Tältkåta

Kanske lättast att jämföra om man vänder på det. Fördelarna med en syntetkåta versus en i b/p är, enligt mig, att syntetkåtan är lättare, tar mindre volym i packningen, kräver mindre jobb (impregnering) och är insektstät utan modifieringar om du använder ett innertält. För övrigt är b/p bättre i allt. Mindre kondens, känslan (jämför vrilkåsa med plastkåsa, träbåt med plastbåt etc.), ytlig skitighet när eldats (sot lägger sig ytligt på duken i syntet, "gifter" sig med duken i b/p), tålighet, eldning, ljuset.....Finns en del diskussioner om syntet versus b/p i tråden. En syntetkåta står på topp när ny, en b/p kåta har själ och blir bättre och bättre, som ofta med jämförelser mellan syntet och naturmaterial.

Mitt stående råd när folk tvekar mellan syntet och b/p; är du villig att lägga ner tid och kraft, dvs. satsa, köp en i b/p, annars köp en i syntet. Min syn på det är att en tältkåta i syntet är mer tält än kåta, fast det går att elda i den, och en tältkåta i b/p är mer kåta än tält.

Som jag förstått det började du med att välja mellan ett Nallotält och en syntetkåta. Nu mellan en syntetkåta och en i b/p. Och du ska vandra med småbarn, och inte vintertid.. En tältkåta, oavsett material, kräver en del modifieringar för att anpassas till öppet kalfjäll. I synnerhet om du ska off bortom stugor och leder och blir än mer beroende av att allt håller ihop utan att det få jobbiga konsekvenser, i synnerhet med små barn. Mer jobb med en tältkåta än med ett tält.

Orginalmittstången till min tältkåta, en jakt 5 i b/p (föregångare til Varrie, numera Safir) togs av vinden i Sarek sommaren 2002. Numera har jag en grövre mittstång, den som är till 7:ans modell, kapad till rätt längd, åtta extra stormlinefästen 30 cm ovanför de befintliga, och fördubbling av antalet resårsnören som håller ner ventilmössan. Detta sagt som exempel på det extra jobb som krävs för att kåtan ska vara trygg att använda på öppet kalfjäll även vid hårda vindar. Tar också längre tid att sätta upp och förankra än ett tält, och är knepigare att sätta upp och ta ner om redan blåser hårt. Vidare krävs också en del jobb för att mygg- och knottsäkra en tältkåta utan innertält.

Vi befann oss nyligen ute på öppna tundran på Nordkalotten och hade snöblitz och storm. Jag har för sådana tillfälllen med mig fyra extra långa stormlinor och extra markpinnar, som jag tog till mot vinden. Första gången jag kände behov att använda dem. Har haft storm i Fierrovaggé och på några andra platser också, men denna gång var värst. Det gick väldigt bra. Det hade det inte gjort med orginalmittstången och inga extra stormlinefästen. Hade nog gått vägen utan de 4 extra långa stormlinorna också, men det gav extra marginal.

Jag skulle i dina kläder, som ska ta med så små barn, skaffa tältet om du inte är beredd att lägga ner extra möda med en syntetkåta, och extraextra möda med en i b/p.

Med allt det sagt; en tältkåta är suverän, i synnerhet en i b/p, men det kräver arbete för att bli riktigt bra.

Raskesven
 
Jag sov i min Bison lavvu från söndag till idag i oledad fjällterräng. Jag har en i helsyntet. Har ej gjort några modifieringar. Har bara en enkel rad med stormlinor. Enda skillnaden mot grundutförandet är att jag köpt lättare och bättre tältspik. Det gick överlag väldigt bra. Ibland fick man sova på en mjuk sten, men oftast gick det alltid att hitta bra mark. Vi var fyra man på turen. Enda tillbudet var att den tygkonen som man sätter mot mittstången, som alltså håller upp hela duken, sprack under en vindig natt. Efter att ha försökt att sy ihop skiten med en man som höll upp hela duken och en som sydde, så tejpade vi ihop allt med en filmburk i konen istället. Vi använde sporttejp. Det höll skitbra och kommer nog få bli en permanent lösning. Förmodligen var det vårt eget handhavande som orsakade denna lilla kalamitet.

