Tältkåta

Förvisso inte varit ute vintertid med min kåta men eldat har jag. En tinde 5 med ett innertält från Helsport vilket fungerar bra. Någonstans i tråden finns det bilder på upphängningen av innertältet. Vid eldningen gäller det att hålla lågan nere, inga stora brasor alltså. Som Anna konstaterar, tilluften är A och O. Annars får man hålla huvudet lågt för att komma under röken. Låg sotfaktor på veden är också bra. Var sparsam med tjärved om du inte vill ha det svarta feta sotlagret över allt. Jag tyckte jag klarade det bra, lite sot i kåtan. När jag sedan tog ner den såg jag att sotet lagt sig mellan ytter och innerduken. Riktigt trevligt dock med eld och eldring i kåtan. Bra värme och myggfritt.
 
Ett sätt att se till så inte rök ligger så lågt i kåtan är, utöver att vedtyp och storlek på ved är viktigt, är att ha understödspinnar redo att lägga på elden om större bitar börjar ryka. Vid lyckad eldning lägger sig inte röken lågt utan man ser ventilmössan klart nerifrån hela tiden. En ordentlig värmeskjuts, dvs fart på elden, kan krävas för att få ut röken om det pyr igen, dvs. ytterligare ett skäl till att innertält i kåtan är sämre vid eldning än inget innertält. Sedan har innertält under vissa omständigheter andra positiva effekter.

Att elda på ett bra sätt som inte generar lågt liggande rök i kåtan är en konst. Tog mig många vandringar, flera år, och mycket eldande under olika omständigheter innan det började fungera så som jag tänkt mig innan. Eldspis hjälper, mycket. Luftig uppbyggnad av elden är A och O. Inluft krävs, naturligtvis, men som regel räcker det med bara dörren lite öppen om annat är bra riggat.

Raskesven
 
Tack tack för alla svar och en superb tråd!

Verkar ut som att det är Bison Tundra 8 som är kåtan för mig i dagsläget! Så får man kanske modda och komplettera den eftersom sen när man ser va som behövs.

Då återstår bara några timmar jobb under jullovet så man har dom likvida medlen för investeringen! (haha man blir lite skadad av ekonomikursen vi läser nu)


Skickar med en bild på utsikten vi hade från kåtan sist vi var ut! Så ni blir lite sugen på vintertältning! :)
 

Bilagor

  • IMG_3853.jpg
    IMG_3853.jpg
    141.5 KB · Visningar: 1,070
Köpte ett tentipi safir 7'a förra veckan efter att tidigare ha haft en Bison tundra 8'a. Jag tyckte tundran var mer som ett cirkustält och ville ha ett lite mindre.
Men Ingen har nämnt i tråden att Tentipi säljer ut sina tält till halva priset nu inför den nya serien som kommer 2010. Safir 7'a för 6500:-
 
Tentipi åker omkring och säljer direkt till kund från en lastbil på diverse torg och utanför köpcentra. Jag köpte ett själv så därför vet jag. Det nya skulle tydligen vara en annan dragkedja och ett myggnät i toppen. Inget viktigt enligt hon som sålde tälten. de hade massor med 7'or kvar och något färre 5'or och 9'or. De hade även kvarts i alla storlekar och safir fast i lättvikt vad nu den heter. Jag tycker det var ett ruskigt bra pris så jag kunde inte stå emot.
Var i valet och kvalet mellan en kvarts 7'a då den kostade 4500:- men tänkte att det var lika bra att gå all in då man hade chansen.
 
Det låter ju fantastiskt bra. Finner ingen info alls på deras hemsida. Nå, dyker det upp en lastbil på något torg i Stockholm där jag befinner mig, så blir det en Safir 5. Får väl lägga undan den i 10-talet år tills min nuvarande Jakt ev. är utsliten:)

Raskesven
 
Ring samelandsresor, de fixar samma pris, de lägger bara på frakten. Som en bonus så får man prata med världens coolaste tant.
För till Fjollträsk lär dom aldrig komma för att sälja kåtor ;-)
 
Var hittar du den infon, och vad är det för "ny serie"?
Det är förändringar på de kåtor som finns nu, skulle inte kalla det ny serie men de blir väl en ny namngivningsorgie. Produktionsansvarige visade vad skillnade skulle bli när jag köpte min kåta.
Inga större skillnader men "för stora för att vi ska kunna fortsätta sälja lagret som 2010:eek:r".
 
Hej.
Mailade Tentipi och kollade priser på Safir, och de nämnde inget om de oerhörda fyndpriserna som det står om här.
Eller så hade jag bara otur att fel person svarade på mailet.
Någon som vet vilka städer lastbilen far runt i?
/ Charles
 
I ett tidigare inlägg skrev jag att man skulle ringa samelandsresor, gör det. Dom åkte omkring i åtminstone hela västerbotten och hela västernorrland i övrigt vet jag inte.
 
Jag ringde upp Samelandsresor, dom hade en del produkter till nedsatt pris.
Utom just Safir 5 som jag är på jakt efter. Känner att det är dags att uppgradera min kåta från -95, men jag får nog vänta ett tag till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.