Tälta på toppen av keb på vintern?

Hade faktisk funderat på att göra det men på sommaren varför minns jag inte men blev lite sugen på att vakna till den utsikten på en fin vintermorgon :)
 
Ser ut att gå om man inte måste vara på den absoluta toppen, har ett smalt tält och är villig att gräva en hel del. Sen måste man kunna sina saker när det gäller att förankra sig själv och tältet.

Jag har sett någon bild på en som tältar någon meter nedanför en kamm på en utgrävd hylla. Det var brantare än på dessa bilder. Det är väll bara en kamikazeprojekt om man inte vet vad man pysslar med.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Något av helikopterbolagen har en bild av en tältning på sydtoppens glaciär på hemsidan. Precis på hyllan till väster om toppen dvs 5-6 meter under den.

Det låter ju som ett hyfsat farligt företag iallafall på vintern. Både temperaturer och vindstyrka lär kunna bli rätt heavy metal. Håller man sig dock på topplatån snarare än glaciären och bunkrar upp, vad vet jag...
 

Almgren

Avslutat
Japp, sen bara att starta ut mot Rabots glaciär, bristen på startsträcka kompenseras mer än väl av höjden på kanten från "landingsbanan" ner mot glaciären
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
hejsan
snälla rara -inled inte oerfarna i frestelse.
varje år hämtas ett antal otursbenägna och/eller puckade människor av fjällräddningen.
vissa gånger behövligt andra gånger i onödan.
visst ska vi ut på äventyr och ha skoj men uppmuntra inte dumhet, det är ingen lekstuga där uppe...;)
vänligen nils
 
Den första?!

Att göra bivack nära toppen borde Gillis Billing ha vart först med enligt Svenska Fjällklubbens årsbok om Kebnekaise.

Varför tälta, sätt dig bara på toppen i dunoverall med kaffe, snöanakare/isskruv och njut av natten ;)
 
Känns som nån har fått lite inspiration ifrån Annelie Wester.. Och som sagt låter ej som att ts har vart uppe eller sett själva toppen och kan väll börja med att ta sig upp dit som första mål...
 
Det är kanske dax för ett ombedömmande efter en rek tur?
Börja du med en vinterbestigning och bestäm dig sen om du vill riskera ett dygn till med opålitligt väder, där det verkligen kan blåsa.
go tur
 
Jo jag har vart på toppen men bara sommartid. Det var inte själva toppen jag hade tänkt att tälta på, utan på hyllan precis under. Har erfarenhet från några övernattningar i ryssland på betydligt kallare och svårare ställen. Men kul med alla experter som ger sin syn på saken.:cool:
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.