Tältkåta

Det var många frågor på en gång. Här kommer några svar:
Måtten är i stort sett tagna från tentipis minsta modell. Kåtan är symmetriskt åttahörnig, 2,3 meter hög(mittstång från tentipi) och 3,8m i diameter. I nederkant finns tre inluftar. Vikt 7kg. Väven är en bomull-polyesterblandning (300g/m2) från tältcentralen i Stockholm.
Jag ska ut på en provtur i helgen, så fler bilder kommer!
 
Gratulerar!

Även jag lyfter på hatten, och lägger till lite blandade fotskrap och bugningar för skräddaren! Hoppas att du får mycket glädje av din kåta. Med tanke på Järvinens inlägg på förra sidan; visst vore det kul med en kåta-träff i Tiveden, det skulle vara av särskilt intresse om vi kunde samla ihop en massa olika köpekåtor och hemmasydda dito en natt eller två.

Jag har en del kontakter (och är beredd att knyta nya kontaker) i området om det finns ett större intresse av att samla kåta-ägare samt hangarounds för en träff.

Knytis, lägerbål, byta erfarenheter, ooga-chaka -det kan bli hur bra somhelst. Brainstorma i tråden eller maila mig privat så får vi se hur stort intresset är.
 
Jokkmokks rapport.

Jättefin kåta du byggt!
Stor eloge till de som skapar sina egna friluftssaker.
------------------------------------------------------
Jag har nu senast gjort en vårvintertest på min Venor.
Jag reste den ca första Mars.
Jag började med att kallröka fjällsik med sälgved (fyllde 40 den 3:e).
Det är så trevligt att ligga på ett renskinn inne i kåtan mednas man kallröker något uppe i rököppningen.
Sedan har kåtan fått stå rest på platsen, tills den lade sig omkull, pga tjälen släppte som höll de vinternedspikade pinnarna :) (ca 25 april) Värmen som uppstod på dagarna av vårsolen, tinade marken till en behaglig sjö där inne på slutet. Jag har inte impregnerat kåtan en enda gång sedan den var ny. Men den torkade snabbt som vanligt även denna gång. Jag tänker göra det nu bara för att det "bör" göras.
Jag testar då Raskesvens 9/1 blandning.
Enda synliga skadan av denna hårdanvändning var ett litet hål vid dörren där snöspaden hackat genom duken vid isforcering :)
Fick även räta två av pinnarna på huggkubben.
Ett tipps jag lärde mig under denna period var att salta blixtlåset med bordssalt de gånger det förvandlats till en glaciär av omväxlande tö och nattfrost. (ingen synbar rost av detta ännu, ska olja in för säkerhets skull)
Jag kan nog börja gå i godo för att Venors kåtor är av en förnämlig kvalitet. Raskesvens deceniumlånga test av Moskoselkåtan är även det något som talar för sig själv.

De av er som gruvar er inför kostnaden av ett inköp, till er vill jag säga, dom håller länge :)

Lev väl!
/Patrik
[Ändrat av chinerunner 2006-04-30 kl 16:13]
 
Tiveden låter utmärkt!

Jobbar vi bara inte kommer vi rusande om det blir kåtaträff i tiveden! Annars har vi fixat "jobb"-delen av sommaren riktigt lurigt. Stor kåta + snäll bonde = sommarstuga. Ved får vi också plocka så mycket vi behöver, så i sommar blir vi inte lätta att få tag i på helgerna!Hoppas bara att vi inte skrämmer slag på korna! MVH Anna
 
Titankamin låter som en dröm:) Titan är dock "lite" dyrt. Men det kanske det är värt. Min "UL"-kamin i stål är dock inte så tung. 2,5 kg inklusive allt.

Silnylon, om det är samma sak som silcoat, och eld/hetta går däremot inte inte så bra ihop. Så här skriver Inegral Designs( http://www.integraldesigns.com/in_warning.cfm ):

"Silcoat, the fabric used for our tarps and stuff sacks, is highly flammable, keep it clear of any direct flame and all heat sources."

Det är alltså som eljest; många nya starka tunna lätta material tål inte mycket vad gäller värme. Inget jag skulle satsa på när jag satsar på att kunna elda i lugn och ro.

Raskesven
 
lite fler bilder

Så var kåtan provad. Helnöjd. Trots långvarigt regn vaknade vi torra och glada. För den som önskar se lite bilder på detaljer som linfästen och inluftar finns nu några bilder på min sida.
 
Ny tältkåtaägare...

Äntligen har jag fått ändan ur vagnen och införskaffat en kåta. Det började med att jag 2003 följde med en kompis på fisketur och han drar fram en Venorkåta ur bilen när vi kommer fram (nära till baslägret men långt till fisket) Äntligen ska jag få bo i en kåta själv. Efter en enkel uppsättning kommer gräddet på moset, kompisen drar fram två tältsängar... Snacka om att bo kungligt. Efter den resan har jag suktat efter en kåta. Det stora felet är väl att jag har låst mig på en Moskosel och funnit den lite för dyr så därför har jag dragit mig för köpet. Men efter en del surfande på nätet så hittade jag hit och efter övertygelse så har jag nu idag fått hem min nya kåta, en Bison Tinde 4. Nu är det ett stort fel, DET HÄLLREGNAR UTE, och jag som är så in i h....te sugen på att resa min nya kåta ute på gräsmattan och stolt visa grannarna mitt nya inköp.
Men skam den som ger sig, jag har "testat" lite inne i vardagsrummet, jag och hunden satt och myste lite medan resten av familjen kom med sarkastiska tillrop.
1:a juni är det fiskepremiär så då kommer min nya kåta till användning och som en stor överraskning för mina fiskekamrater, eftersom dom tror att vi ska sova i mitt trånga tunneltält.
 
Ett par nätter till

Bra köp
Var på scoutläger i helgen och vi sov några i min kåta. Det är en Tundra 4. Vi var 3 vuxna och 5 miniorer plus packningen i kåtan. Fungerade bra men det blir lite lågt i tak när man ligger ytterst på längden. Det som retar mig är att tältstångsdelarna har en förmåga att fastna i varandra. Går bra att få isär förutom den smalaste. Vad är bäst att smörja aluminium med?
I helgen skall jag fortsätta att sy på mitt lättviktsgolv. Dessutom sätta på ett par extrabitar i skarven mellan plastvindmattan längst ned. Det kommer in väl mycket mygg längst ned.
mvh
ht
 
Re: Ny tältkåtaägare...

Matto; sa:
1:a juni är det fiskepremiär så då kommer min nya kåta till användning och som en stor överraskning för mina fiskekamrater, eftersom dom tror att vi ska sova i mitt trånga tunneltält.

Grattis! De kommer nog att bli glada. Kåta och glada fiskekamrater kan aldrig vara fel.

(Fan vad det är svårt att ordvitsa på något egentligen så självklart)
 
Re: Jokkmokks rapport.

chinerunner; sa:
Värmen som uppstod på dagarna av vårsolen, tinade marken till en behaglig sjö där inne på slutet. (...) Enda synliga skadan av denna hårdanvändning var ett litet hål vid dörren där snöspaden hackat genom duken vid isforcering
(...)
Lev väl!
/Patrik
[Ändrat av chinerunner 2006-04-30 kl 16:13]

Det är fraser som dessa, blandat med bilder pà kâtor med is pà insidan, som gör att man lägger márke till att det är inga vanliga mán som kör kâta.

BBZZZZRRRXXXZZRRR
mindHat.gif
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.