Tältkåta

Hehe, tänkte att det hade med patineringen att göra. Den är snyggare nu. Frågar mycket bara för att jag funderar på b/p. Gjorde en i nylon men den var inte så kul. Jag vill ha något riktigt tufft i alla hänseenden. Bara jag får tag på något hyfsat tyg. Det kommer nog mer frågor :)
Det är som med plastkåsor och vrilkåsor. Plastkåsan är på topp ny, vrilkåsan blir bara bättre och bättre. Syntetmaterial har sin topp nyttt, naturmaterial blir bara bättre om det sköts. Själlöst eller själ.

Fråga på bara:)

Raskesven
 
OK. Du skrev nånting om den ursprungliga ventliationen och att den inte var något bra. På vad sätt var den inte bra? Likaledes skrev du att du gjort om den till nån nyare modells. På vad sätt är den bra? (Eller bättre)
Den gamla modellen var en efterhandskonstruktion, dvs. inte integrerad i grundkonstruktionen. Se på kåtan med dess stormmattor. I den äldre konstruktionen sydde de på en dragkedja på insidan av en stormmatta. I dragkedjan sattes sedan en extra stormmatta dit, med ett myggnät i mitten. Tanken var sedan att med snören inifrån kåtan rulla upp den yttre stormmattan så den inre stormmattan kom fram och det blev ett myggtät fönster där. Mickligt att hålla på med. Det gick hjälpligt att öppna, sämre att stänga inifrån. Jag experimenterade med allt möjligt, resårsnören som skulle spännas när man öppnade så det hela skule stängas automatiskt när man lättade på resårsnöret, lade dit en pinne som skulle agera tyngd och hjälpa till vid stängning osv. Men den var inte värd besväret, så jag har tagit bort den. I och för sig bra att myggnät går att ta bort eftersom de bara behövs kanske 2 månader om året, men för struligt att hålla på med.

I nya konstruktionen öppnar man bara upp och stänger tyget med en enkel dragkedja så fås en inluft med myggnät. Skyddat från regn genom att ett "snedtak", en utspänd "stormmatta" täcker. Men här är bättre om någon ägare till Varrie kliver in och beskriver. Kolla annars Utsidanmedlemmen Järvinens konstruktion av inluft, eller Andersj: s konstruktion: http://www.andersj.se

Raskesven
 
Vits med många inluftventiler?

I nya konstruktionen öppnar man bara upp och stänger tyget med en enkel dragkedja så fås en inluft med myggnät. Skyddat från regn genom att ett "snedtak", en utspänd "stormmatta" täcker. Men här är bättre om någon ägare till Varrie kliver in och beskriver. Kolla annars Utsidanmedlemmen Järvinens konstruktion av inluft, eller Andersj: s konstruktion: http://www.andersj.se

Raskesven

På senare årsmodeller sydda i Estland finns dessutom tre olika inluftventiler i tre olika väderstreck med dörren klockan 12 ventilerna placerade motsvarande 3, 6 och 21.

Jag har den konstruktion du beskriver ovan dvs en ventil placerad klockan 6 och har inte saknat ventiler klockan 3 respektive 9 men vid varmt väder och önskemål om bra genomluftning jämte när man eldar i eldstad/eldspis borde det kunna innebära fördel med många ventiler. Någon som provat bägge versionerna eller har andra synpunkter?

I traditionella torvkåtor har jag för mig att man har 4 inventiler för att minska risken för rök i ögonen.

Thure
 
Raskesven,

Om kamin, eldspis eller vanlig eld används spelar ingen roll. Tar samma plats, beroende på kamin/-eldspis typ naturligtvis, men mindre storlekar.

Doch, med kamineldning under natten i åtanke och tillbörligt avstånd mellan slaf och eld; men det kanske funkar bra även det, med eldvakten bland vedklabbarna på A; de tre övriga i säck längs B, C, D.



Det fungerar bra att ligga som på din skiss. Snällt mot yttre personerna om man har tätat utåt. Stormmattan är i syntet och kan bli fuktig av kondens. Skönt att bli av med.

Toppventil samt inluft A och B, resten så tätt som någonsin möjligt, korrekt?



