Tältkåta

Ska man lägga ner planerna helt på att lyckas hitta en lavvu för 4000 då och fokusera på nåt annat?

Jag har noll koll på dessa så jag är helt oinsatt i priser. Tänkte väl även påpeka att man är öppen för begagnat så länge man inte kan sila pasta i tältduken.

Om man måste överge planerna på en lavvu...vad kan man då kika efter i likvärdigt utförande?
 
Det blir svårt med en stor kåta i BP för 4 loppor. Bison är väl den billigaste. http://www.pointerdaniel.se tar 5300:- för en tundra 8 men då är en tundra 8 rejält stor också. 1300 spänn sparar ni ju lätt in på makaroner några dagar om ni bara hjälps åt några stycken.
 
Ibland är det billigaste lite dyrare än man först tänkt sig. Har man börjat med rätt input?
Och hur många nätter på vandrarhem motsvar det? 1300 över prebesut låter lite. YMMV
Eldtält är speciellt.
 
Det blir svårt med en stor kåta i BP för 4 loppor. Bison är väl den billigaste. http://www.pointerdaniel.se tar 5300:- för en tundra 8 men då är en tundra 8 rejält stor också. 1300 spänn sparar ni ju lätt in på makaroner några dagar om ni bara hjälps åt några stycken.

Mjo det verkade dyrare än planerat. Lång historia kort så är den pengar i en studiecirkel som vi har, och vi har 4000 kr att handla för innan slutet på året. Vi fick infon lite pang bom så stressen blev ju total!

Dock börjar desperationen falla på lite nu så det blir väl blocket och tradera i värsta fall ^^
 
Efter att ha haft ett litet motivations avbrott i bygget av dieselkaminen är jag i full gång igen. Det var faktiskt nära att jag gick in i väggen, det kändes så när den gjorde allt annat än brann. Nu har jag tillverkat ännu en ny brännardel, den 3e eller 4e i raden. Nya ideér och ännu mera forskade i varför jag inte fått den att brinna har lett mig dit jag står idag. Idag har jag en hel pärm med ritningar och bilder på olika lösningar. Och därtill har jag skrivit ned vad som fungerat och inte fungerat och mina tankar på varför. Ibland var man tvungen att testa riktiga idiotgrejer som är helt ologiska bara för att se att det inte fungerar.

bränsle, syre och värme.....visst....
Till er utan tålamod och med fobi för smuts avråder jag att ens tänka på dieselkamin. Jag har sett ut som en sotare varje gång jag rört vid kaminen.

Men snart har jag varmaste atlas tältet i Sverige :)
 
En annan kåtavärmerfråga... Ni som använder Heatpal i kåtan har ni stängda ventliationer. En safir 7'a bp är det. Pratade med några vänner som har otroligt många kåtanätter per år (samer) som sa att de naturligtvis hade stängd ventilation, allt annat vore ju kontraproduktivt. De sa att väven i sig ventilerade alldelens nog mycket. Egentligen borde jag ju vara nöjd med de svaret men vad säger ni?
 
En annan kåtavärmerfråga... Ni som använder Heatpal i kåtan har ni stängda ventliationer. En safir 7'a bp är det. Pratade med några vänner som har otroligt många kåtanätter per år (samer) som sa att de naturligtvis hade stängd ventilation, allt annat vore ju kontraproduktivt. De sa att väven i sig ventilerade alldelens nog mycket. Egentligen borde jag ju vara nöjd med de svaret men vad säger ni?

Har också stängd ventilation vintertid, använder Heatpal och/eller Toyoset (fotogenkamin).
 
Har bara använt Heatpalen EN gång! Upplevde den som närmast helt oduglig. Inte så konstigt, den har ingen kapacitet att lagra värme, så när den slocknar blir det kallt på en gång. Vår slocknade ungefär klockan 04.00... Nej, för oss blir det pellets eller ved + värmemagasin i fortsättningen, jag vill sova hela natten. Sist hade jag lyckats ta med pelletskaminen men glömma tändvätskan, så vi fick köra med några marchaller istället. Det var ungefär som med heatpalen...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.