Tältkåta

Vad väger din b/p-kåta? Torkar den fort efter regn--eller blir den kanske inte så tung så att det bara är att packa ihop och vandra vidare utan tanke på det?
I sol eller blåst eller med eld torkar kåtan snabbt. Men det är många gånger jag fått packa den blöt. Det får man ta som det kommer. Trevligare att bära den torr, men det är inget att bry sig om ifall den är blöt.

7800 gram väger den i dagens skick (har inte vägt den blöt), med den starkare mittstången, extra resårsnören, extra stormlinefästen och stormlinor. Den korkade konstruktionen med inluften har jag tagit bort (på Varrie är det en helt annan, vettig, konstruktion).

Raskesven
 
Härligt att se att Raskensven och Chinerunner har olika syn på topphatten. Då kan ju en annan göra som man vill och ändå hänvisa till en auktoritet! (Nej, ni ska inte ta illa upp, jag är inte ironisk) En dag, någon gång, ska jag försöka sy till toppstruten på vår Bison så den verkligen funkar. Fick bra tips om hur det skulle göras, men måste hitta bättre sytråd än vad som tillhandahålls i denna stad. Nu blev det god funktion, men bara första turen, sedan hade remmen på hattens insida slitit sig... Anna
 
Det var mer restriktivt med bilder förut. Lägger igen in flertalet av de bilder jag tidigare haft med i tråden:

Sid 1:
0a49418827508a4f4e31030cc43ea4bc.jpg


sid 2:
a9493d7d3b1e66ee2f97f0de191eee10.jpg


sid2:
bef3896261097ec2bfe35c8607c92aaa.jpg


sid 7:
d24b0905b097bf9fe683874a15756545.jpg


sid 7:
42034490f69ab96d317ed0ac4a58be52.jpg


sid 7:
aeb103c7770cade1013761b64bedc908.jpg


sid16:
640c79ae7a7b22b148ee0b10a4358506.jpg


sid 18:
9826cc0b6ae901e33454e20cf7bbc81f.jpg


sid 18:
03be01fb7a52749d4555007acaecb75d.jpg


sid 20:
6ee488b1ba6971d47e6954e92be7eedf.jpg


Jag lägger in två bilder från tråden "Kåtans kaminrör isolerat" också:

Utsidan:
4ad9eb327eb9a7863f8b7eb7e4828ee8.jpg


Insidan:
c4304d7ad009472a3c1c0e0b2c15546a.jpg



Raskesven
 
Utrymmen

Ungefär hur trångbott blir det i en Tentipi (Varrie bp) 5 med 2+2 vuxna i bredd, enl bif skiss? NB, detta beskriver förstås nattlägret efter ev eldning; vinterbruk för fyra med kamin kanske är lite väl optimistiskt i en femma?
A) Skodon; prylar & bråte
B) Torklinor: prylar & bråte
C; D) Mindre prylar; (torklinor ?)
Mittstång) Ev torkställning, ifall ytterslafarna dissar linor vid C och D.​
Andra lösningar, någon?
 

Bilagor

  • 3a00278-36_.jpg
    3a00278-36_.jpg
    31.9 KB · Visningar: 1,156
Mat i kåta!?

Hallå!

Har nu äntligen införskaffat mig en kåta. Tack för hjälpen att hitta rätt modell fö rmig! Förhoppningsvbis blir det provtur i helgen...
Med tanke på att jag komemr att ha en helt ny och fräsch kåta vill jag gärna behålla den så ett tag.
Jag såg på Raskesven´s bilder att han berkade steka någonting inne i kåtan.
Hur fungerar det att laga mat inne i kåtan? Blir det inte os (ett mindre problem) och att det lagras en massa fett på insidan av duken (större problem)?
Jag är som tältanvändare van vid att vara ytterst restriktiv med matlagning inne i tältet, och om man i nödfall tvingas göra det är det inne i absiden med öppen "dörr".

Erfarenheter och synpunkter?
MVH
Baslägerliv
 
Ungefär hur trångbott blir det i en Tentipi (Varrie bp) 5 med 2+2 vuxna i bredd, enl bif skiss? NB, detta beskriver förstås nattlägret efter ev eldning; vinterbruk för fyra med kamin kanske är lite väl optimistiskt i en femma?
A) Skodon; prylar & bråte
B) Torklinor: prylar & bråte
C; D) Mindre prylar; (torklinor ?)
Mittstång) Ev torkställning, ifall ytterslafarna dissar linor vid C och D.​
Andra lösningar, någon?
Jag är lite borskämd med utrymme då jag oftast vandar två vuxna och ec. en hund. Tre vuxna personer med tre 100-litersryggor och blöta jackor upphängda vid sidan om dörren har det bekvämt med utrymme, med allt inne i kåtan. Två vuxna personer, en tonåring och en stor hund, med all packning inne, likaså. Om kamin, eldspis eller vanlig eld används spelar ingen roll. Tar samma plats, beroende på kamin/-eldspis typ naturligtvis, men mindre storlekar.
Fyra vuxna med all packning inne går också. Ryggorna längst ner vid fötterna. Men det blir förstås mer rymligt om några stora ryggor läggs ute. Bra när man eldar också, om man vill få torrt bakom ryggsäckarna

Det fungerar bra att ligga som på din skiss. Snällt mot yttre personerna om man har tätat utåt. Stormmattan är i syntet och kan bli fuktig av kondens. Skönt att bli av med.

