till förhandsbokare på Köldknäppen.

Någon som sett den på nätet? Letat men ej funnit.

Anders
 
Läste detta på GetOuts hemsida. Kommer visas på Köldknäppen.

Tentipi Absid Premiärvisning! Tjuvtitt! Äntligen! Absid till Tentipis enstångskåtor! Passar gamla & nya kåtor. Leveransstart vår 2012, mässerbjudande till förhandsbokare på Köldknäppen.

Någon som sett den på nätet? Letat men ej funnit.

Anders
Fann en bild här:

DSC03660-1024x768.jpg


Ser klumpigt ut.

Helspor har en integrerad variant:http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Trek/Varanger_8_10_Camp

VarangerCamp_galleri4_medium.jpg


Blir för mycket för mig och försämras med bärbar vikt och volym, vindtålighet, enkelhet...men kanske passar någon annans användningsområde.

Raskesven
 
Ahh, var Du där också? Bilden måste vara från lördagen för jag var där idag och det var bara dis...

Diskuterade länge och väl med representanten från Tentipi om hur absiden kunde tänkas förändras. Håller med Dig R i klumpigheten även om jag mestadels färdas med bil och inte behöver bära så långt. Jag var ute efter en "keps" eftersom kåtan oftast bara används en natt per ställe och då är det för mycket arbete kontra för lite nytta. Dessutom var absiden väldigt låg.
Jag vill ju undvika direkt regnande när "dörren" är öppen och golvet blir blött.

Vi får väl se vad framtiden utvisar... :)
 
Ahh, var Du där också? Bilden måste vara från lördagen för jag var där idag och det var bara dis...

Diskuterade länge och väl med representanten från Tentipi om hur absiden kunde tänkas förändras. Håller med Dig R i klumpigheten även om jag mestadels färdas med bil och inte behöver bära så långt. Jag var ute efter en "keps" eftersom kåtan oftast bara används en natt per ställe och då är det för mycket arbete kontra för lite nytta. Dessutom var absiden väldigt låg.
Jag vill ju undvika direkt regnande när "dörren" är öppen och golvet blir blött.

Vi får väl se vad framtiden utvisar... :)
Det är inte jag som tagit bilden, källan har trillat bort på något sätt: http://www.bernsten.net/

När jag använder golv, knäpper jag inte fast den del av golvet som är mot dörren, utan viker undan den delen, stänger dörren bara så mycket som krävs uppifrån. Spelar då ingen roll om det stänker in lite. Är det riktigt blött med jackor etc framme vid lägret, knäpper vi först inte in de tårtbitar av golvet som är närmast dörren heller. Då kan blöta grejer hängas upp och bara rinna av. Ventilmössan öppnas ovan dörren, så spelar inte lite dropp därifrån ner på marken heller någon roll. Bara när det blåser man får stänga till mer.

Hade de från Tentipi några vettiga ideér på hur absiden kunde förändras?

Vill du ändå ha en "frizon" med dörren helt öppen när det regnar; kanske testa med en liten tarp?

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.