Tältkåta

Jag har inte ställt kaminen på vågen än iochmed att den inte är klar. Men när jag är klar och kaminen brinner som den ska så ska jag väga den. Vikten är inte av speciellt stor betydelse då det är tänkt att den ska få åka i kälken bakom skotern.
 
Tältsängarna vi sov på känns som riktigt bra, då friskluften till spisen kan fritt gå utefter golvet utan att passera över oss sovande!

Till villabraskaminer och båtvärmare brukar man ha separat tilluft utifrån till kaminens förbränning vilket minskar draget av kalluft avsevärt. Finns liknande lösning till tältkaminer?

Thure
 
Dieselkamin, ett intressant inlägg i denna tråd. Kommer följa ditt arbete.
Ser riktigt fin ut, du verkar ha kunskap och resurser.

Har själv tänkt bygga något liknande av typen "Droppkamin"
Har då funderat på en kamin där bränslereglering sker med en bränslekran med nålventil. Förvärmningen av bränslet tänkte jag lösa genom att lägga bränsleröret mot kaminen, innan röret går in i själva kaminens eldutrymme.

Du skriver att din kaminprototyp sotar. En tanke som slår mig, när jag kikar på bilderna du bifogat, kan inte skorstensrörets utformning också vara en orsak till att din kamin sotar ?
Jag menar att då röret går mer horisontelt, än vertikalt, så försämras kanske draget ?
Har du provat utomhus, med enbart ett vertikalt rör ?

Lycka till med ditt projekt
 
Så länge du kan uppnå ett konstant tryck från bränsletanken så kommer det fungera med en vanlig bränslekran. Om du inte har konstant tryck så måste du öppna kranen mer och mer för att behålla jämneffekt när bränslet i tanken minskar. En bekant har en sådan bränslelösning på sin kamin och han menar att han får öppna kranen ett kvarts varv var 3:e timma.

Det är nog inte min skorstensutformning som gör sotandet. Jag har eldat den med öppet topplock och med alla olika längder och utformning på skorstenen, just den här varianten som syns på bilderna är tänkt att vara det slutgiltliga resultatet då jag vill gå ut genom sidan av tältet istället för i ovandelen.
Jag är inte helt säker på om det är bidragande, men jag tror inte det :)

Hoppas du får till din kamin och tro på det du testar. Det finns inga bra ritningar ute på hela vilda internet så mycket får man klura ut själv. Återkom gärna med resultat och bilder.
 
Till villabraskaminer och båtvärmare brukar man ha separat tilluft utifrån till kaminens förbränning vilket minskar draget av kalluft avsevärt. Finns liknande lösning till tältkaminer?

Thure

Ett trick som fungerar utmärkt i förlägningstält 20 är att lägga ett förbrukat p-skott vid ingången.
Detta bilda då ett rör från utsidan in till kaminen. vilket för att draget från övriga delar minskar.
I brist på p-skott borde vilket annat rör av lite större dimensioner funger tex dräningingsrör.
 
För att replikera inlägg från förra sidan ang "staket" så fick jag tipset på GetOuts "Köldknäpp" igår.

Köp en lövhäck/kompostgaller på te.x Jula för 100 spänn för 4 galler. Ställ upp 3 runt om och Du har perfekt strumptork samt ett bra skydd. Aningen bökigt att ta med men borde funka ypperligt...
 
Hemkommen från första natten i min egna kåta med kamin. Köpte en Safir 9bp av Tentipi från deras fyndhylla samt lyckades komma över en kamin billigt när jag var på GetOuts Köldknäppen.

Var redan innan förtjust i kåta då vi har några stycken på scouterna men nu är jag helsåld. Ingen jätte spännande natt förutom -5 grader, vindstilla och vacker utsikt över Stråken. Får väl lära mig att elda rätt, blev lite väl varmt ibland.

Kåtan ska användas flitigt... :)
 
När jag kikar i tråden hittar jag på sidan 7 ett problem med att få värmen att sprida sig. Hittade i en tidning för ett tag sedan en fläkt som passar vanliga hemmakaminer likabra som fältdito.

www.ecofan.se/

Vad tror Ni?
 
ecofan har jag hört fungerar mycket bra för att sprida värmen (iallafall i en fiskeark). Där var problemet att de blev kallt bakom ryggen men med fläkten stående på kaminen så cirkulerade luften och problemet var väck.

Jag har själv tänkt skaffa en sån till dieselkaminen. En vecka kvar, sen kommer update om kaminen :)
 
Ville bara säga att jag köpt den lilla Ecofan-fläkten och är nöjd. Endast testad hemma på kaminen men där funkar den utmärkt!
 
Behöver köpråd för en tältkåta!

Hej alla!

Lång historia kort så är vi en grupp som pysslar med allt mellan levande rollspel till fiske och bara ren och skär camping. Vi skapade en studiecirkel till detta som vi sparat alla pengar på under lite mer än ett år.

Just nu har vi december ut på oss att att lägga en summa på en kåta eller lavvu om jag nu stavat rätt så jag hoppades kunna få lite bra råd här av er. Det kom lite plötsligt så man känner ju av en viss stress.

Kraven eller snarare önskemålen är dessa och ha överseende med att alla termer eller ord kanske inte stämmer nu. Hoppas poängerna går fram ändå.

1: Mörkbrun/grön i färgen.
Vi vill inte ha något neonfärgat eller skarpt blått semestertält utan något som fint "smälter in" i skogen.

2: Slitstarkt material.

Visserligen finns det säkert nylonvarianter och annat i samma stil, men ett i nån form av väv eller "tyg" är nog ett måste. Mera brandsäkert samt enklare att lappa ifall revor eller skador uppstår och sen är vi mera för just "tyg" varianterna än nylon ändå.

3: Storlek.
Vi vill kunna få in uppåt en 8-10 personer som MAX. En mera logisk gissning ligger nog på 3-8 men hellre lite för stort än för litet. Packning har vi redan ett eget separat tält för.

4: Kamin.
Ja finns det möjlighet att bygga eldstad, eldtunna, kamin etc etc så är det självfallet oerhört positivt.

5: Övrigt.
Med tanke på att vi hittills överlevt i 12/20 manna militärtält så har ju inte komforten precis legat på topp och ja... Har man sparkat igång en surmulen gammal kamin med blöt ved och noll belysning samtidigt som en fuktig strumpa fastnat i ansiktet på en från den sneda torkställningen...då kan det ju kännas som en positiv förändring med nästan vad som helst =)


Priset då! Ja förhoppningarna ligger ju på att få tag på nåt så bra vi kan för 4000Kr. Självfallet är vi medvetna om att många lavvu´s eller tält på reklambilderna är den prisklassen X 2 eller 3 men vi har denna summa att börja med. Skulle vi behöva prioritera bort exempelvis en kamin eller nån form av eldtunna så kan vi göra det. En lägereld + ett par långkalsonger kommer man långt med!

Det var väl det helt enkelt och jag hoppas det ska kunna gå att få tag på något fint och bra!

Tack på förhand
Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.