A: ut- och ingång. Här ska hållas rent när det är fyra personer som ränner ut och in. Kängor i hörnen på A, inåt. Blöta tyngre saker som jackor hängs initialt vid tårtbitarna på var sida om dörren så det värsta får rinna av, torka lite. Mindre grejer som handskar, lånkalsonger etc. hängs längs C, B och D. Går också bra att hänga smågrejer eler enstaka stor grej högt upp. Kängor blir dock för tungt för en tältkåta att hänga upp. Tre personer kan också ligga längs D, B och C, och får varsin egen del av torklinan att torka smågrejer på. Fungerar då också också att ha ryggan bredvid sig. Allmänna prylar och bråte på var sida om dörren. Egna småprylar vid respektive plats. Gäller att hålla lite ordning med fyra pers.

Femman kallas för en 4-6 personers. Fyra skulle jag nöjt mig med att säga. Sex pers får bara liggyta. Det fungerar alltså med en femma. Men skulle vi som standard, alltid vara fyra personer med mycket packning, ev. en hund, så skulle jag köra med en sjua. Då blir det å andra sidan lite tyngre och större när, om ni bara är två stycken. Blir nog ett knepigt val;-)

Raskesven
 
Hallå!

Har nu äntligen införskaffat mig en kåta. Tack för hjälpen att hitta rätt modell fö rmig! Förhoppningsvbis blir det provtur i helgen...
Med tanke på att jag komemr att ha en helt ny och fräsch kåta vill jag gärna behålla den så ett tag.
Jag såg på Raskesven´s bilder att han berkade steka någonting inne i kåtan.
Hur fungerar det att laga mat inne i kåtan? Blir det inte os (ett mindre problem) och att det lagras en massa fett på insidan av duken (större problem)?
Jag är som tältanvändare van vid att vara ytterst restriktiv med matlagning inne i tältet, och om man i nödfall tvingas göra det är det inne i absiden med öppen "dörr".

Erfarenheter och synpunkter?
MVH
Baslägerliv
På bilden är det kantareller som gäller. Sista en sen höst i Tiveden, frusna men fina var de.

Det är inget problem alls att laga mat i kåtan. Det är ju ett plus med kåtan, man kan lätt laga sin mat i den. Det "värsta" jag brukar steka med tanke på doft, os och hur os kan sätta sig, är fläsktärningar. Fläsktärningar och potatismos sitter fint särskilt ute. Kvällen man stekt kan det såklart dofta lite om oset. Men det är en västanfläkt mot den rökdoft som ändå kommer att sätta sig i kåtan när du eldat ett gäng gånger. Och det luktar enbart hemtrevligt och gott. Det blir garanterat ingen uppbyggnad av fett på insidan av duken.

Det är en liten in/omvänjningfas med tältkåta relativt tält. Med tält kan man bo närmast antiseptiskt jämfört med kåta. Vid läge; elda,torka dina kläder med värmen från elden, laga din mat över elden. Rått och kallt ute så är det en sann njutning.

Undvik gärna samma misstag som jag gjorde första vandringen med kåtan, 1997 i trakterna av Orsa Finnmark. Vi hade vadat ett vattendrag och gått in i kilen mellan det och ett annat vattendrag som kartan sade "nog" var vadbart. Det var det inte. Det var sent, blött, sumpigt, myggigt. Vi var trötta och orkade inte gå tillbaks hela vägen då utan slog oss ner där. Torkade upp allt, lagade mat osv med den brännbara ved vi snabbt fick tag i, alldeles för töremättad. På morgonen var det som svart tjära som runnit ut över duken vid ventilmössan. Hemma fick jag skrubba kåtan med rotborste och såpa för att bli av med det. Gissa hur badkaret såg ut efter det:) Och omimpregnera efter första vandringen. Impregneringen håller annars 3-4 år, vid intensiv användning.

Tält och en tältkåta i bomull/poly använder jag på helt olika sätt. Bästa du kan göra är nog att snabbt elda i kåtan, så "är det gjort";-)

Kåtans patina kommer från elden, röken, solen, regnet, snön, impregneringar, fågelskit och allt man kan tänka sig i skog och fjäll som kommer i beröring med den.

Raskesven
 
Brun på en bild och beige på en annan--är det samma kåta?
Samma kåta. Det har med ljusförhållande och årtal att göra. Förändring sker också när den skrubbats. Ventilmössan har bytts en gång, ca 4-5 år sedan.

De här bilderna tycker jag ger en rättvisande jämförelse;

Sommaren 1997. Första lägerplatsen, aldrig eldat i den, se så oskyldig den ser ut;-):

cca727aec3b83b258bd1e14de1e52d14.jpg



Sommaren 2006:

82cbb59b0606333bc64ca5e76e77e040.jpg


Duken känns mer som skinn än tyg idag.

Raskesven
 
Samma kåta. Det har med ljusförhållande och årtal att göra. Förändring sker också när den skrubbats. Ventilmössan har bytts en gång, ca 4-5 år sedan.

...

Duken känns mer som skinn än tyg idag.

Raskesven

Hehe, tänkte att det hade med patineringen att göra. Den är snyggare nu. Frågar mycket bara för att jag funderar på b/p. Gjorde en i nylon men den var inte så kul. Jag vill ha något riktigt tufft i alla hänseenden. Bara jag får tag på något hyfsat tyg. Det kommer nog mer frågor :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.