Tältkåta vintertid

Har haft min tentipi nu en sommar och tänker göra en vedspis till vintern men jag undrar hur man bäst slår upp det i snön.
Det blir ju ganska mycket drag i pinnarna när man rest mittstången och spännt åt, är det nån som har erfarenhet av kåta på vintern?

Gräva ner

De gånger jag gör vintertur med kåtan så gräver jag ner den, jag har uteslutande gjort skogsturer med kåtan. Även om det varit 70-80 cm snö.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En utmaning...

Hejsan,

Jo att slå upp en kåta på vintern är ju lite av en utmaning. Om man gör som Jörgen och bara tältar nere i skogen och dessutom gräver ner tältet så är ju risken minimal att den kommer blås omkull, även om det givetvis kan bli lite si och så med spänningen på duken.

Själv har jag använt mig av min Tentipi på en vintertur innan jag gav upp och valde ett Hilleberg Savio kupoltält istället. Den gången var vi uppe i Börgefjell och tältade till största delen uppe på kalfjället. Största problemet visade sig vara att snön på vissa platser var för mjuk trots att vi hade riktigt långa snöpinnar och använde oss av skidorna på de mest kritiska platserna. Och det bar sig inte bättre att mittstången bröts av sista natten i en rejäl vindby.

/ Stefan

Hejsan,

Jo att slå upp en kåta på vintern är ju lite av en utmaning. Om man gör som Jörgen och bara tältar nere i skogen och dessutom gräver ner tältet så är ju risken minimal att den kommer blås omkull, även om det givetvis kan bli lite si och så med spänningen på duken.

Själv har jag använt mig av min Tentipi på en vintertur innan jag gav upp och valde ett Hilleberg Savio kupoltält istället. Den gången var vi uppe i Börgefjell och tältade till största delen uppe på kalfjället. Största problemet visade sig vara att snön på vissa platser var för mjuk trots att vi hade riktigt långa snöpinnar och använde oss av skidorna på de mest kritiska platserna. Och det bar sig inte bättre att mittstången bröts av sista natten i en rejäl vindby.

/ Stefan

Hur blev resten av natten utan hel Mitt stång?

Tur som en tokig.

Det var bara att packa ihop och skida bort till en renvaktarstuga någon km bort, som faktiskt var öppen. Ibland har man tur!!!!

Annars hade det blivit ett par timmars skidåkning ner till skogen. En mycket trevlig egenskap hos kåtor är ju att de är relativt lätta att laga 😄

/ Stefan

Jo visst på kalfjället kör vi hilleberg. Så det är främst skogsturer som är tänkt. Men det är gräva ner och skotta upp då alltså. Behöver man skaffa grövre mittstång kanske?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips