• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta?

Jag har lockat ut barnen ännu ett år och deras kravlista detta är är att "det är lite roligare om man kan bo i en skog vid en sjö". Samtidigt som jag då vill ut lite på vidderna, jag har inte vandrat i Lunndörrsfjällen innan och funderar på att slå läger vid Finnångeltjärnarna som verkar ligga där det ev skulle kunna finnas lite skog samtidigt som det ger en rätt bra utgångspunkt för dagsturer till pyramiderna och ner söderut mot några av dörrarna.

Så min fråga är, är det någon som har koll på hur området runt Finnångeltjärnarna ser ut, är det möjligt att hitta någon bra tältplats där eller är det allt för sank myrmark? Andra tips på "basläger" i området som då uppfyller ovan ställda krav mottages tacksamt! :)

/R

Bilden utan tält är från en av småsjöarna strax innan Lunndörrstugan om man kommer från Vålåstugan. Tror det är där du menar. Ser sankt ut men uppe på åsen är det säkert fint. Annars finns det fina tältplatser vid tjärnarna precis norr om Lunndörrstugan (bilden med tält).

Jag gissar att du tänkte gå dagstur via Tvärån och Vuejniedurrie? Jag har inte gjort det men det ser ju ut som en bra väg. På sista bilden står jag i Tronndalen med ryggen mot Gråsjöfjället och tittar ner där Tronnan och Lillån möts. Trondfjällen rakt fram. Alltså där ni har tänkt att gå över som dagstur om jag förstår rätt. Kanske lite mastigt med barn? Det är väldigt fint och mycket grusås så det lär finnas bra tältplatser, fortsätter man ner längs Tronnan blir det mer skog. Jag har tältat någon kilometer ner (vänster i bild) i Tronndalen och upp till höger vid sjön 1057 i passet norr om Storådörren och söder om Lill-lunndörren. I mitt tycke är Tronndalen finast att gå och Lill-lunndören är häftigast visuellt.

Bilagor

Tack för svar!

Ahh tack för bilder och beskrivning! Ja tanken var att via Tvärån och Vuejniedurrie bege oss upp lite mer på fjället. Som vanligt när barnen är med så är det ju dom och vädret som får bestämma lite hur långt man beger sig mig tänkte försöka få dem en bit ner mot dörrarna i alla fall. Kanske får bli en liten kombo hur vi bor, Ångeltjärnarna misstänker jag kanske är lite mer vad dom menar med "skog" när jag ser på dina bilder. Stort tack för dina tips och dina bilder!

/R

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
Schneeberger Lunndörrsfjällen med familj Fjällvandring 5
Crimper Tälttur i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
KarolinaI Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
¤hej¤ Lunndörrsfjällen och Anaris Fjällvandring 6
anle Lunndörrsfjällen på tvären? Fjällvandring 3
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
vastero Film från vandring i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
patrikpiano Gråsjön i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Virrhönan Lunndörrsfjällen - turförslag? Fjällvandring 10
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
exciter Snöläge Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 2
Jörgen Fjaderlatt.se Tips om Lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
ullarosquist Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
fjällbiten tips Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 19
Läget kring Helags, Vålådalen, Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
Canutus_96 Tälta på Moskenesøya Fjällvandring 0
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
bombuspolaris Tälta i närheten av Abisko? Fjällvandring 2

Liknande trådar