Mindre grejer som handskar, lånkalsonger etc. hängs längs C, B och D. Går också bra att hänga smågrejer eler enstaka stor grej högt upp. Kängor blir dock för tungt för en tältkåta att hänga upp. Tre personer kan också ligga längs D, B och C, och får varsin egen del av torklinan att torka smågrejer på. Fungerar då också också att ha ryggan bredvid sig. Allmänna prylar och bråte på var sida om dörren. Egna småprylar vid respektive plats. Gäller att hålla lite ordning med fyra pers.

Torklina B tar långkalsonger; C och D smågrejer. Så långt är jag med på noterna, men säg med tanke på liggunderlagsutrymme och takhöjd, blir det marginal till paniken ute på kanterna med två deluxe i bredd?



skulle vi som standard, alltid vara fyra personer med mycket packning, ev. en hund, så skulle jag köra med en sjua. Då blir det å andra sidan lite tyngre och större när, om ni bara är två stycken. Blir nog ett knepigt val;-)

Tentipi rekommenderar ju också den större eldspisen fr.o.m sjuan; 3.7kg mot 1.2 för den lilla, enligt deras uppgifter. Två pers på en sjua ingår inte i plan A, tror jag nog :)
Något litet viktutjämnande förstås i att nöja sig med en liten backupp-/fikapauskokare och brassa stora lasset över elden, men detta gäller ju oavsett vilken kåta.

Thomas
 
Raskesven,

Om kamin, eldspis eller vanlig eld används spelar ingen roll. Tar samma plats, beroende på kamin/-eldspis typ naturligtvis, men mindre storlekar.

Doch, med kamineldning under natten i åtanke och tillbörligt avstånd mellan slaf och eld; men det kanske funkar bra även det, med eldvakten bland vedklabbarna på A; de tre övriga i säck längs B, C, D.



Det fungerar bra att ligga som på din skiss. Snällt mot yttre personerna om man har tätat utåt. Stormmattan är i syntet och kan bli fuktig av kondens. Skönt att bli av med.

Toppventil samt inluft A och B, resten så tätt som någonsin möjligt, korrekt?



Mindre grejer som handskar, lånkalsonger etc. hängs längs C, B och D. Går också bra att hänga smågrejer eler enstaka stor grej högt upp. Kängor blir dock för tungt för en tältkåta att hänga upp. Tre personer kan också ligga längs D, B och C, och får varsin egen del av torklinan att torka smågrejer på. Fungerar då också också att ha ryggan bredvid sig. Allmänna prylar och bråte på var sida om dörren. Egna småprylar vid respektive plats. Gäller att hålla lite ordning med fyra pers.

Torklina B tar långkalsonger; C och D smågrejer. Så långt är jag med på noterna, men säg med tanke på liggunderlagsutrymme och takhöjd, blir det marginal till paniken ute på kanterna med två deluxe i bredd?



skulle vi som standard, alltid vara fyra personer med mycket packning, ev. en hund, så skulle jag köra med en sjua. Då blir det å andra sidan lite tyngre och större när, om ni bara är två stycken. Blir nog ett knepigt val;-)

Tentipi rekommenderar ju också den större eldspisen fr.o.m sjuan; 3.7kg mot 1.2 för den lilla, enligt deras uppgifter. Två pers på en sjua ingår inte i plan A, tror jag nog :)
Något litet viktutjämnande förstås i att nöja sig med en liten backupp-/fikapauskokare och brassa stora lasset över elden, men detta gäller ju oavsett vilken kåta.

Thomas
Brukar aldrig elda under natten. Däremot är sovsäck och allt framme medan det är varmt så det blir varmt och skönt att krypa ner. När öppen eld används är vi noga med att inget kan ligga och pyra när det ska sovas. Med kamin slängs några sista stycken in när det är sovdags. Där förtärs allt. Lite knepigt med vintersäck och eld. Blir väl varmt att ligga i en sovsäck med eld brinnande. Vintertid blir det med kamin att ligga med öppen säck, tills värmen börjar försvinna.

Jag brukar bara ha toppventil och dörr öppen. Dörren öppen nertill i skog och när det eldas, upptill på fjället om det blåser och när det inte eldas. Med hund med står kåtan också öppen nertill.

Ni får dra lott om kanterna;) Nejdå, så farligt blir det inte, det ska fungera. Bort med ryggan blir det.

Sä här lyxar vi till det när vi vandrar två stycken. Hunden ligger nedan något liggunderlag eller vid dörren:

f5cc9947e20a101997b49263867c82f9.jpg


Om stationär längre tid passar köksgrejer bra att ha och använda i tårtbiten motsatt dörren, om man inte har golv.

Raskesven
 
Töremättad!?

Vad fasen menas med "töremättad", för fuktig eller?
Känns bra att höra att matlagning inte är någonting att bry sig om! Kåtan skall hämtas imorgonbitti!
Förhoppningsvis kommer elden att spraka vid middagstid på fredag!
Må väl!


Undvik gärna samma misstag som jag gjorde första vandringen med kåtan, 1997 i trakterna av Orsa Finnmark. Vi hade vadat ett vattendrag och gått in i kilen mellan det och ett annat vattendrag som kartan sade "nog" var vadbart. Det var det inte. Det var sent, blött, sumpigt, myggigt. Vi var trötta och orkade inte gå tillbaks hela vägen då utan slog oss ner där. Torkade upp allt, lagade mat osv med den brännbara ved vi snabbt fick tag i, alldeles för töremättad. På morgonen var det som svart tjära som runnit ut över duken vid ventilmössan. Hemma fick jag skrubba kåtan med rotborste och såpa för att bli av med det. Gissa hur badkaret såg ut efter det:) Och omimpregnera efter första vandringen. Impregneringen håller annars 3-4 år, vid intensiv användning.
 
Det är som öringen skriver. Behöver inte ens vara en gammal stubbe. Tallar som dött på rot (stående) innehåller mycket töre. T.o.m. när de ramlat i bitar och legat länge och inte är hårda längre utan ger ett murket intryck och man kan slita isär dem med händerna brinner de bra, men svart och tjärliknande i röken:

144720f82735b0d1c53e12627f7fe198.jpg


Raskesven
 
...Det "värsta" jag brukar steka med tanke på doft, os och hur os kan sätta sig, är fläsktärningar. ...
Raskesven

Jag har testat en något mer "extrem" matlagning. Bilden är från midsommarafton när regnet tvingade oss att grilla 12kg gris inne i kåtan. Funkade fint men kåtan luktade ganska mkt efteråt... ;)
 

Bilagor

  • 070622 Midsommar 058.jpg
    070622 Midsommar 058.jpg
    37.7 KB · Visningar: 983
Varrie blev det!

Vad blev det? Hur många ska ni bo i den?

Det blev en moskosel varrie 7bp med tillhörande golv!
Vi skall bo 2-5 st i den, oftast 2 eller 3. Ganska lyxigt med plats, men min tanke är att jag har gjort alltför många vandringar med mycket packning och mest tittat på framförvarandes kängor.

Därför köper jag kåtan för att kunna ha ett riktigt lyxigt basläger och sedan gå på dagsturer med lätt packning alternativt sova ute någon natt med tarp.
Sedan planerar jag att ha med kåtan när jag paddlar kanot och kajak, med tanke på att då bär vattnet tyngden iaf.

När jag vill vara ute och vandra mer "klassiskt" tar jag mitt gamla hederliga tält istället.

Vi får se hur det slår ut, mysigt lär det bli iaf.


Tack öringen och Raskesven för förklaringen! Tjärstubbe vet jag vad det är! Och kommer numera elda dylikt med måtta!

MVH
 
Senast ändrad:
Jag har testat en något mer "extrem" matlagning. Bilden är från midsommarafton när regnet tvingade oss att grilla 12kg gris inne i kåtan. Funkade fint men kåtan luktade ganska mkt efteråt... ;)
Haha, där ligger mina fläsktärningar i lä. Härligt läge och foto. Ni sitter som kungar. Själv skulle jag dock få nöja mig med en kulting i min 5:a:)

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.