Nu var det iofs ingen storm, och endast lite snö ett par nätter, men det funkade, som sagt, väldigt bra med en enkel omoddad syntetkåta för oss, även om vi moddade den längs vägen så att säga.
 
Enda tillbudet var att den tygkonen som man sätter mot mittstången, som alltså håller upp hela duken, sprack under en vindig natt. QUOTE]
Vi använder alltid ena "koppen" till mittstången högst upp! Mest för att den inte ska fösvinna, men det kanske minskar påfrestningarna på fästet också? Bra att det löste sig i alla fall.
Tältet känns för mig inte som något självklart alternativ till kåtan, även om Raskensven alltid har rätt. Ska man ha stora vinster med tält drar kostnaden iväg. Väljer man ett tält i "barnfamiljsekonomiklass" måste det också moddas - och kåtan är enklare att ändra... Så om priset på boendet har minsta betydelse skulle jag (gjorde jag ) välja en enkel kåta och fixa lite med den. Anna
 
Vi använder alltid ena "koppen" till mittstången högst upp! Mest för att den inte ska fösvinna, men det kanske minskar påfrestningarna på fästet också? Bra att det löste sig i alla fall.
Tältet känns för mig inte som något självklart alternativ till kåtan, även om Raskensven alltid har rätt. Ska man ha stora vinster med tält drar kostnaden iväg. Väljer man ett tält i "barnfamiljsekonomiklass" måste det också moddas - och kåtan är enklare att ändra... Så om priset på boendet har minsta betydelse skulle jag (gjorde jag ) välja en enkel kåta och fixa lite med den. Anna

Ah, smart. Tyvärr kommer koppen inte passa längre eftersom filmburken mer eller mindre sluter tätt runt den översta sektionen i mittstången.
 
Safir 9'a

Tjena på er!

Jag har läänge gått och drömt om en tipi och nu har vi gått "all the way"
Skaffat en safir 9'a som gått som demo med innertält OCH separat innergolv och en Eldfell spis!
Detta istället för Thilandresa/husvagn/sommarstuga ;)
cb043192c1.jpg


Vi valde en 9'a då det kommer (förhoppningsvis) att användas vid events/uthyrning
Så i investeringen ligger även fyra fällsängar ;)

många frågor kommer det nog att bli på färden.. men först så upptäckte jag att innergolvens (TenTipi Comfort) långa dragkedja vid dörren ej går att 'öppna'.. Jag hade sett framför mig att man kunde ta isär och öppna en tårtbit enda in till spisen?! Då både innertältet (som har eget golv) och det lösa innergolvet är gjort på samma sätt så antar jag att det skall vara så, men varför??
dfe69788a3.jpg

Det går alltså INTE att öppna som det är på det övre golvet..

Sedan undrar jag om myggnätet.. kommer inte det smälta om det är i närheten av rökröret? eller är det i sådant material så det klarar temperaturen? Jag har ju Tentipis Eldfell
30848379b0.jpg

Och längs rökröret ligger ett 'distansnät' som så klart är tillverkat för att användas.. men vågar man dra åt övre myggnätet emot nätet??

ps, det är mycket den här trådens fel att jag nu är med TiPi's DS
 
Tjena på er!

Jag har läänge gått och drömt om en tipi och nu har vi gått "all the way"
Skaffat en safir 9'a som gått som demo med innertält OCH separat innergolv och en Eldfell spis!
Detta istället för Thilandresa/husvagn/sommarstuga ;)
cb043192c1.jpg


Vi valde en 9'a då det kommer (förhoppningsvis) att användas vid events/uthyrning
Så i investeringen ligger även fyra fällsängar ;)

många frågor kommer det nog att bli på färden.. men först så upptäckte jag att innergolvens (TenTipi Comfort) långa dragkedja vid dörren ej går att 'öppna'.. Jag hade sett framför mig att man kunde ta isär och öppna en tårtbit enda in till spisen?! Då både innertältet (som har eget golv) och det lösa innergolvet är gjort på samma sätt så antar jag att det skall vara så, men varför??
dfe69788a3.jpg

Det går alltså INTE att öppna som det är på det övre golvet..

Sedan undrar jag om myggnätet.. kommer inte det smälta om det är i närheten av rökröret? eller är det i sådant material så det klarar temperaturen? Jag har ju Tentipis Eldfell
30848379b0.jpg

Och längs rökröret ligger ett 'distansnät' som så klart är tillverkat för att användas.. men vågar man dra åt övre myggnätet emot nätet??

ps, det är mycket den här trådens fel att jag nu är med TiPi's DS
Jag fattar inte riktigt. Menar du att det sitter en dragkedja som på bilden, från mitten av dörren och in mot mittpunkten av kåtan, men att den inte går att zippa upp? En dragkedja ska naturligtvis gå at öppna, annars är den låst av någon böjd tagg eller fel på löparen eller dylikt. I så fall bara att direkt kontakta Tentipi och skicka tillbaks innertältet och få den fixad. Låter ju konstigt om det är samma fel både på innetältets integrerade golvs dragkedja och det lösa golvets.

Myggnätet i toppen sitter väl fast i innertältet? Innertältet slka du vika ner en bit om du ska ha en värmekälla. Jag skulle strunta i innertältet helt om du ska använda kamin.Har aldrig använt innertält i min b/p-kåta. Du har ju även ett löst golv att ta med istället. Ingen nytta av myggnät vid kaminväder. Nyttan med innertält är väl lite bättre isolering och ev. drag mellan dukarna , men med den kaminen behövs det inte. Håll det enkelt.

Har tyvärr inte tagit en närmare titt på golven med dragkedja. Jag har lösa golvmodellen med "duffelknappar", som man knäpper upp där din dragkedja sitter, och runt eldspien eller kaminen.

Kan du inte ta några foton på golven och myggnätstoppen och "distansnätet" och lägga in här?

Raskesven
 
Jag fattar inte riktigt. Menar du att det sitter en dragkedja som på bilden, från mitten av dörren och in mot mittpunkten av kåtan, men att den inte går att zippa upp?
Precis! Jag kan dra den fram och tillbaka men inte sära på dragkedjan.. och verken ena eller andra sidan har en 'dragkedje-start'

min ursprungliga tanke var ju att kunna ha öppet och gräs fram till spisen och vika in sidorna så det blev en öppen tårtbit framför spisen emot dörren..
Att innertältet är hopsatt är till viss del försvarbart då det sitter hopsytt med det golvet och inte kan vikas undan.. men med det lösa golvet kan jag inte förstå varför det inte går..

. Låter ju konstigt om det är samma fel både på innetältets integrerade golvs dragkedja och det lösa golvets.
Det var därför jag tänkte att jag missat något..

Myggnätet i toppen sitter väl fast i innertältet? Innertältet slka du vika ner en bit om du ska ha en värmekälla. Jag skulle strunta i innertältet helt om du ska använda kamin.Har aldrig använt innertält i min b/p-kåta. Du har ju även ett löst golv att ta med istället. Ingen nytta av myggnät vid kaminväder. Nyttan med innertält är väl lite bättre isolering och ev. drag mellan dukarna , men med den kaminen behövs det inte. Håll det enkelt.
Myggnät finns både i TiPi'n och i innertältet, så det ska mycket till innan de små rackarna tar sig in ;)

Nu när vi proveldat och känt oss för så är jag benägen att hålla med om att man inte behöver innertält om man har kamin.. Vi ska upp i Dalarna om en månad och då kan det iofs vara lite lyxigt att vakna i ett tält med plusgrader i utan att ha eldvakt..
Men myggnätet går inte att ta bort helt, och att vara säker på att det inte kommer i närheten blir svårt?! men du har ju rätt i att det inte finns mygg om kaminen behövs, så man behöver ju inte 'dra åt' nätet vid eldning

Det blir 'lite' knepigt att vika ner innertältet då det sitter från toppen..
e3069805c3.jpg


Sedan körde jag en grovrengöring av den lätt begangnade Eldfell'spisen och körde en putsning med Spissvärta! Nu blir jag varm bara jag tittar på den! ;)
 
Fick bygga om trälådan till spisen så den går att använda som pall, så jag kom upp i toppen och lätt insåg hur det skulle vara..


Men golvet undrar jag fortfarande om..
 
Demoanpassning?

Kan inte golvets konstiga konstruktion bero på att det är ett demotält? En dragkedja är ju trots allt alltid en svag punkt, så man kanske valt en odelbar för att den ska hålla för alla som snubblar ut och in i tältet? Alla tentipitält jag stött på har haft delbar dragkedja från dörren och in.
 
Kan det verkligen vara så att comfortvarianten inte går att öppna på samma sätt som provarianten? De skriver på sin sida Tentipi att båda har V-öppning närmast dörren, det kan ju bara tolkas som att golvet ska gå att öppna i V-form mot dörren. Men för provarianten står även att det går att få U-öppning. Det står inte om comfortvarianten:
http://www.tentipi.se/index.php?id=133&L=4

Skiljer alltså mellan golven.
Jag tycker att du ska kontakta tentipi och fråga! Går inte Comfortvarianten att öppna i V-form, dvs brett och helt öppet närmast dörren så bör de ändra formuleringen på sin sida och du borde få byta golvet mot Pro-varianten, om det nu skiljer och det inte handlar om någon demohistoria.

Jag skulle byta till den variant som går att öppna helt, och skiljer det borde det inte kosta dig ett öre då de ju skriver att det går att öppna i V-form. De kan väl inte mena V-form från mittstången mot dörren. dvs toppen på V:et närmast mittstången? Det är ju helt luddigt formulrerat i så fall. Syftet är ju att lätt kunna knalla in med skitiga kängor på.

Raskesven
 
Rent principiellt, så ska jag kolla om det 'ska vara så, men nu när jag kört ett tag och utforskat och (med lätthet) tvingat familjen att övernatta, så är det inget 'stort' problem..

Visst är det en fördel att traska in med skor på hela vägen till spisen, men då det är en 9'a så har man ju ändå en kvadratmeter 'hall'
Och att få en treåring att inte springa runt är ju bara att göra det svårt för sig, och då är det 'nödvändigt att golvet är heltäckande på löparbanan ;)
Sedan när man stänger till och har en stoor hund som tar plats, så drar man gärna till golvet så det är heltäckande..
Hursomhaver, så gör jag nog ingen grej av det, bestämmer jag mig för att det SKALL öppnas så kan man ju göra det permanent eller se om det går att 'öppna dragkedjan'

Först så har jag praktisk nollkoll på hur tipi's fungerar..men..
Nu när jag provat och experimenterat så tänkte jag på en sak..
Spisen och mygg.. Svaret jag säkert kommer få är -behövs spis så finns inga mygg ;)
Men vill man på kvällen sitta och njuta framför spisen och sedan låta den falna, så saknar man ju myggnät i toppen?! Våra elitmygg är aktiva ner till +5 till +10grader och då tycker jag att det kan vara mysigt med spis för komfort.. Diva?! lite kanske.. ;)
Man kan väl inte ha nätet stängt vid öppen eld??
Man kan ju kanske skaffa en svettsduk att skydda spisens rökrör extra just vid myggnätet så det går att dra till myggnätet även om man eldar i spisen?? eller räcker rökrörets originalstålnät?

Sedan en undran.. den översta topp hatten.. när och varför justerar man den?
Inte den vanliga "runtom topp" justeringen utan den 25cm hatten som sitter högst uppe över stolpen i toppen?

Sist men inte minst, så gjorde jag ett litet staket runt spisen som gör att barn och hund kan röra sig fritt i tältet utan att vi behöver vakta som hökar ;)
Aluminium pinnar med stålwire som utan problem får plats i spisen vid nedpackning..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.