Tältkåta

En stor del av tanken med att köpa ett sånt tält med kamin är faktiskt också att ha en personlig beredskap för om något går åt helvete.



Som det är nu när man sitter i en lägenhet och staten har lagt ner allt vad som fanns av både militärt och civilförsvar och hela samhället är totalt beroende av elektricitet så behövs det inte mycket mer än en riktig vinterstorm som klipper strömförsörjningen så sitter man i skiten ordentligt.

Bor ju bättre i ett tält än i en lägenhet då,men då vill det till att grejorna håller också...militärtälten funkade ju utan problem på vintern även när man låg ute i fält, men dom behövde ju impregneras emellanåt för att inte drabbas av tygröta/mögel vad jag kan minnas.



Kaminen håller jag med om är grymt överpris på, enda fördelen jag kan se med den är att det går in rejäla vedträn i den. Har även sett kaminer med glasfönster på numera, grymt härligt med lite ljus i kåtan också!



Ska jag ha någon tältkåta så blir det en Tentipi Safir...men det kommer att dröja med den prislappen.
Köp en begad tentipi. Dom är inte så vanliga, men lägg en bevakning på Blocket.
Finns några ute nu, håll koll om det kommer ut något som passar dig [emoji106]

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 
Vill man ha yttersta kvalitet så kostar det såklart. Du får ju kanske 80% kvalitet för halva priset. Inte speciellt ovanligt att det lilla extra kostar skjortan.

Sätt det i relation. En Tentipi är ju inget tält, det är ju ett alternativt boende för den som inte gillar stuga eller husvagn.

Fortfarande dyrt?



Sen är det ett något orättvist jämförelsepris med 27750 kr för kåta och kamin. Kåtan kostar ju "bara" 18000kr. Det är ju kaminen som är sjukt överprissatt. Köp en annan modell för halva priset eller en gammal på överskott för 1500 kr.

Motsvarande zirkon-modell kostar 15000kr. Skillnaden mot safir är i stort sett två luftventiler.



Sist men inte minst så har de ju ingen konkurrens. Finns det någon annan som tillverkar motsvarande kvalitet i BP-väv?



I förväg beräknad livslängd tror jag inte gäller för toppmodeller av tält. Hur skulle det funka om Hilleberg medvetet hade en dålig tråd som var tänkt att gå sönder? Bra reklam med ett Keron som faller isär under en expedition till Antarktis. Snarare handlar detta om just livstidsinvesteringar, och de är prissatta därefter.



Min zafir 7 BP var inte sliten alls efter 10 år och säkert 100 nätter. Smutsig, men inte sliten. Gummibanden i topphatten var trötta, men efter flera hundra timmar med öppen eld är det ganska förväntat.



Detaljnoggranheten och funktionaliteten på Tentipi är i en klass för sig. Justeringen av hatten, t.ex.

Är det värt det? Jag tyckte det när jag köpte min, men det är ju upp till var och en att bestämma. Den kostade inte 18000 då, men som student motsvarade det mer pengar än 18000 idag.



Är det en kvalitativ kåta du söker så finns det ju andra alternativ. Inte top-notch på samma sätt som Tentipi, men riktigt bra grejer till halva priset.



Har en varanger 8-10 till salu om du är intresserad av nåt billigare.
Har du kvar tältet?
Jag skulle va intresserad

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Titta vad jag fick i 30-års-present :)
En begad Nibba (numera Zirkon) 5 lätt, med innertält comfort. Väldigt fint skick förutom några lagningar i golvet som är gjord av Tentipi.
IMG_20200712_164707.jpg



Hur förvarar man denna? Kan man ha den i packpåsen om den är torr och ren från gräs etc, eller är det bäst att ha den lite mera fritt hängandes?
 
Kamin i tentipi i lätt väv med innertält
Jag har nu läst igenom hela tråden, den tog sin lilla stund. Men mycket trevligt var det :)
Jag har som sagt en Tentipi Nibba 5 Lätt med innertält comfort.
Till våren kommer jag bege mig ut på pimpelfiske i Norrbottensfjällen, så minusgrader är att räkna med.

Är det någon som kan rekommendera en kamin (eller annan värmekälla) till ovan nämnda tältkåta? Tentipis egna är dyr och den känns dessutom ganska stor i storleken, Tentipi själva rekommenderar den inte helst till en strl 5, även om det "går".

Frakt kommer ske med skoter, så vikt är inte prio.

Kan det här vara något?

 
Torr kåta kan förvaras i packsäcken.

Kamin och syntetduk är inte en idealisk kombination det blir rejält varmt runt rökröret.

Det finns flera norska tältkaminer som är prisvärda.

Tror den du föreslår kan vara vettig men har ingen egen erfarenhet.

Thure
 
Kamin i tentipi i lätt väv med innertält
Jag har nu läst igenom hela tråden, den tog sin lilla stund. Men mycket trevligt var det :)
Jag har som sagt en Tentipi Nibba 5 Lätt med innertält comfort.
Till våren kommer jag bege mig ut på pimpelfiske i Norrbottensfjällen, så minusgrader är att räkna med.

Är det någon som kan rekommendera en kamin (eller annan värmekälla) till ovan nämnda tältkåta? Tentipis egna är dyr och den känns dessutom ganska stor i storleken, Tentipi själva rekommenderar den inte helst till en strl 5, även om det "går".

Frakt kommer ske med skoter, så vikt är inte prio.

Kan det här vara något?

Har provat denna kamin till en Moskoselkåtan (Tentipi) Tåpp 5 BP och det funkar i den storleken, även om det blir lite trångt att gå ut och in utan att komma åt kamin eller skorsten. Blir inte särskilt varmt på distansröret vid öppningen heller. Kanske delvis för att kaminen har ett mycket dåligt drag, troligtvis pga den lilla rördiametern.
Svår att elda med utan att få rejäla rökpuffar från inluftsspjället som även sitter ganska högt upp på luckan.
Nä detta är knappast någon an de bästa kaminerna man kan köpa. Är inte direkt imponerad. Fördelen är att allt ingår med betydligt fler rör än man behöver till den kåtan och distansröret för genomföring samt en väska att ha allt i. ( Som dock sprack på första turen)
 
Torr kåta kan förvaras i packsäcken.

Thure

Okej, har den dock liggandes fritt nu, tror den får förvaras så så länge det finns plats för det.

Har provat denna kamin till en Moskoselkåtan (Tentipi) Tåpp 5 BP och det funkar i den storleken, även om det blir lite trångt att gå ut och in utan att komma åt kamin eller skorsten. Blir inte särskilt varmt på distansröret vid öppningen heller. Kanske delvis för att kaminen har ett mycket dåligt drag, troligtvis pga den lilla rördiametern.
Svår att elda med utan att få rejäla rökpuffar från inluftsspjället som även sitter ganska högt upp på luckan.
Nä detta är knappast någon an de bästa kaminerna man kan köpa. Är inte direkt imponerad. Fördelen är att allt ingår med betydligt fler rör än man behöver till den kåtan och distansröret för genomföring samt en väska att ha allt i. ( Som dock sprack på första turen)

Tack för svaret. Tror nog jag ska överge mina planer på en kamin, jag känner mig inte helt bekväm med kombinationen innertält + syntetduk + kamin.

Som jag har förstått det så är det många som väljer bort gasol pga vattenånga som blir kondens från förbränningen.
Hur är det med spritvärmare, samma problem med kondens där?
Jag tänker typ en heatpal på 1 500 W. Det är ju ingen kraftig värmekälla men den kanske får upp tempen ett par grader vilket kan vara skönt när man ska sitta inne och ljuga på kvällen.

Dom verkar ha utgått ur sortiment, finns kvar på några sidor på nätet men jag tycker priset är nog så saftigt..
Begade går att hitta. Men det verkar inte finnas så många andra spritvärmare på marknaden vad jag kan hitta?
 
Nog kan man ha kamin i syntetkåta. Det är ju 50 % syntet i tentipis BP-dukar också.

Blir det så varmt runt röret har man fel sorts avskärmning.

När jag konstruerade avskärmningen till min kåta knöt jag tygstycken i olika material runt avskärmningen och eldade så hårt jag kunde. Utanför kåtan alltså.

Sen är det ju också så att om det är så kallt ute att man måste elda hårt, då kyls avskärmningen effektivt av, i och med att den sticker upp utanför kåtan.
 
Är de någon som har förvara utrustning nerpackat ute på vintern typ sovsäck o liggunderlag?
Jag tänkte lämna min kåta o sovsäckar gömt o nerpackat på fjället över vintern....hoppas de inte möglar, ✌️✌️
 
Är de någon som har förvara utrustning nerpackat ute på vintern typ sovsäck o liggunderlag?
Jag tänkte lämna min kåta o sovsäckar gömt o nerpackat på fjället över vintern....hoppas de inte möglar, ✌✌
Jag förvarar mina liggunderlag, presenningar och diverse annat skrymmande jox (såg, kniv, toapapper, reservflaska med vin m.m.) i dubbla sopsäckar på en hemlig plats på min öde ö. De har legat där i flera år och jag plockar bara fram dem när jag behöver dem. Skönt att slippa släpa allt fram och tillbaka. Sovsäck och tält har jag dock inte lämnat där. Det kan ju hända att någon hittar gömman och då är jag av med grejerna. Så helt "hundra" är det inte.
 
Jag förvarar mina liggunderlag, presenningar och diverse annat skrymmande jox (såg, kniv, toapapper, reservflaska med vin m.m.) i dubbla sopsäckar på en hemlig plats på min öde ö. De har legat där i flera år och jag plockar bara fram dem när jag behöver dem. Skönt att slippa släpa allt fram och tillbaka. Sovsäck och tält har jag dock inte lämnat där. Det kan ju hända att någon hittar gömman och då är jag av med grejerna. Så helt "hundra" är det inte.
Oki.... Har bara haft kamin o tältkåtan tidigare kvar på fjället men denna höst har bestämt att bara ta hem extra kläder jag haft där o fiskeprylarna.. Blir annars ett jävla bärande av de hela då de är minst 2mil dit ut..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.