Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ja som rubriken låter. Övre Pasvik i Norge, Finnmark. Någon som vet hur väl vägarna underhåll där uppe om vinter? Eller någon sida där man själv kan ta reda på det. Finns det andra möjligheter att ta sig in sista biten annars? Skotertaxi eller liknande?
Ja som rubriken låter. Övre Pasvik i Norge, Finnmark. Någon som vet hur väl vägarna underhåll där uppe om vinter? Eller någon sida där man själv kan ta reda på det. Finns det andra möjligheter att ta sig in sista biten annars? Skotertaxi eller liknande?
Jag vandrade i Övre Pasvik i mitten av September 2023. Finns en skolbuss som går från Kirkenes omkring 13:30 till Vaggetem. Bussen stannar nästan precis vid skylten till vägen som leder till NP, iaf inget hållplats. Man får gå den omkring 8 km grusvägen till Sortbrysttjern. Vid ingången till NP finns ett relativt nytt vindskydd. Jag övernattade i den vid starten och på tillbakavägen. Kan inte tänka mig att den grusvägen är underhållen på vintern, förutom Sortbryststugan som är privat finns inget boende längs grusvägen.
Skolbussen startar kl. 7 från Vaggetem eller rättare vid campingen Övre Pasvik till Kirkenes. På helgerna och röda dagar finns ingen trafik. Kollar med busstiderna, kan ju vara annorlunda på vintern.
Vägen in till NP skall du inte räkna med är öppen då det inte är några fastboende eller stugor i området. Jag skulle kontakta Övre Pasvik Camping i Vaggetem som har öppet året runt och säkert kan ordna skoter taxi in till parken. Var och paddla i parken i början på 70 talet.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
1 kommentar
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...