Tältkåta

Jodå, så långt allt klart men vilken storlek på maskorna/hålen eller vad vi nu ska kalla det har du?
Allt för finmaskigt borde rimligtvis försämra draget medan stora släpper igenom gnistorna, eller?
Har ni märkt någon skillnad?

/Jocke
 
Maskorna i mina stålnätsskydd är c.a. 2 X 2 mm. Sitter två stycken gnistskydd i min spis, ett längst ner på skostenen, ett ungefär en dm upp. Trodde att de kanske skulle kolkas igen, särskilt om veden innehåller massa töre. Men jag behöver bara rensa dem efter någon dryg veckas eldande, och ibland knappt då heller. Beror på vad man eldar.

Raskesven
 
Tack för upplysningarna.
Har idag blivit ägare av en ny kamin från norska försvaret som jag inhandlade på ÖB här i Umeå.
Nu återstår bara att förlänga skorstenen med en bit 3 tums avgasrör :)

/Jocke
 
lite frågor

Jag har funderat lite över materialvalet. Lätt silnylon lockar, då det är behagligt att bära och inte blir blött. Polyester-bommulsblandning däremot känns tåligt och rejält och allmänt trevligt. Men hur är det med vikten? Är en kåta i det materialet möjlig att bära, även efter en natt med ihållande störtregn?
 
Re: lite frågor

muminfar; sa:
Jag har funderat lite över materialvalet. Lätt silnylon lockar, då det är behagligt att bära och inte blir blött. Polyester-bommulsblandning däremot känns tåligt och rejält och allmänt trevligt. Men hur är det med vikten? Är en kåta i det materialet möjlig att bära, även efter en natt med ihållande störtregn?
Om du tar en titt i mitt fotoalbum framgår nog att även en kåta av bomull/polyester i den mindre storleken är fullt möjlig att bära.

När vi vandrar två stycken med kåtan istället för ett t.ex HB Keron 3 eller Nammatj 3 GT, bär vi 3-3,5 kg mer per gubbe än om vi tatt ett av nämnda tält. Jag har då räknat in kåtan, golvet och Moskosels eldspis.

Jag har inte vägt kåtan helt blöt. Visst blir den tyngre genomblöt än torr, men jag tycker inte det känns så farligt. Min kåta är väl impregnerad och det feta impregneringsmedlet (Acapella) gör att kåtan inte suger åt sig som en frottéhandduk. Enda tillfället när vikten drar iväg och kåtan börjar kännas mindre möjlig att kånka på, är om det blir isbildning på kåtans insida, en isbildning som byggs på och efter någon vecka ger ett islager längst ner på kåtans insida (Bl.a.jag har tagit upp det problemet tidigare i tråden).

För egen del är kåtan helt klart värd att bära på, torr som blöt, fast torr är såklart att föredra.

Raskesven
 
Fuji 339 fotogenkamin

Har ikväll provat en nyinköpt fotogenkamin i Kåtan
i min hemmaterräng Ursvik.
C.O har Fuji 339 på rea för 995:- (1195:).
Den funkar alldeles perfekt, värmen strålar runt om mycket fint. (2000W, 2dl fotogen/h, 6.5kg netto)
Stor mysfaktor blev det med ett par fotogenlampor.
Hade man bara haft ett par renskinn så hade lyckan varit fullständig :)
 
Kåtaträff

Raskesven; sa:
...Men antag att 7-8 kåtor dyker upp. Kräver en bra plats om vi ska vara samman bara en kväll, alternativt att vi slår läger vid ett par tre olika men närbelägna sjöar i t.ex Tiveden (borde väl vara hyfsat nåbart för ganska många?), norra Uppland, Bergslagen eller annat skogsområde över en helg, och hälsar på varandra på en kopp kaffe.

Hur stort är intresset. dvs. hur många skulle vi bli?

Raskesven

Jag är intresserad, bor i Kista, Stockholm
Tiveden låter fint och nåbart.
Annars kanske man kan ordna en träff i Bodafors
i anslutning till Fair enough mässan 5-7 maj, om det är några som funderar på att åka.

/Järven
 
Äntligtn kåtaägare!

Efter några timmar vid symaskinen kan även jag titulera mig kåtaägare. Bild finns i mitt fotoalbum.
 
Re: Äntligtn kåtaägare!

muminfar; sa:
Efter några timmar vid symaskinen kan även jag titulera mig kåtaägare. Bild finns i mitt fotoalbum.
Det såg ju riktigt bra ut. Måste ha blivit symmetriskt;-) Instämmer med NUI, lite måttangivelser vore trevligt; såsom höjd och radie från mittstång till markpinne. Ser ut som en åttahörning. Ventilmössan ser kanske i proportionerna mindre ut än på min kåta, men det spelar nog ingen roll. Vore kul med foton även utan ventilmössan på. Någon inluft/ventil nertill på kåtan? Vad har du för mittstång?

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.