Tälta på Fulufjället och transport

Hej hej!

På måndag tänkte jag dra till Fulufjället och den här gången tänkte jag tälta. Jag vet hur man slår upp ett tält och har provtältat på en spelmansstämma. Men förutom det så vet jag inte så mycket mer om hur det är att tälta i fjällen. Jag har vandrat två gånger innan, en gång med en kompis i Norge och en gång själv i Grövelsjön. Men tälta är lite nytt för mig. Någon som har tältat och vandrat i Fulufjället och kan komma med lite tips? Det går visst inga bussar till Mörkret längre men eventuellt ska personalen på Fulufjällsgården anordna transport då jag inte har bil.

Jag undrar också hur många dagar jag behöver för en vandring, har tänkt mig 4 dagar, vad tror ni? Vilka delar av Fulufjället är värda att se förutom Njupeskär? Något annat som jag bör veta inför vandringen? Tack för svar! Om någon av er ska upp dit och har bil så åker jag gärna med från Mora (om jag inte får skjuts av Fulufjällsgården).
 
Skjuts ordnad men undrar....

Personalen på Fulufjällsgården hämtar mig från Särna, så transport är ordnat! Men tar gärna emot svar på mina andra frågor om tältning och vandring på Fulufjället!

Allt gott!
Boel
 
4 dagar på Fulufjället är tillräckligt för en trevlig runda.
Det är ju inga svåra eller branta passager förutom upp och ned från platån.
Du kan ju välja att tälta invid stugorna som finns så har du ju en nödlösning om något går fel. Det kostar inte heller så mycket att övernatta i en stuga om du så önskar.
Ta fram kartan och leta dig fram längs stigarna mellan stugorna så ser du var du hittar lämpliga övernattningar.

Vädret på platån kan växla väldigt snabbt så se till att ha varma kläder och regnkläder lätt åtkomligt.
 
Har varit på Fulufjället några gånger. Njupeskär är värt ett besök som sagt. Altarringen och granen Tjicko är vanliga sevärdheter. Har dock aldrig varit där själv. Det som tilltalar mig mest med Fulufjället är ödsligheten. Utanför lederna är det i princip inget folk, trots att det runt omkring i nere vid Mörkret, Sälen, Idre m.m. sjuder av liv, så kommer man upp på platån, så är det total stillhet även mitt i säsongen.
En bra vandring kan vara från Mörket upp till Rösjöstugorna sedan leden ner till Tansjöstugan och vidare över Göljåfjället och följa kanten med den fantastiska utsikten för att sedan ta sig ner till Tangåstugan och följa Tangån norrut igen. Antingen längs ån eller oledat över Tangåfjället.
 
Jag har aldrig vandrat i fulu, men tänk på att ställa tältet i närheten av vatten för bekvämlighet, men inte så pass nära att det låter flr mycket när du ska sova. Gärna i lä för att slippa vinden, om det inte är möjligt så ställ tältet i rätt vindriktning. Får tältet stå med rätt sida mot vinden så får du en mycket tystare och trevligare natt. Det är A och O När jag letar tältplats iallafall.
Ha en fin tur! :)
 
svar

Oj, trodde jag hade svarat men icke. Jaja, svar kommer nu. Jag vandrade aldrig på Fulufjället pga av en liten olycka, inget allvarligt. Så tänkte åka dit senare i höst i stället.

gundj: Ok, fyra dagar låter bra. Bra tips att tälta invid stugorna också eller rent av övernatta i en stuga. Ska tänka på väderväxlingarna också!

Gregorius: Jag älskar ödslinghet, då kommer Fulufjället att passa mig! Coolt att det är total stillhet även mitt i säsongen! Tack för tipset på vandringsled!

GåroGår; Yes, ska tänka på att ställa tältet i närheten av vatten och även att tältet står med rätt sida mot vinden!
 
Har vandrat där ett flertal gånger och gått överallt, senast bara för någon vecka sedan och det var brutalt mycket folk om jag jämför tidigare turer.

allt beror på vilken fysik du är i och packning du bär på. ett tips när du går upp för platån är att inte gå längs med fallet utan rakt upp vänster från parkeringen. spar dig mycket flås ;)

tänk på att ha bra skor. har testat att gå i vanliga dojjor och du gör dig själv en tjänst att köra kängor, så mycket stentoppar somsticker upp på lederna.

bergdahls ån är vackert att se, mycket björnspår där uppe dock inga problem att ha med hund.

om knäna eller säcken är tung gå INTE oledat, det tar sin del i benen.

ta en tripp upp till bergdalsån sedan runt stora/lilla harrsjöarna för att sedan svänga ner mot stugan nere vid lorthån. bör ta 3-4 dagar i lungt tempo. ingen mening o stressa däruppe du får bara ett helvete med myggen då ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
Canutus_96 Tälta på Moskenesøya Fjällvandring 0
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Mullvad Tälta på kebnetoppen? Fjällvandring 23
BjörnGBG Tälta på toppen av Storsnasen Fjällvandring 4
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
Niak65 Tälta på Ahkka? Fjällvandring 9
afuecker Tälta på is Fjällvandring 12
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
MimmiD Tälta på Lofoten? Fjällvandring 3
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
bombuspolaris Tälta i närheten av Abisko? Fjällvandring 2
labbman Japanska alperna - tälta? Fjällvandring 8
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
rödräven Lofoten - tälta? Fjällvandring 3
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
tobiasdr Tälta "inom" Ahkkamassivet? Fjällvandring 5
tomhylsan Tälta när det blåser Fjällvandring 12
Wolf25 Tälta i Måndalen Fjällvandring 2
Pwe Tälta i Tronndalen? Fjällvandring 5
Akaren Tälta vid Kittelsjön, Kebnekaise Fjällvandring 11
alpros vandra/tälta i stockholms område Fjällvandring 17
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
pergit Tälta i Kaffedalen? Fjällvandring 5
henrich Tälta vid Låktatjåkka? Fjällvandring 5
davnie Vandring i Norge, tälta Fjällvandring 3
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
donpedro tälta i snön Fjällvandring 1
pal2 Tälta i Koupervagge? Fjällvandring 12
vuogga Inte tälta i Abisko?! Fjällvandring 23
Vålnaden Tälta & vandra i jotunheim? Fjällvandring 4
b1ff tälta nära storsvuku? Fjällvandring 2
walkerboh Tälta i Norge Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.