Tälta på toppen av keb på vintern?

Hade faktisk funderat på att göra det men på sommaren varför minns jag inte men blev lite sugen på att vakna till den utsikten på en fin vintermorgon :)

Ser ut att gå om man inte måste vara på den absoluta toppen, har ett smalt tält och är villig att gräva en hel del. Sen måste man kunna sina saker när det gäller att förankra sig själv och tältet.

Jag har sett någon bild på en som tältar någon meter nedanför en kamm på en utgrävd hylla. Det var brantare än på dessa bilder. Det är väll bara en kamikazeprojekt om man inte vet vad man pysslar med.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Något av helikopterbolagen har en bild av en tältning på sydtoppens glaciär på hemsidan. Precis på hyllan till väster om toppen dvs 5-6 meter under den.

Det låter ju som ett hyfsat farligt företag iallafall på vintern. Både temperaturer och vindstyrka lär kunna bli rätt heavy metal. Håller man sig dock på topplatån snarare än glaciären och bunkrar upp, vad vet jag...

Japp, sen bara att starta ut mot Rabots glaciär, bristen på startsträcka kompenseras mer än väl av höjden på kanten från "landingsbanan" ner mot glaciären

hejsan
snälla rara -inled inte oerfarna i frestelse.
varje år hämtas ett antal otursbenägna och/eller puckade människor av fjällräddningen.
vissa gånger behövligt andra gånger i onödan.
visst ska vi ut på äventyr och ha skoj men uppmuntra inte dumhet, det är ingen lekstuga där uppe...;)
vänligen nils

Den första?!

Att göra bivack nära toppen borde Gillis Billing ha vart först med enligt Svenska Fjällklubbens årsbok om Kebnekaise.

Varför tälta, sätt dig bara på toppen i dunoverall med kaffe, snöanakare/isskruv och njut av natten ;)

Känns som nån har fått lite inspiration ifrån Annelie Wester.. Och som sagt låter ej som att ts har vart uppe eller sett själva toppen och kan väll börja med att ta sig upp dit som första mål...

Det är kanske dax för ett ombedömmande efter en rek tur?
Börja du med en vinterbestigning och bestäm dig sen om du vill riskera ett dygn till med opålitligt väder, där det verkligen kan blåsa.
go tur

Jo jag har vart på toppen men bara sommartid. Det var inte själva toppen jag hade tänkt att tälta på, utan på hyllan precis under. Har erfarenhet från några övernattningar i ryssland på betydligt kallare och svårare ställen. Men kul med alla experter som ger sin syn på saken.:cool:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips