Tältkåta

Nog kan man ha kamin i syntetkåta. Det är ju 50 % syntet i tentipis BP-dukar också.

Blir det så varmt runt röret har man fel sorts avskärmning.

När jag konstruerade avskärmningen till min kåta knöt jag tygstycken i olika material runt avskärmningen och eldade så hårt jag kunde. Utanför kåtan alltså.

Sen är det ju också så att om det är så kallt ute att man måste elda hårt, då kyls avskärmningen effektivt av, i och med att den sticker upp utanför kåtan.

Okej, jag kanske inte helt överger tanken på en kamin då, hehe.
Är det någon som har förslag på en vettig kamin till en tentipi strl 5? Gärna som går att använda i en 7a också. Många av dom förslag som finns i tråden från 2013-2014 kan vara svåra att hitta, och nya alternativ kanske finns idag.
 
Är det ingen som har testa med typ "corona" fotogen/diesel värmare i tältkåta, det var ju populärt i fiskearkerna förut.

Längre bak i tråden vill jag minnas att någon använt en fotogenkamin, kring 3-4 kW, och det blev redigt varmt. Från typ - 15 till +15 vill jag minnas. Minns ej storlek på kåtan.

Däremot vet jag inte hur det blir med lukt? En del tycker det luktar mycket från fotogen. Det kanske finns olika kvalitet på bränslet?
Tanken är lite lockande då min far har en fotogenkamin av just typen Corona.
 
Längre bak i tråden vill jag minnas att någon använt en fotogenkamin, kring 3-4 kW, och det blev redigt varmt. Från typ - 15 till +15 vill jag minnas. Minns ej storlek på kåtan.

Däremot vet jag inte hur det blir med lukt? En del tycker det luktar mycket från fotogen. Det kanske finns olika kvalitet på bränslet?
Tanken är lite lockande då min far har en fotogenkamin av just typen Corona.

Har själv en äldre "corona" kamin som går på fotogen, så länge den brinner rent och inte stängs inomhus så lukter det inget. Tror fotogen är svindyrt och svårt att få tag i, skulle heller ha testa en som går på diesel.
 
Den här kaminen ser ju rätt trevlig ut:

Finns även i varianten XL men det är antagligen för stort i en strl 5 Tentipi.

Jag gillar även glasluckan.

Är det någon som har erfarenhet av Gstove? Behöver man modifiera något?
Det finns ju en del information längre bak i tråden där någon byggde ett eget värmeskydd för genomföringen. Jag kanske får söka reda på det inlägget 🧐
 
Längre bak i tråden vill jag minnas att någon använt en fotogenkamin, kring 3-4 kW, och det blev redigt varmt. Från typ - 15 till +15 vill jag minnas. Minns ej storlek på kåtan.

Däremot vet jag inte hur det blir med lukt? En del tycker det luktar mycket från fotogen. Det kanske finns olika kvalitet på bränslet?
Tanken är lite lockande då min far har en fotogenkamin av just typen Corona.

Det var nog mitt inlägg för några år sedan.
Det var en Corona fotogenkamin på 4kW. Jag är något osäker på effekten.
Kåtan var en Tentipi safir 7 BP.


Till frågeställaren:
Den stora fördelen med vedkamin är ju att man får en skorsten.
Inga avgaser i tältet, inget värmespill ut genom toppen.
En tung kamin buffrar värme bra.

Försvarets fyrkantiga hade jag. Finns bilder på den längre tillbaka i tråden.
Den är nog aningen stor för en 5a.
Norska Gstove har fina modeller.
En klassisk Ugglan är ganska liten också, men den väger en del.
 
Den här kaminen ser ju rätt trevlig ut:

Finns även i varianten XL men det är antagligen för stort i en strl 5 Tentipi.

Jag gillar även glasluckan.

Är det någon som har erfarenhet av Gstove? Behöver man modifiera något?
Det finns ju en del information längre bak i tråden där någon byggde ett eget värmeskydd för genomföringen. Jag kanske får söka reda på det inlägget 🧐
Jag har en g-stove med glaslucka. Tycker att det är en bra kamin. Genomföringen i tältet behövde inte förändras men det är ju inte enTentipi utan ett bastutält. Trevligt att se elden genom luckan är det i vart fall!
 
Har använt Toyoset fotogen närmare av fyrkantig typ i lavvo tidigare. Nog värmer det en del och man kan köra värme på hela natten.
Men det är långtifrån samma effekt som med en vedkamin.
 
Hej, är färsk och ny här! Dock har jag en hel del erfarenheter från diverse fjäll och friluftsliv. Har en helsport Varanger 7-9, med innertält, har använt pressening till golv men skaffat innergolv till denna höst och vinter. Under älgjakt så blir det nog en vecka i kåtan och sedan helger framåt november. Hoppas som vanligt på några fjällturer till vintern. Som värmekälla har jag en vedkamin, försvarets mindre modell med kokkärl, tror det är från patrulltält 8. Genomföringen i topp har jag löst med en egentillverkad värmesköld, ett ca 80cm långt rostfritt rör fr harvia som fixerad mot eldröret med distans bultar, gnist skydd gjort av en cykelkorg fr biltema. Kompletterar med fotogenvärmare typ Corona, då vedkaminer iof värmer galet bra men blir kall på ett kick. Bra med värme under natten då det är minusgrader. Ser att en del pratar om heatpal men den är för klen för att hålla ngn värme vid minusgrader. Kan uppleva att även fotogenvärmaren som ska ge typ 2kwh har svårt att hålla komfort temp när det blir riktigt kallt. Ligger på tältsängar för att komma upp från backen. Har skaffat nu till denna höst en gasolkamin från jula med inbyggd gasvarnare, som jag tänkte prova under nätterna . Den ska ge mellan 1-4kwh i tre steg, ska bli intressant och se hur den funkar. Hoppas på bra, ska bygga en transportlåda till den så man kan ha den på skotern till vintern.

sammanfattningsvis så kan jag rekommendera vedkamin , även i nylonduk/kåta. Men jag vill gärna ha ngt annat under natten då jag vill sova och inte elda. Fotogen funkar toppen, ger lite lukt men inget som stör mig.. man kan tända den utanför tältet för att slippa lukten som blir vid uppstart. Tältsängar är fint för att komma upp från backen, ska utvärdera gasolkaminen, men känns tryggt att den har inbyggd gasvarnare för säkerheten. Hoppas på inte för mycket kondens med innertält och gasol.
 
På Berget hade vi fotogenkaminer som behövdes i våra dragiga, enkelrutors caravaner, Aladin kaminerna hade skorsten, inför tändingen med nerdragen veke, hällde vi en skvätt rödsprit i skorstenskröken och eldade upp draget så slapp vi fotogenoset vid tändning.

go tur
 
Hej! Jag är helt ny på lavvu (men sovit mycket ute själv på alla olika sätt). Vi har (familj m 2 små barn) köpt en helsport varanger 4-6 camp m golv och innertält precis.

Vi kommer troligen mest bara ute sommartid men jag vill ändå kunna värma/torka om det blir riktigt regn tex.

En liten vedkamin känns som drömmen men kanske inte m en sjövild ettåring? Vilka andra alternativ finns?

Fotogen/lampolja
Sprit
Gasol

Är de jag tittat på. Vad är fördelarna/nackdelarna m de olika?

Eller fånar jag mig m veden?

Kan jag köra alla m golv /innertält?

Tack på förhand
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.