Tälta på toppen av keb på vintern?

Du skrev "toppen" och fick svar därefter. Vad menar du med "hyllan" under? Menar du området mellan toppstugan och själva toppen? Svårt att kalla det för "hylla" tycker jag.
Du kanske skall kolla lite på Google Earth hur det ser ut innan du planerar?

Från toppstugan går du upp, sen planar det ut innan du gör sista delen på själva glaciären uppför, en klar hylla tycker jag. syns til och med på en del bilder på google earth;)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Då har vi vääääldigt olika definitioner på hylla... :lol: Jag har varit uppe fyra gånger under tre årstider och sovit däruppe både vinter och sommar. Men inte på själva toppglaciären och någon hylla har jag inte sett till, om man inte räknar den halvmeterstora avsatsen strax under toppen, ovanför Rabots glaciär...

avslutad210712

Gäst
Det finns en liten platå 4-5 meter under toppen åt väster där det säkert går att tälta om man säkrar med is skruvar och liknande. Inget jag skulle fundera på. Och innan Ni börjar ropa om Rabots glaciär så lovar jag att platån finns. Stod själv på den i fjol sommar.

Det finns en snöklädd platå precis under "snöhögen" som utgör sydtoppen. Jag var uppe på toppen i augusti i år. På platån stod ett tält och efter någon minut kom en helikopter och landade. Sökningen efter vrakdelar från Herkules planet pågick för fullt.

Bilden visar platån vid toppen. Dern är ganska stor och det borde inte vara något problem att tillbringa en natt där i expeditionstält. Men först skulle man knappast vara.

Bilagor

• P8120668.jpg
    P8120668.jpg
    36 KB · Visningar: 477
Det hör inte till vanligheten att man tältar på eller i anslutning till toppen, speciellt inte under vintern. Jag har sett några på "hyllan" och nordtoppen under sommartid.

Fast det slog alla rekord förra året med anledning av arbetet med flygkraschen.

Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips