Tälta på toppen av keb på vintern?

Du skrev "toppen" och fick svar därefter. Vad menar du med "hyllan" under? Menar du området mellan toppstugan och själva toppen? Svårt att kalla det för "hylla" tycker jag.
Du kanske skall kolla lite på Google Earth hur det ser ut innan du planerar?

Från toppstugan går du upp, sen planar det ut innan du gör sista delen på själva glaciären uppför, en klar hylla tycker jag. syns til och med på en del bilder på google earth;)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Då har vi vääääldigt olika definitioner på hylla... :lol: Jag har varit uppe fyra gånger under tre årstider och sovit däruppe både vinter och sommar. Men inte på själva toppglaciären och någon hylla har jag inte sett till, om man inte räknar den halvmeterstora avsatsen strax under toppen, ovanför Rabots glaciär...

avslutad210712

Gäst
Det finns en liten platå 4-5 meter under toppen åt väster där det säkert går att tälta om man säkrar med is skruvar och liknande. Inget jag skulle fundera på. Och innan Ni börjar ropa om Rabots glaciär så lovar jag att platån finns. Stod själv på den i fjol sommar.

Det finns en snöklädd platå precis under "snöhögen" som utgör sydtoppen. Jag var uppe på toppen i augusti i år. På platån stod ett tält och efter någon minut kom en helikopter och landade. Sökningen efter vrakdelar från Herkules planet pågick för fullt.

Bilden visar platån vid toppen. Dern är ganska stor och det borde inte vara något problem att tillbringa en natt där i expeditionstält. Men först skulle man knappast vara.

Bilagor

• P8120668.jpg
    P8120668.jpg
    36 KB · Visningar: 472
Det hör inte till vanligheten att man tältar på eller i anslutning till toppen, speciellt inte under vintern. Jag har sett några på "hyllan" och nordtoppen under sommartid.

Fast det slog alla rekord förra året med anledning av arbetet med flygkraschen.

Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips